fallback

Скъпо или евтино моторно масло да купуваме?

Понякога цената не е от основно значение при избора

При новите автомобили въпросите около маслото са почти винаги ясни. Производителят предписва правилния тип масло и обвързва валидността на гаранцията с употребата му.

Ако не сте обвързани от гаранция, вие сами решавате какво масло да използвате. Няма да сбъркате ако продължите да използвате предписания тип. Смяната има смисъл ако намерите друго масло със същите свойства за по-ниска цена.

Обърнете внимание, че има специални масла, които са предназначени за бензинови или за дизелови двигатели. Качеството на маслото трябва да бъде напаснато към мощността на двигателя. Колкото по-високо развърта той, толкова по-качествено трябва да е маслото.

Марковите масла са скъпи и в повечето случаи имат превъзходни свойства. На първо място това засяга стабилния вискозитет при високи температури на работа. Доброто масло, независимо от цената, трябва да гарантира че мазителния слой не се нарушава на нито една контактна повърхност и при никакви условия на работа. Ако това се случи металът ще се трие в друг метал и след няколко секунди двигателят може да получи скъпа или фатална повреда.

Обикновеният шофьор не е в състояние да прецени качествените свойства на моторното масло. Такива могат да бъдат открити в дълготрайни тестове като тези, провеждани от Германската асоциация на автомобилните клубове ADAC.

Съюзът на европейските автомобилни производители ACEA класифицира всяко масло според валидни в Европа изисквания. Освен това производителите посочват препоръките за определените моторни масла. При спазването им няма къде да сбъркате.

Кое моторно масло е по-добро – минералното или синтетичното? И двата вида имат петролен произход. Процесът на производство на минералното масло не е толкова сложен и маслото е по-евтино.

Синтетичните масла преминават и през допълнителен облагородителен процес, който се отразява в по-високата цена. Един литър минерално масло струва 5-6 лева. За масло пълна синтетика цената е над 20 лева. 

Полусинтетичните масла представляват компромис между двата вида и ценово са по-изгодни от пълната синтетика.

В качествата си видовете масла се отличават по отношение на мазителните си свойства, вискозитета си и интервалите на смяна. Кое масло е най-подходящо за вашия автомобил зависи от вида на двигателя. Принципно валидно е, че за силно натоварван двигател по-подходящи са синтетичните масла. Средно или слабо натоварваните двигатели в нормални условия работят напълно задоволително и с минерално масло.

Двигателите на олдтаймерите понасят минералните масла без да понасят щети. По времето на тяхното производство този тип масло е бил стандартен и е използван дори в спортни двигатели.

Друго предимство на минералните масла е ниската им цена. Също така те могат да бъдат използвани без да се замислите ако не изстисквате всичко от двигателя си.

Вискозитетът им при високи и ниски температури обаче показва по-големи отклонения. Маслото става „по-тънко“ при горещина, а при студ се сгъстява. Интервалите на смяна са принципно с около една трета по-къси от тези на синтетичните масла. В моторния блок се отлагат и остатъци, които трябва да бъдат изплаквани при смяна на маслото.

За модерните леки автомобили се използват предимно изцяло синтетични масла. Дори по-евтините масла от този тип показват добри резултати при изпитания. Марковите масла отговарят на най-високите изисквания по отношение на качеството. Единственият им недостатък е високата цена.

Но високата цена на литър се изравнява донякъде от по-дългия период на употреба. С едно зареждане можете да карате по-дълго, без загуба на качество. Това масло улеснява старта, защото вискозитетът му остава непроменен. Модерни двигатели работят без проблеми с „тънки масла“.

Мазителният филм е ефикасен и при ниски температури, а синтетичните масла поддържат двигателя по-чист. Екологичният им ефект при рециклиране също е по-нисък.

Като шофьор всеки трябва да прецени за себе си в коя категория попада. Ако предпочитате по-спортното шофиране или имате спортен автомобил, не трябва да използвате нищо друго освен синтетично масло. Стар автомобил, който се кара търпеливо и спокойно, може да използва безпроблемно и минерално масло.

Един двигател, който получи много по-добро от нужното му масло, няма да има никакви проблеми. Обратното обаче не е вярно.

Снимки: ACEA, други

fallback
  • #11
    Митко ( преди 4 години )
    Аз си купувам масла и добавки от ***.motornomaslo.bg и съм доволен.
  • #10
    Никола ( преди 4 години )
    Ники отвори 190 да видиш с коркови гарнитури ли е ,тъпчо
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    Номера е ставал с дебели масла и смяна на 5х. Отделно железарията е била добра и с повече хлабини. Отделно и екологията е била настрани, фосфор, цинк и нататък.....
  • #8
    анонимен ( преди 4 години )
    Ники, ти разбираш от масла, колкото аз разбирам от атомна физика! А ще обясниш ли, как едно време , като не е имало синтетика или полусинтетика колите са навъртали по 1 млн.+ км.? Как е ставал тоя номер да те питам, понеже много ги разбираш нещата?
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Карам си 20 годишната барака с РЕванол TSI и не ми дреме за синтетики, DPF-и и шитни. Ако има по-хубаво масло за 40лв 5литра с доставка от швабия кажете?
  • #6
    Тото ( преди 4 години )
    Чувал е той.. Ники за пълна синтетика и естерии! Повечето си нямат представа, какво е истинска синтетика и какво е хидрокрекинг.
  • #5
    До Ники ( преди 4 години )
    Нека позная ГоУфа на 30 г само с Амсойл Редлайн или Пърпъл го караш нали? От тия естерите))))Смехурко!
  • #4
    Хи хи ( преди 4 години )
    Истинско
  • #3
    Нет ( преди 4 години )
    В държавата на ментетата е най-важно да е истинско... + добавка!
  • #2
    Ники Златков ( преди 4 години )
    Ако колата ти е по нова от Мерцедес 190 с коркови гарнитури, то САМО и единствено пълна синтетика. Всичко останало, дето ви го разправят за "тънки и дебели масла" са алабализмите на гаражните майстори. Полусинтетиката - това просто не е масло и не може да пази мотора при зор. *** щяла да го яде? Му да ги яде - продава се в магазина. Ти си избирай - масло или биелни лагери и сегменти! По-добре най-евтината пълна синтетика плюс добавка за намаляване на триенето/ревитализант, отколкото боза.
fallback
Последни