Всеки един автомобил с течение на годините губи от цената си. Но ако преди собствениците на превозното средство го използваха дълго време, сега на вторичния пазар все по-често се срещат коли на три-четири или пет години. Някои от тях се продават за 60% от първоначалната им стойност, но други не успяват да постигнат дори 30%. От какво зависят тези загуби в цената, разкриват експерти на пазара на автомобили на старо.
Фактори при препродажбата
На първо място цената зависи от състоянието на автомобили и неговите технически характеристи. Също така много важни са марката и модела на продаваната кола. Например, някои автомобили за 5 години губят до 50% от стойността, докато при други намалението е по-малко - до 20%.
Както показват изследванията, за първите 3 години на експлоатация моделите губят между 15 и 40% от първоначаната си цена. Ако един автомобил с бензинов двигател струва 10 000 евро като нов и изминава до 20 000 км на година, то стойността му пада с около с около 830 евро на година. Така се получава, че една кола на 3 години вече струва около 7500 евро при пробег от 60 000 км. А на практика тя почти не се отличава като технически характеристики от напълно нов автомобил.
Фактори за падане на цената
За определяне на цената пазара на автомобили на старо влияят няколко фактора. Основният е политиката на автомобилния производител. След 3-4 години ползване на даден модел излиза негова обновена версия, а понякога и следващо поколение. Това автоматично означава, че предишният модел поевтинява още като нов с 15-30%.
Важно е и качеството на продаваните автомобили. Не е тайна, че преди 10 и повече години то беше далеч по-високо, докато сега собствениците често се жалват от проблеми и дефекти още на новите си коли. Това се случва дори при само година ползване, което също оказва влияние. Има модели, като китайските например, които на 5 години са загубили до 70% от първоначалната си цена.
Случва се и друго - при някои марки, които са доказали надеждността си през годините, дори след 5 години употреба цената на техните модели остава висока. Тя може да бъде дори 60-70% от първоначалната. За това помага популярността на бранда на пазара, както и наличието на добра търговска мрежа и лесния достъп до резервни части.
Например, ако един производител не е особено популярен в дадена държава, може да има трудности с обслужването на автомобила и в осигуряването на резервни части за него. Затова и най-популярните марки задължително са асоциират с лесно обслужване и ремонт. В същото време моделите от премиум-брандовете се обезценяват по-бързо, тъй като при тях обслужването е по-скъпо, а и данъкът е по-висок.
В крайна сметка
Опитът показва, че даден автомобил губи от първоначалната си цена още в момента, в който напусне шоу-рума на производителя. Практиката показва, че дори седмица по-късно стойността му е намаляла. А като цяло трябва да се отчитат не само техническото състояние и характеристиките на модела, но и марката, условията, в които се ползва колата (например дали е на частно лице или на голяма фирма), марката, а също така и данъците, които ще струва на собственика си.