В модерните автомобили може да има различни системи за отопление – на купето, на стъклата и на огледалата. В много автомобили има отопление на седалките, а в най-модерните – статично отопление или отопление за врата и раменете при кабриолетите.
Задачата на отоплителната система е да поддържа приятна система в купето и при студено време навън, както и да не позволява на стъклата да се запотяват. Тази система е свързана с охладителната система на двигателя и с помощта на топлообменник и вентилатор вкарва нужната топлина вътре. При желание шофьорът може да превключи и на рециркулация, което спира външния приток на въздух.
Когато се стигне до отказ на отоплението в автомобила, това може да има различни причини. Първо, това може да е проблем с вентилатора. В този случай можете да проверите предпазителя. Когато той е дефектирал, тънката жичка в него е прогорена и прекъсната. Заменете предпазителя с такъв със същия ампераж.
Отоплението може да спре да функционира и когато охладителната течност на двигателя е изтекла. Отоплението остава без нужната циркулация и в купето става студено.
Специално при по-старите автомобили може да се стигне до повреда и на друго отопление. Електрическото отопление на стъклата има задачата да затопля задното стъкло. Ако то се запоти, със затоплянето му получавате по-добра видимост. Отоплението на стъклото има за задача и да разтопява леда през зимата, образувал се при паркиран автомобил. Така стъклото не трябва да бъде изстъргвано.
Някои леки автомобили са оборудвани с отопление на челното стъкло. Така то лесно може да бъде освободено от снега и леда през зимата. Ако това отопление откаже да работи, може да се дължи на неизправен предпазител. Проверете в кутията с предпазители и заменете при нужда.
Отоплението на седалките има задача да затопля тялото ви в студените дни. Тук също има различен тип командване. Отоплението може да бъде командвано чрез бутон, температурен регулатор или чрез електрическата система на автомобила. Ако то спре да работи, трябва да проверите бушоните или електрическите щекери под седалките. Това не винаги е възможно, освен в сервиз.
Статичното отопление има задача да затопля купето и двигателя преди потегляне. Предимството му е, че още при качване можете да се насладите на приятна температура. Освен това снегът и ледът върху каросерията се разтопяват.
Със статичното отопление студената фаза на работа на двигателя се скъсява. Статичното отопление работи с горивото, с което работи и двигателят на автомобила. Управлението му се поема от таймер. Ако отоплението спре да работи, проверете предпазителите за таймера и за командния блок на статичното отопление. В повечето случаи това се извършва в сервиза.
Отоплението на външните огледала също работи електрически. При запотени огледала няма да можете да виждате добре, а през зимата ще трябва да ги чистите от лед и сняг. Ако отоплението не работи, отново е въпрос на предпазител.
Отоплението на врата и раменете се вгражда само в роудстъри и кабриолети и използва електрическа система и вентилатори. Ако спре да работи, най-добрият съвет е да посетите сервиза. Търсенето на причината в самата седалка едва ли е най-лесната задача на света.
Когато отоплението спре да работи, това може да се превърне в проблем с безопасността, който може да бъде отстранен лесно. Кутията с предпазители в повечето автомобили се намира под арматурното табло. Точното й местоположение ще намерите в упътването за експлоатация на автомобила ви.
Снимки: NDR, Mercedes