Президентът и главен изпълнителен директор на Toyota Canada Лари Хътчинсън обясни защо електрическите автомобили все още не са на най-високото стъпало в йерархията на превозните средства. Според него хибридите имат много по-големи очевидни предимства от колите, които се движат изцяло на ток.
Хътчинсън припомни, че в момента всички водещи производители в света работят за намаляване вредните емисии от автомобилите и по този начин спират процеса на изменение на климата. В момента обаче все още не е ясно кои точно превозни средства ще се окажат на върха на еволюцията.
По думите му, електрическите автомобили са най-очевидното решение на екологичния проблем от гледна точка на властите. В действителност обаче проблемът е много по-дълбок: намаляване емисиите на въглероден двуокис може да бъде постигнато само, ако потребителите решат да изразходват разумно парите си за закупуване на автомобили, така че колите да осигурят реално удобство за потребителите.
Сега делът на напълно електрическите автомобили в Канада не надвишава 3%. Осезаем спад в продажбите им настъпи след прекратяването на държавната субсидия. Подобна картина се наблюдава в САЩ. Според Хътчинсън, без значение колко мотивиран е потребителят, има цена, над която хората няма да изберат по-чист продукт. Когато купуват електрически превозни средства, хората трябва да правят някои компромиси по отношение намаляване на удобствата. Преминаването към коли на ток изисква огромни финансови инжекции, които купувачите не са готови да поемат.
Друг момент е свързан с ефективното използване на природните ресурси, необходими за производството на батерии. Обемите им са ограничени, а добивът и преработката имат отрицателно въздействие върху околната среда. Хътчинсън припомня, че средният капацитет на батерията на напълно електрически автомобил е 60 кВтч. За сравнение, в хибридния Prius - той е само 1,4 кВтч. Това означава, че вместо един електромобил може да произведете 42 бройки Prius, всяка от които е с 30% екологично чиста от конвенционален автомобил с ДВГ. По отношение на ефективността това е еквивалентно на 12 електрически автомобила.
Простите изчисления показват, че стопроцентовите електрически автомобили изобщо не са панацея. При производството на хибриди се изразходва много по-малко количество ресурси, при това общата екологичност на произведените превозни средства, напротив, значително се увеличава. Потребителите трябва да имат избор, смята Хътчинсън. Властите трябва да стимулират намаляването на вредните емисии, а не само развитието на определена технология. Всяка от технологиите допринася за намаляване на вредните емисии и съдбата й до голяма степен се определя от крайния потребител.