fallback

С колко пада цената на един автомобил през годините?

Намаляването на стойността зависи от най-различни фактори

Всеки един автомобил с течение на годините губи от цената си. Но ако преди собствениците на превозното средство го използваха дълго време, сега на вторичния пазар все по-често се срещат коли на три-четири или пет години. Някои от тях се продават за 60% от първоначалната им стойност, но други не успяват да постигнат дори 30%. От какво зависят тези загуби в цената, разкриват експерти на пазара на автомобили на старо.

Фактори при препродажбата

На първо място цената зависи от състоянието на автомобили и неговите технически характеристи. Също така много важни са марката и модела на продаваната кола. Например, някои автомобили за 5 години губят до 50% от стойността, докато при други намалението е по-малко - до 20%.

Както показват изследванията, за първите 3 години на експлоатация моделите губят между 15 и 40% от първоначаната си цена. Ако един автомобил с бензинов двигател струва 10 000 евро като нов и изминава до 20 000 км на година, то стойността му пада с около с около 830 евро на година. Така се получава, че една кола на 3 години вече струва около 7500 евро при пробег от 60 000 км. А на практика тя почти не се отличава като технически характеристики от напълно нов автомобил.

Фактори за падане на цената

За определяне на цената пазара на автомобили на старо влияят няколко фактора. Основният е политиката на автомобилния производител. След 3-4 години ползване на даден модел излиза негова обновена версия, а понякога и следващо поколение. Това автоматично означава, че предишният модел поевтинява още като нов с 15-30%.

Важно е и качеството на продаваните автомобили. Не е тайна, че преди 10 и повече години то беше далеч по-високо, докато сега собствениците често се жалват от проблеми и дефекти още на новите си коли. Това се случва дори при само година ползване, което също оказва влияние. Има модели, като китайските например, които на 5 години са загубили до 70% от първоначалната си цена.

Случва се и друго - при някои марки, които са доказали надеждността си през годините, дори след 5 години употреба цената на техните модели остава висока. Тя може да бъде дори 60-70% от първоначалната. За това помага популярността на бранда на пазара, както и наличието на добра търговска мрежа и лесния достъп до резервни части.

Например, ако един производител не е особено популярен в дадена държава, може да има трудности с обслужването на автомобила и в осигуряването на резервни части за него. Затова и най-популярните марки задължително са асоциират с лесно обслужване и ремонт. В същото време моделите от премиум-брандовете се обезценяват по-бързо, тъй като при тях обслужването е по-скъпо, а и данъкът е по-висок.

В крайна сметка

Опитът показва, че даден автомобил губи от първоначалната си цена още в момента, в който напусне шоу-рума на производителя. Практиката показва, че дори седмица по-късно стойността му е намаляла. А като цяло трябва да се отчитат не само техническото състояние и характеристиките на модела, но и марката, условията, в които се ползва колата (например дали е на частно лице или на голяма фирма), марката, а също така и данъците, които ще струва на собственика си.

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Оценки и анализи е имало и има, дори тук в Комедията са ги пущали и дори немски анализи е имало и реалността е такава, че най-малко се обезценяват японските автомобили и държат висока цена, а луксозните и премиум автомобили най-много се обезценяват. А една от най-обезценяващите масови марки това е Фолк с Ваген. Не случайно в БГ се карат толкова много тези каруци. Именно защото са евтини и поддръжката им с турски, китайски и какви ли не части от автоморгите е евтина. Абсолютен талаш са ФВ!
  • #6
    Stigh ( преди 4 години )
    ааа Абсолютно, само общи приказки! Щеше да е добре да се направи един анализ на обезценката при различни популярни марки и модели - в ЕС и в БГ в частност. Защото всички знаем, че различни модели се обезценяват с различна скорост. Това много зависи от вторичния пазар, но не само. Също щеше да е интересно да се спомене за модели чиято стойност спира да пада и дори започва да се расте, т.е. колекционерски автомобили. Можем да намерим информация за САЩ, Великобритания, Германия, но за БГ пазара?
  • #5
    ааа ( преди 4 години )
    Тази статия е основно празни приказки. То е ясно, че с времето колате се обезценява. Можеше малко статистика с марки, модели, обезценка и тн. А в бг специално никой не те стимулира да си вземеш нова кола. Няма данъчни отстъпки, каското ти е доста високо, задължен си да ходиш в оторизиран сервиз, където обслужването не винаги е на ниво, а цените са доста по високи от сходни сервизи.
  • #4
    Българите сме вехтош ( преди 4 години )
    Колата е просто една вещ,като пералня,телевизор и т.н.Не знам защо се драматизира толкова загубата на стойност.С всеки продукт е така.Не разбирам и защо не хвалим втора употреба домакински уреди на пример,а само 10 годишни трошки-ветерани.
  • #3
    електрифициран ( преди 4 години )
    На мен ми се струва, че се чака момента да влезе някой в автосалона и да освен с нова кола да излезе и с пачка пари. Това идва от факта, че автомобилостроителите продават автомобилите в Европа с много голяма печалба и от там идват и големите разлики впри покупка на нов автомобил и такъв на 1 година например. Един и същи нов автомобил в в САЩ и Канада е на една цена в Европа с 30-40% по-скъп. Изключваме ДДС-то което е до 21% и се вижда откъде идва тази разлика при обезценката
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    пълни глупости автомобила като излезе от завода производител цената минус 50 процента като влезе в шоурума още минус 25 процента ако някой седне в нея още 25 процента и ти я дават безплатно с петгодишна гаранция и гориво за целия период следпет години я връщаш и дълъра ти дава 50 процента от цената на нов плюс безплахен автомобил така е по света
  • #1
    raiders ( преди 4 години )
    Вече хората почват да се светват, имаш пари караш нова кола, ако не ти се дават толкова пари взимаш на 1-3г. с 30% надолу, а лично аз се заглеждам вече в ~5г. като е вече излезнал новия модел и цената е 50% от като нов.Масово в България, също е рентабилно да си купиш и кола до 10 000лв.
fallback
Последни