fallback

Скъпо или евтино моторно масло да купуваме?

Понякога цената не е от основно значение при избора

При новите автомобили въпросите около маслото са почти винаги ясни. Производителят предписва правилния тип масло и обвързва валидността на гаранцията с употребата му.

Ако не сте обвързани от гаранция, вие сами решавате какво масло да използвате. Няма да сбъркате ако продължите да използвате предписания тип. Смяната има смисъл ако намерите друго масло със същите свойства за по-ниска цена.

Обърнете внимание, че има специални масла, които са предназначени за бензинови или за дизелови двигатели. Качеството на маслото трябва да бъде напаснато към мощността на двигателя. Колкото по-високо развърта той, толкова по-качествено трябва да е маслото.

Марковите масла са скъпи и в повечето случаи имат превъзходни свойства. На първо място това засяга стабилния вискозитет при високи температури на работа. Доброто масло, независимо от цената, трябва да гарантира че мазителния слой не се нарушава на нито една контактна повърхност и при никакви условия на работа. Ако това се случи металът ще се трие в друг метал и след няколко секунди двигателят може да получи скъпа или фатална повреда.

Обикновеният шофьор не е в състояние да прецени качествените свойства на моторното масло. Такива могат да бъдат открити в дълготрайни тестове като тези, провеждани от Германската асоциация на автомобилните клубове ADAC.

Съюзът на европейските автомобилни производители ACEA класифицира всяко масло според валидни в Европа изисквания. Освен това производителите посочват препоръките за определените моторни масла. При спазването им няма къде да сбъркате.

Кое моторно масло е по-добро – минералното или синтетичното? И двата вида имат петролен произход. Процесът на производство на минералното масло не е толкова сложен и маслото е по-евтино.

Синтетичните масла преминават и през допълнителен облагородителен процес, който се отразява в по-високата цена. Един литър минерално масло струва 5-6 лева. За масло пълна синтетика цената е над 20 лева. 

Полусинтетичните масла представляват компромис между двата вида и ценово са по-изгодни от пълната синтетика.

В качествата си видовете масла се отличават по отношение на мазителните си свойства, вискозитета си и интервалите на смяна. Кое масло е най-подходящо за вашия автомобил зависи от вида на двигателя. Принципно валидно е, че за силно натоварван двигател по-подходящи са синтетичните масла. Средно или слабо натоварваните двигатели в нормални условия работят напълно задоволително и с минерално масло.

Двигателите на олдтаймерите понасят минералните масла без да понасят щети. По времето на тяхното производство този тип масло е бил стандартен и е използван дори в спортни двигатели.

Друго предимство на минералните масла е ниската им цена. Също така те могат да бъдат използвани без да се замислите ако не изстисквате всичко от двигателя си.

Вискозитетът им при високи и ниски температури обаче показва по-големи отклонения. Маслото става „по-тънко“ при горещина, а при студ се сгъстява. Интервалите на смяна са принципно с около една трета по-къси от тези на синтетичните масла. В моторния блок се отлагат и остатъци, които трябва да бъдат изплаквани при смяна на маслото.

За модерните леки автомобили се използват предимно изцяло синтетични масла. Дори по-евтините масла от този тип показват добри резултати при изпитания. Марковите масла отговарят на най-високите изисквания по отношение на качеството. Единственият им недостатък е високата цена.

Но високата цена на литър се изравнява донякъде от по-дългия период на употреба. С едно зареждане можете да карате по-дълго, без загуба на качество. Това масло улеснява старта, защото вискозитетът му остава непроменен. Модерни двигатели работят без проблеми с „тънки масла“.

Мазителният филм е ефикасен и при ниски температури, а синтетичните масла поддържат двигателя по-чист. Екологичният им ефект при рециклиране също е по-нисък.

Като шофьор всеки трябва да прецени за себе си в коя категория попада. Ако предпочитате по-спортното шофиране или имате спортен автомобил, не трябва да използвате нищо друго освен синтетично масло. Стар автомобил, който се кара търпеливо и спокойно, може да използва безпроблемно и минерално масло.

Един двигател, който получи много по-добро от нужното му масло, няма да има никакви проблеми. Обратното обаче не е вярно.

