В първия ден от годината повечето хора започнат постепенно да се връщат към живота. За автомобилните компании обаче на 1 януари 2020 главоболието тепърва започваше.
Вместо с благороден махмурлук, те трябваше да се справят с новите европейски тавани за парниковите емисии. От 130 грама въглероден диоксид на километър максималните позволени стойности паднаха на 95 грама. Всеки, който надхвърли това, занапред ще плаща по 95 евро за всеки грам отгоре - за всеки продаден автомобил.
ЕДНО ПО-МОЩНО БЕНЗИНОВО Peugeot 3008 има умерените като за кросоувър емисии от 129 грама на километър. Но това означава, че от тази година за всеки продаден такъв автомобил французите ще трябва да плащат над 3200 евро глоба. Единственият начин да го избегнат е да продадат достатъчно от тези.
Отдалеч изглежда като обикновено Peugeot 3008. Но всъщност се отличава от него по две ключови точки. Първата е, че въглеродните му емисии са само 29 г/км.
Под познатата опаковка тук се крие plug-in хибрид. На мястото на резервната гума има литиево-йонна батерия с капацитет 13.2 киловатчаса.
А в добавка към познатия 1.6-литров бензинов двигател с турбо има и два електромотора - съответно със 110 и 112 коня мощност. Предният действа и като съединител. С тази доста сложна система Peugeot напълно ще задоволи и най-капризните лелички в Брюксел. И с малко късмет ще избегне напълно глобите.
НАЙ-ХУБАВОТО Е, ЧЕ ТОВА НЕ Е НЯКАКЪВ печален компромис. Хибридното 3008 е много по-динамична кола от тези, които иска да замени. Максималната мощност е 300 конски сили. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема по-малко от шест секунди.
Естествено, батерията и електромоторите добавят доста килограми към теглото. Но, колкото и да е странно, с тях 3008 се усеща по-приятно на пътя. Светкавичният въртящ момент на електричеството го прави по-пъргаво, а подобреното задно окачване, наложено от наднорменото тегло, го прави и малко по-комфортно.
ВТОРАТА ТОЧКА, ПО КОЯТО тази кола се отличава от обикновената, е особено важна за българските вкусове. Това е първото Peugeot със собствено задвижване на четирите колела от 80-те години насам. Не смятаме 4007 и 4008, които бяха просто дегизирани Мицубишита. Тук единият електромотор задвижва задната ос и резултатът е един съвсем приличен офроудър, както се убедихме на полигона край каталунското градче Сиджес.
Последните собствени модели на Peugeot със задвижване на четирите колела бяха 205 Т16 и 405 Т16 - първата създадена предимно за състезания, втората - за нуждите на френската полиция, но и двете - в доста ограничени серии. По-скорошните 4007 и 4008 бяха просто префасонирани модели на Mitsubishi (съответно Outlander и ASX), произвеждани в Оказаки, Япония
Системата работи толкова ефективно, че можете да спрете по средата на доста стръмен склон и после спокойно да потеглите отново. Максималният въртящ момент е 520 нютонметра - показател в сферата на по-мощните дизели.
РАЗБИРА СЕ, ВСИЧКО ТОВА Е В СИЛА, докато в батерията има ток. Пробегът само на електричество е около 55 километра. Можете да настроите колата така, че да запазва 10 или 20 километра чисто електрически обхват за времето, когато ще карате в забранени за бензин и дизел градски центрове.
В смесен режим батерията ще стигне за повечко, макар че не можем да кажем точно за колко. При нас изкара едва 90 километра, но след доста офроуд упражнения и стръмно планинско изкачване.
300 к. с. максимална мощност 520 Нм макс. въртящ момент 235 км/ч максимална скорост 5.9 секунди 0-100 км/ч |
Щом токът свърши, бензиновият мотор се намесва малко шумничко. Разходът скача рязко, защото двигателят не само ви придвижва напред, но и зарежда по малко батерията. Все пак 6 литра на сто след такова шофиране ни се стори доста добре. При чисто градска употреба средният ви разход спокойно може да стигне и до обещаваните от французите литър и половина на сто - само че трябва да зареждате батерията всеки ден, и пробегът ви да не надхвърля стотина километра.
От нормален контакт това отнема 7 часа. От специалното зарядно, за което се доплаща, става за около два. В същото време хибридното 3008 е също толкова просторно и комфортно вътре, колкото и обикновеното. Единствено багажникът е намалял заради батерията, но пак е нелошите 400 литра.
Заради офроуд упражненията и планинските изкачвания зарядът на батерията приключи след около 80 км. Втората половина от теста минахме само на бензин и постиганият разход от 6 на сто ни се струва доста приличен за плъг-ин хибрид
ИЗОБЩО ТОВА Е ЕДИН АВТОМОБИЛ, който е на път да ни примири донякъде с фанатичните нови европейски стандарти. И концепцията за три двигателя подчертано ни допада. Има само един малък недостатък - Peugeot не дава нито един от тези двигатели безплатно.
Хибридното 3008 струва 94 301 лева - или с над 30 хилядарки повече от най-мощния бензинов вариант. По-късно ще се появи и малко по-достъпен хибрид само с един електромотор, но той пък няма да има 4х4. В Западна Европа субсидиите и данъчните отстъпки правят тази кола добра оферта за фирмите. У нас могат да ви изкушат най-вече по-ниските разходи за гориво и за поддръжка. И, естествено, приятното чувство да сте по-напредничави от другите.
Още снимки от тест-драйва можете да видите в галерията: