Екологичните изисквания към новите автомобили постоянно се увеличават, но някои производители все още не са готови за влизащите в сила през 2020 г. средни нива на вредни емисии СО2 в Европа. Новият стандарт е 95 гр/км и който не успее да го покрие, ще плаща сериозни глоби.
Последните данни на английската агенция за наблюдение и анализи на автомобилните пазари JATO Dynamics са доста притеснителни, тъй като се оказва, че средните нива на СО2 на континента се увеличават, вместо да намаляват. Така те са достигнали най-високите си нива от 2014 г. насам, като се влошават за трета поредна година. И ако през 2016 г. показателят е бил 117,8 г/км, то през 2019 е 121,8 г/км.
Всичко това се случва на фона на декларираната борба за екология и при продължаващ ръст на продажбите на електромобили и хибриди, които влияят положително на тази статистика. Според JATO Dynamics, това противоречие се дължи на две причини. Първата е, че растат продажбите на кросоувъри, които са по-тежки и съответно по-малко ефективни. А втората е, че намалява дялът на дизелите, които също сваляха средните нива на CO2.
Сред производителите лидер е Toyota, чиито автомобили отделят най-малко вредни емисии. Японската компания е един от трите производителя, подобрили показателите си през 2019 г., като причината за това е ясна – продажбата на хибриди. Близо 60% от реализираните през миналата година в Европа нови коли на Toyota са именно с такова задвижване.
Оказва се, че най-замърсяващи коли правят Mazda и Mercedes-Benz.
Експертите от JATO Dynamics разкриват и друга интересна статистика – тази по държави. Начело в нея са Норвегия и Нидерландия, което с оглед на високите продажби на електромобили в тези страните е напълно нормално. В същото време Германия е на дъното на списъка, като по-зле са само Полша и Швейцария.