Снимки: ACEA, други

fallback
  • #21
    Димов ( преди 4 години )
    и какво плащаш стойността на мотора още веднъж заради скъпото масло, така или иначе колите след 200-300 хиляди км всичко почва да им дефектира. Иначе за претоварените с коне и налягане нови модели двигатели качественото масло е повече от задължително
  • #20
    анонимен ( преди 4 години )
    най-евтиното мАсло и то ако се налага... караш до дупка и после на Горубляне някой ще се грижи за реставрация.... Важното е че няма да си ти :)
  • #19
    анонимен ( преди 4 години )
    #18 така - първо такситата не са добър пример.. Те въртят километрите си почти без да изстива двигателя... Най-износващото и цапащо маслото е студеното палене.
  • #18
    Гаранция ( преди 4 години )
    Аз лично съм свидетел на някоолко автомобила, които първата смяна след закупуването им се слага масло 5w40 пълна синтетика.Автомобилите се качват за такси.В момента са на малко над 500000км и са в изпра ност, без ремонт на двигателя и без харчове на масло.Два от тях сменят маслото на 12к км а третият на 15к км градски пробег. За мен това е истински тест и доказателство за качеството на дадена марка моторно масло.
  • #17
    анонимен ( преди 4 години )
    До Механика: Доживях да го чуя от някой друг.Моля те влез и се регистрирай във форума penkiller.com, мой е. Всички минахме на Равенол.Все пак, масло се Сменя на 5.000 в София само градско или на спортен двигател. Истинска ПАО синтетика с добри присадки може да изкара и 8.000 без проблем. Ама истинска, тоест да пише официално какво е, група IV или V.В София съм хвърлял въздушен филтър на 3.000 километра в безобразно състояние и от него се сипеше финна пепел. Каран от ноември до февруари.
  • #16
    Механика ( преди 4 години )
    Стотици двигатели са минали през ръцете ми и от собствен опит ви казвам как са нещата без да ангажирам никой! Пак повтарям, че ако искате здрав двигател на 5-6 000 км се сменя. Няма значение цената на маслото. Важното е да е истинско и да отговаря на спецификациите на съответния двигател. Също така не забравяйте масления филтър, защото много хора не го сменят всеки път, а през една смяна. През една смяна на масло се сменя въздушния филтър и филтъра на купето, а не филтъра за маслото.
  • #15
    анонимен ( преди 4 години )
    Харесах си едно масло , отивам в голяма верига за продажба на авточасти и консумативи , магазинера ми казва цена от 120 лева , ама било в промоция и ще ми продаде туба 4 литра за 99 лева . Отивам при моя монтьор , похвалих му се че съм уцелил промоция , и той се усмихна и ми вика : -Другия път кажи моята парола в магазина и ще видиш за какво иде на реч . Така и стана - следващият път ми продадоха същите 4 литра масло за 68 лева , а не за 120 и 99 . Егати и надценката която си слагат тези !
  • #14
    Боцмана ( преди 4 години )
    До "Механика".. На 5-6000 се сменя масло М10Д! Явно ти за други не си информиран! Карай си Москвича и не ръси мозък там където не си компетентен!
  • #13
    Сандо ( преди 4 години )
    Фалшивите масла държат 30% на българския пазар, като също толкова е процента и на частите менте. Те няма да ви счупят веднага автомобила, но ще му съкратят значително живота. Собственици на сервизи твърдят, че ментетата идвали от Китай - 25% и Турция - 5%. Когато отворят двигател за основен ремонт, който е използвал само и единствено синтетично масло, вътре всичко било по чисто, отколкото с двигатели използвали само минерално. Старите износени двигатели горят в пъти повече масло над 100 км/ч !
  • #12
    Механика ( преди 4 години )
    За да ви е добре двигателя 1. Маслото трябва да е оригинално, а не менте 2. Слагате по спецификация на производителя съответното масло, а не каквото вие решите или ви каже кварталния майстор 3. Сменяте го на 5-6 000 км, а не на 10-15 000 или повече! Спазвате ли ги тези 3 точки ви гарантирам, че колата ви може да има някакви други проблеми, но не и с двигателя. Той ще ви служи безотказно дълго време. Правите ли някакъв компромис с тези точки, икономията ще ви излезе през носа.
fallback
Последни