IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

От какво се появяват вибрациите във волана?

Пренебрегването на този проблем повишава риска от скъпи повреди

От какво се появяват вибрациите във волана?

Всеки шофьор в даден момент е усещал вибрации във волана. Понякога след удар в неравност или дупка, друг път след дълъг период без да обърне внимание на гумите си. Следва един преглед на често срещаните причини и възможните последици, ако на вибрациите на волана не се обърне внимание.
Първият извод за вибрациите на волана е широко разпространен – има проблем с волана. Всъщност проблемите често са на други места, като например в гумите или шасито.

Небалансирани колела

Една от най-честите причини за „треперещ” волан са небалансираните колела. Типично за такъв дисбаланс е, че интензивността на вибрациите на волана варира в зависимост от скоростта на движение. Треморът обикновено се увеличава с по-висока скорост, но може да се наблюдава и ефектът вибрациите да намаляват отново след превишаване на определена скорост.

Независимо дали има леки или силни вибрации, рискът от небалансирани колела не трябва да се подценява, тъй като много компоненти в автомобила също страдат. Стабилността, особено в завоите, вече не е същата – автомобилът може да стане нестабилен.

Този проблем може да бъде решен само в сервиз с подходящо оборудване. Там колелата се свалят, проверяват се за дисбаланс и се балансират отново чрез прикрепване на противотежести.

Вибрации във волана

Гуми с неравномерен профил

Профилът на гумите също може да е отговорен за вибрациите във волана. Неравномерно износените гуми се забелязват в „неспокойния“ или треперещ волан и могат също да показват неправилно настроено шаси.

Същото правило важи и тук: не губете време и отидете в сервиза – за да не допуснете един малък проблем да стане голям (и скъп).

Проблеми с шасито или кормилното управление

Ако като причина могат да бъдат изключени небалансираните колела или износените от едната страна гуми, проблемите могат да бъдат потърсени в шасито. Причината тук може да се крие в дефектните амортисьори, но също така и в кормилната уредба и нейните компоненти. Друга възможност е лагерът, който свързва амортисьора към тялото, да е дефектен и трябва да бъде сменен.

Вибрации във волана

Лошо затегнати гайки/болтове на колелата

Друга причина за вибрациите на волана е толкова очевидна, колкото и проста – гайките/болтовете на колелата, които не са били затегнати правилно при смяната на гуми. Тази причина дори може да бъде проверена и изключена с помощта на динамометричен ключ.
Важно за всяка смяна на гумите – главината на колелото и задната част на джантата трябва да се почистват в областта на отвора за центриране, за предпочитане с четка за тел, за да бъдат премахнати всички замърсявания.

Други възможни причини

Ако причините, споменати по-горе, могат да бъдат изключени, има редица други обстоятелства, които могат да доведат до вибрации във волана, въпреки че те са по-малко вероятни като причина.

При автомобили с хидравличен сервоусилвател вибрациите могат да бъдат свързани с недостатъчно ниво на серво масло и липсата на вентилация (чрез клапан за освобождаване на налягането, който се отваря при завъртане на волана).

По същия начин причината може да бъде и трудно движещ се или счупен накрайник на щангата (свързва щангите с кормилното колело).
Ако вибрациите на волана се появяват само при спиране, по-вероятно е спирачните дискове да са изкривени.

Намирането на действителната причина за вибриращия волан може да бъде досадно. За дълголетието на превозното средство и безопасността при шофиране обаче е изключително важно проблемът да бъде открит и разрешен. В много случаи няма да можете да избегнете отбиване в сервиз – колкото по-рано, толкова по-евтино ще бъде да отстраните дефекта.

Снимки: Autorevue

0 от 500
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Къде да ходим да си ги оправим? В сервизите механиците са едно 90% некадърници. Нямат елементарни технически умения и все едно са хванати от улицата. Ще ти кажат това и това е за смяна, ще ти го сменят, ще ти вземат една камара пари и проблемът може да си остане. И понеже окачването не влиза в гаранцията ще ти сменят половината предница и ще ти вземат една торба с пари. В официалните сервизи така правят. А ако отидеш в някой гараж може изобщо нищо да не направят, защото нямат техника.
  • #2
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    с други думи - причините могат да са много и разнообразни - ходЕте и си ги оправЕте...
  • #1
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    При 110 км/ч ако имате небалансирана гума, крива джанта, дефектна гума, балон в гумата се усещат най-силно вибрацийте във волана. Не зная защо е така, но точно при тази скорост вибрацийте са най-силни. Тествано е при много различни модели коли и гуми. Пробвайте и ще се уверите!