Mercedes е готов да обсъди оттеглянето си от Формула 1 като заводски отбор в края на този сезон, съобщава британското издание Autocar. С това вероятно ще бъдат задействани поредица от ходове, които биха могли да доведат до преименуване на отбора на Aston Martin, а Люис Хамилтън да поеме към Ferrari.
От общо разследване на Autocar и Racefans става ясно, че решението дали да бъде напуснат шампионата като конструктор ще бъде обсъдено на следващото заседание на борда на директорите на компанията-майка Daimler. Говорител отказа да потвърди датата на срещата, но се смята, че това е 12 февруари.
Въпреки че все още няма окончателно решение, високопоставени източници предполагат, че решението за напускане на спорта се обмисля сериозно. Това идва в момент, в който Mercedes се бори с разочароващи финансови резултати, пренасочва инвестиции в изследвания и разработки към технологиите за леки автомобили и се опитва да облекчи натиска за намаляване на вредните емисии.
От германската фирма се очаква да вземе решение, с което да ограничи разходите за шампионата за 2021 г. и да даде време на евентуалните нови собственици да поемат контрола върху екипа. Фирмата е и под непосредствен натиск да подпише нов договор с притежателите на правата на F1, според който ще се изисква предизвестие от поне девет месеца при напускане на шампионата. Според условията на настоящото споразумение отборът може да напусне в края на 2020 г.
Mercedes спечели всички титли при пилотите и конструкторите във Формула 1 от 2014 г. насам. Със значителните промени на правилата, предстоящи през 2021 г., отборът е изправен пред значително увеличаване на разходите, за да запази своето предимство.
Говорител на Mercedes-AMG F1 Team заяви пред Racefans, че не може да коментира без допълнителни детайли.
Очаква се Mercedes да продължи да участва във Формула 1 като доставчик на двигатели. Производителят вече има сключени договори с McLaren и Racing Point и вероятно ще доставя на новите собственици на екипа на Mercedes и настоящия клиент Williams.
Това би позволило на компанията да продължи участието си на високо ниво в спорта с печалба. Отделът за двигатели за Формула 1 на Mercedes е базиран в Бриксуърт в Обединеното кралство и в миналото е участвал в проекти за шосейни автомобили.
Mercedes публично си постави за цел да спести 1,4 милиарда евро до края на 2022 г. и обяви поредица от съкращения на работни места и инвестиции в края на миналата година за постигане на тази цел. Въпреки че по-голямата част от разходите на екипа от Формула 1 са паричните награди и спонсорството, се смята че бордът на Daimler е обезпокоен, че е неподходящо да се състезаваш в такъв прекалено екстравагантен спорт в момент на съкращения и нарастващо значение на вниманието към околната среда.
Може би най-интригуващият ефект на решението ще бъде на кого ще бъде прехвърлена собствеността върху отбора на Mercedes F1. Източниците на двете издания предполагат, че това ще бъде Тото Волф, който вече е сериозен акционер в отбора. Вероятно той ще работи с настоящия собственик на екипа на Racing Point F1 и инвеститор в Aston Martin Лоурънс Строл.
Предполага се, че двамата ще инвестират в отбора и в Aston Martin, като един от източниците твърди, че Волф обмисля възможността да заеме позиция на най-високо ниво в подразделението за шосейни автомобили на Aston Martin, докато в отбора от Формула 1 бъде поставен надежден човек. Той ще бъде ребрандиран като заводски екип на Aston Martin, работещ с двигатели от миноритарния акционер Mercedes.
Други източници обаче опровергаха информацията, че Волф има интерес да заеме лидерско място при производител на шосейни автомобили.
Източниците предполагат, че ако Строл се включи, той ще продаде Racing Point – вероятно на родения в Беларус руски милиардер Дмитрий Мазепин, който натрупа богатството си в химическата промишленост. Синът му Никита е състезател на високо ниво, който е направи тестове за отбора на Force India F1, който през 2018 г. стана Racing Point.
Освен това има предположения, че сделката може да включи и китайския производител на автомобили Geely, който притежава Lotus, Polestar и Volvo – както в екипа на F1, така и в Aston Martin. Ако това се случи в бъдеще Geely би могъл да придобие по-голям дял в Aston Martin.
Като финален ефект от евентуалното излизане на Mercedes може да се стигне до преминаването на Люис Хамилтън от Mercedes във Ferrari. 35-годишният шесткратен шампион наближава края на кариерата си и миналата година призна, че за първи път е имал контакт с висшето ръководство на Ferrari.
Влияние върху решението му може да окаже престижът от пилотиране за най-известния отбор в спорта, комбинирана с възможността да остане в изцяло заводски екип на солидна заплата. Това би означавало да кара с Шарл Льоклер от сезон 2021 г., след като Себастиан Фетел освободи мястото.
Промяната на собствеността на екипа на Mercedes обаче не означава непременно, че Хамилтън ще се премести. На въпрос от миналата година за спекулациите, които свързват амбициозния Волф с нова роля извън отбора, Хамилтън отговори: „Естествено, не искам той да напусне, особено ако остана в спорта, но в крайна сметка това ще бъде негов избор. Този екип не е от един човек, а е огромна група от хора, които няма да напуснат, а ще продължат да си вършат работата".
Сделката също потенциално противопоставя проектите на хиперавтомобили като Aston Martin Valkyrie и Mercedes-AMG One. И двата модела се разработват с помощта на ноу-хау от Формула 1, съответно от Red Bull Racing и Mercedes.
Снимки: Mercedes-Benz