IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Легендата Peugeot 404 навърши 60 години

Едва ли има друг модел на фирмата, който да е по-известен и по-здрав

Легендата Peugeot 404 навърши 60 години

Търсите елегантна, но солидна класика? Не трябва да е твърде скъпа? Тогава имаме нещо за вас: Peugeot 404, което тази година празнува своя 60-и рожден ден. Новият 404 седан с дължина 4,44 м е представен на 13 май 1960 г. в Париж, в най-прекрасното пролетно време (според историците).

С 404, проектиран от италианската каросерийна фирма Pininfarina, Peugeot иска да разшири гамата си от модели нагоре. Той е наследник на 403 (известен във версията си кабриолет от телевизионен сериал Columbo), но трябва да предложи повече – по-добро пространство, по-добра видимост и определено повече представителност. Премиерата на 404 идва в разгара на икономическото чудо във Франция през 1960 г., с което се появяват първите признаци на отслабване на митническите бариери в Европа.

Peugeot 404

В допълнение към седана с четири врати, известен с отличния си комфорт, моделната гама бе допълнена от комби, 7-местния Familiale и пикап. Елегантният кабриолет (от 1961 г.) и купето (от 1962 г.) не само идват от чертожните дъски на Pininfarina, но каросериите им са също са произведени от италианската компания.

Моделът става известен със спокойния ход на работа на 1,5-литровия четирицилиндров двигател с 60 к.с., чиято мощност се увеличава през годините до 95 к.с. във версията с инжекцион. Дизелът (55 или 68 к.с.) е по-рустикален, но за дълго време е единствената алтернатива на таксито на Mercedes.

Специализираната преса е впечатлена от бензиновия двигател на Peugeot 404. През 1960 г. германското списание Auto, motor und sport пише: "404 е толкова тих, че при 160 км/ч по магистралата Париж-запад се чуват само леки шумове от завихряния, но не и от двигателя“. Според журналистите моделът е удобен, приятен за шофиране, а четирицилиндровият двигател има спокоен ход като шестцилиндров.

Peugeot 404

Първоначално 404 не е особено достъпен. През 1961 г. той струва 11 275 DM в Германия, докато Mercedes 190 се предлага от 10 440 DM. Митническите такси все още оказват влияние върху ценообразуването, което въпреки това не повлиява силно на продажбите.

През годините Peugeot поддържа 404 в добра форма. Три кръгли инструмента заменят лентовия скоростомер за модела от 1967 г. През 1968 г. идва H-схемата на известното превключване от волана, задният мост получава напречен стабилизатор, а като опция се предлага автоматична кутия. 404 ускорява до 100 км/ч за внушителните за онова време 17,7 сек. През същата година Peugeot представя 404 с намалена мощност от 60 к.с. Дисковите спирачки отпред идват през 1969 г.

С течение на годините цените намаляват. През 1971 г. (когато косвеният наследник 504 е на пазара от три години) 404 GT с мощност 68 к.с. струва само 9 250 DM. Предлага се и модел със 72 к.с. и тристепенна автоматична кутия, както и дизел.

През същата година около 20 процента от всички продажби на Peugeot във Франция се отчитат от 404, а през 1973 г. са произведени повече от 112 000 броя. Рекламният лозунг по онова време е „Кола в разцвета си“.

Peugeot 404

404 доказа възможностите си дори и на най-трудните писти. Общо четири пъти – през 1963, 1966, 1967 и 1968 г – седанът заема първо място в рали Сафари в Кения.

404 Diesel Record демонстрира изключителна издръжливост. Едноместният прототип, създаден на основата на кабриолета 404 подобри 40 рекорда през 1965 г. на състезателната писта в Монлери близо до Париж. Моделът измина повече от 11 000 километра за 72 часа със средна скорост 161 км/ч. Дълги години 404 се считаше за единствената алтернатива на дизеловите модели на Mercedes.

Peugeot 404

През октомври 1975 г., 15 години след премиерата, производството на 404 като седан и комби в Европа е преустановено. Историята на успеха на модела обаче далеч не е приключила. Представеният през 1967 г. пикап се произвежда до 1988 г в африкански страни. Общо от Peugeot 404 за 28 години производство са създадени около 2,9 милиона бройки, от които само 10 398 купета и кабриолета само до 1968 година.

Снимки: Peugeot

Вижте още снимки в галерията:

0 от 500