Колата, която тестваме днес, е доста специална.
Но не защото е рядка - тъкмо обратното. За 54-те си години на пазара Toyota Corolla се е продала в почти 49 милиона екземпляра. Всъщност това е най-популярната лека кола в историята. Дори и в момента на всеки 15 секунди някой си купува по една. А ако имаше как всички Короли да се съберат и паркират в редица, щяха да обиколят земния Екватор над пет пъти.
ДРУГОТО, КОЕТО ПРАВИ COROLLA специална, е това колко е скучна.
Скучна в добрия смисъл, защото няма да ви осигури вълнуващо запознанство с пътната помощ в Омуртаг, докато се връщате от морето. Преди седмица в Кукуш попаднахме на един екземпляр от второто поколение, който си вървеше невъзмутимо въпреки 48-годишната си възраст. И това не е случайност. Corolla просто трудно се поврежда.
Но също така е скучна и в лошия смисъл. Като потенциал да ви развълнува и да ви качи адреналина, Corolla е сравнима с новогодишна реч на президента. Никой никога не я наричал интересна за каране. Никой не я е смятал за стилна. Винаги е била удобно, надеждно превозно средство за хората, които искат просто да стигат от точка А до точка Б.
Претенциозните европейци така и не я обикнаха, затова в един момент Toyota дори се отказа да я продава в Западна Европа, заменяйки я с Auris.
НО СЕГА НЕЩАТА СЕ ПРОМЕНЯТ. Новото, 12-о поколение се завръща в Европа с амбицията да е напълно различно. Красотата е субективно нещо, но за нас този хечбек има най-привлекателния дизайн за споменатите 54 години. Типичните резки и агресивни линии тук са премерени и по-дискретни. Corolla все така се отличава от всички други коли в сегмента, но вече в добрия смисъл.
Втората огромна промяна е в пътното поведение. Новата Corolla е на същата платформа като бестселъра CH-R, само че е с по-бърз волан, по-нисък център на тежестта и по-интелигентно окачване. Макферсоните отпред са пипнати за по-добра управляемост, а отзад независимите двойни носачи вече са стандартни за всички модели. Не си представяйте рали автомобил, разбира се - един Focus или Golf си остават доста по-директни. Но и вече го няма предишното усещане, че сте се качили да карате Белчо и Сивушка.
ГЛАВНИЯТ КОЗ НА COROLLA си остава задвижването. Две десетилетия европейските производители гледаха снизходително на мудните паралелни хибриди. Но големият отлив от дизела ги прави все по-привлекателни. Тъкмо такъв хибрид караме и ние: с електромотор и 1.8- литров бензинов двигател, работещ по цикъла на Аткинсън. С обединени усилията двата дават максимална мощност от 122 конски сили.
Електромоторът на практика действа и като безстепенна трансмисия. За любителите на динамичното каране това звучи ужасно, но всъщност системата става все по-адекватна от година на година. Corolla изпреварва спокойно и при нормално каране е приятно тиха. Само ако много я мъчите с газта, ще чуете познатия дразнещ вой. Но пък разходът ще ви се стори достатъчна компенсация. По брошура комбинираната консумация е между 4.5 и 5.1 литра. От София до Сопот ние постигнахме 4.3 на сто. А най-хубавото е, че в градска среда хибридът всъщност харчи дори по-малко, защото при спиранията и потеглянията в задръстване ползва само електромотора.
122 к. с. максимална мощност 180 км/ч максимална скорост 10.9 секунди 0-100 км/ч |
Впрочем Corolla има още два варианта на задвижване - 1.2-литров бензинов турбомотор със 116 коня, или по-мощна хибридна система, в която моторът е двулитров, а мощността - 180 коня. Има също версии комби и седан.
ПЛЮСЪТ НА ХИБРИДИТЕ е в ниските въглеродни емисии, които гарантират, че и след пет години колата ще е лесно продаваема навсякъде в Европа. А голямото предимство спрямо електромобилите и plug-in хибридите е, че батерията е малка и не е скъпа. Нашата тестова Corolla, във второто ниво на оборудване, ще ви струва 46 хиляди лева. Това включва кожен волан, климатроник с две зони, 8-инчова мултимедия, камера за задно виждане и отопление на предните седалки. Но дори и базовата бензинова кола за 34 хилядарки има всички електронни системи за сигурност - например адаптивен круиз контрол с аварийно спиране, система за засичане на пешеходци и велосипедисти и за разпознаване на знаците.
КОЛКОТО ДО МИНУСИТЕ, информационната система не е от най-интуитивните - нито пък от най-красивите. Мястото вътре също не е рекордно. Corolla има с 4 см по-дълго междуосие от пенсионирания Аuris, но задната седалка си остава мъчение за по-високи хора. Багажникът побира малко над 360 литра, което е под средното за класа.
Иначе седалките са удобни, дигиталните прибори са по-четливи от старите аналогови, а за управление на функциите има и физически бутони - истинска благословия в тази епоха на сензорни екрани.
Накратко, Corolla си остава преди всичко средство за стигане от точка А до точка Б. Но занапред между точките ще ви е доста по-приятно.
ОЩЕ СНИМКИ НА НОВАТА COROLLA ВИЖТЕ В ГАЛЕРИЯТА: