Дълги години преди Toyota да обсеби думата хибрид, с нея се означаваха биологични кръстоски от различни видове. Обикновено само от два. Но най-амбициозните и смели селекционери са опитвали и с три, дори и с повече. Точно както са постъпили и в Toyota с последното си творение: C-HR.
АКО ОСТАНЕМ ОЩЕ МАЛКО с биологичната терминология, това е сложна кръстоска между тигър, впрегатно добиче и добре вчесан френски пудел.
Горкият компактен кросоувър трябва да изпълнява едновременно три съвсем различни задачи. Първо, да дава обичайната надеждност, работливост и икономичност, която сме свикнали да очакваме от тази марка. Второ, да внесе в градския ни живот нещичко от чара на грубоватите офроудъри. И трето, да се превърне в модно заявление - нещо, което със сигурност не очаквате точно от Toyota.
ЗА НАШЕ ПРИЯТНО УЧУДВАНЕ C-HR успява в третото. Както с всички тойоти напоследък, дизайнът е от типа "или обикваш, или намразваш". Но за разлика от модели като Prius или RAV4, тук по-скоро го обикнахме. Резките оригами линии, които другаде толкова дразнят окото, тук са някак на мястото си. А тази ръкохватка на задната врата, излязла сякаш от филма "Звездни рейнджъри", окончателно ни спечели.
Макар и малко по-голям, C-HR се състезава в сегмента на Nissan Juke - за сърцата на онези градски жители, които искат нещо по-интересно от обикновения хечбек. Но докато меките изпъкналости на Juke докосват тънката струна на дамите, тази кола по-скоро ще допадне на мъжете.
ПРИЯТНИТЕ ВПЕЧАТЛЕНИЯ продължават и вътре. Интериорът е свеж, модерен и внушава онова чувство за качествена изработка, което доскоро очаквахме по-скоро от Lexus. Като казахме модерен, изключението е графиката на сензорния екран, която е пряк роднина на игралните автомати от 80-те години. Но иначе информационната система е разбираема и лесна за ползване.
Мястото отпред е изобилно, позицията на седене е приятно висока. Отзад обаче може да ви удари клаустрофобията заради дебелите задни колони и малките прозорци. Полегатото задно стъкло придава много привлекателен силует на колата, но отнема от мястото в багажника. Все пак с 377 литра то е съвсем съизмеримо с това във Volkswagen Golf.
C-HR ИДВА САМО С ДВА ВИДА задвижване: бензин и бензинов хибрид. Дизелът е пропуснат, което има логика за една градска кола в наши дни. Бензиновият 1.2 със 116 коня е симпатично, пъргаво малко моторче, стига да си го вземете с ръчни скорости. Ако изберете опцията със СVT автоматик, то започва зловещо да напомня на зъболекарска машина - от онези старите, от детството ни.
Ние обаче тестваме хибрида: съчитание от 1.8-литров бензинов мотор по цикъла на Аткинсън и електромотор със 72 коня.
ЧЕСТНО КАЗАНО, АКО ИСКАТЕ динамично каране, по-добре си вземете бензина. Тук общата мощност е малко по-голяма, 122 конски сили, но електрическата CVT трансмисия е настроена да пести, а не да ви учестява пулса. Ако се заинатите и опитате резки движения с газта, ще бъдете наказани с късащи сърцето ръмжене и вой.
Хибридният C-HR е отличен избор за хора, които обичат удобството и спокойствието. Това е една от най-лесните за каране коли, до които сме се докосвали напоследък. А също и от най-безшумните, ако не бързате прекалено. При скорости до петдесетина километра в час водещ е електрическият мотор - без шум и без вредни емисии. Признаваме, че не успяхме да докараме обещания в брошурата разход от 3.8 литра на сто. Но постигнахме пет и половина при градско шофиране в София, което никак не е лошо.
ВПРОЧЕМ ИКОНОМИЯТА ще ви потрябва, защото C-HR не е кой знае колко евтин.
Базовата бензинова версия с предно предаване ще ви струва минимум 39 хиляди лева. Макар че стартовото ниво включва немалко неща - автоматични светлини, климатик, аудио със CD, USB и bluetooth, мултифункционален волан и вграден хотспот за безжичен интернет.
Това е доста конкурентна цена. Но ако искате 4x4 задвижване, ще трябва да си приготвите минимум 54 хилядарки, а това вече е доста солено за един малък кросоувър.
ХИБРИДЪТ, КОЙТО Е е само с предно, е по средата. Той започва от 47 500 лева, но за средно ниво оборудване, и стига до 58 хиляди за най-високото - с асистент за паркиране, който върти волана вместо вас, отопление на волана, аудиосистема от JBL и климатроник с генератор на отрицателни йони - каквото и да е това. И тази цена не е точно ниска, разбира се. Но ако си припомните, че купувате три автомобила, кръстовани в един, може би придобива смисъл.
122 к. с. максимална мощност
11.0 секунди ускорение 0-100 км/ч
3.8 л / 100 км разход в смесен цикъл