Последните месеци никак не са леки за Ford: компанията обяви масови съкращения на работници в Европа и се готви здравата да ореже моделната си гама. Занапред фокусът ще е изцяло върху кросоувърите и върху двата модела, които винаги са били гръбнакът на тази марка на Стария континент: Fiesta и Focus. Подходящ момент да видим какво предлага изцяло новото поколение на семейния хечбек.
ПЪРВОТО ПОКОЛЕНИЕ на Focus се появи преди повече от 20 години и стана сензация. Отчасти причината бе в интересния за онова време дизайн. Но най-вече - в окачването и управлението, които го правеха най-забавната за каране кола в сегмента.
В четвъртото поколение няма никакви радикални промени: основните оръжия си остават шасито и окачването. Макар и с известни компромиси.
ПОД КАПАКА НА ТЕСТОВАТА ни кола е познатият еднолитров турбобензин Еcoboost, в този случай развиващ 125 конски сили. Съчетан е с 6-степенна ръчна трансмисия. Но Ford вече предлага и нов 8-степенен автомат, за който уверява, че е по-добър от предишния с шест предавки.
Двигателят няма как да изненада с нещо - той се справяше добре и при прeдишното поколение на модела, така е и сега. За някои хора тези 3 цилиндъра и 125 коня може да не звучат кой знае колко убедително, но са напълно достатъчни. С тях можете да се справяте уверено при поредица от завои, както и да изпреварвате спокойно. Единственото, което трудно бихте постигнали, е обявеният от Ford разход на гориво от 5 литра на 100 километра. Ако успеете някак през цялото време да карате на шеста с 80 километра в час, може и да се получи. Но в истинския живот разходът е доста над 7 на сто.
.
ВЕЧЕ СТАНА ДУМА, че основната заслуга за поведението на автомобила се дължи на шасито и окачването. Но всъщност това важи само за високите нива на оборудване, които продължават да разчитат на Макферсон отпред и многозвенно окачване отзад. По-базовите версии обаче са с твърд заден мост и далеч нямат същата пъргавина.
995 куб. см работен обем 125 к. с. максимална мощност 170 Нм макс. въртящ момент 10 секунди 0-100 км/ч |
Самите амортисьори имат система за електронно регулиране, чиито настройки могат да се променят. Същото се отнася и за педала на газта и за кормилното управлние - но и тези глезотии са само за клиентите на по-скъпите версии.
ОКАЧВАНЕТО Е МАЛКО ПО-ТВЪРДО от обичайното за сегмента, но пък за сметка на това накланяне в завоите няма и автомобилът се държи много уверено. Воланът е директен и позволява забавления. Обновената скоростна кутия превключва с приятна лекота.
Добри думи заслужава и интериорът - умерено подобрен спрямо предишния. Мястото в салона е забележимо повмече заради с 5 сантиметра по-дългото междуосие. Предишният Focus страдаше от твърде малкия си багажник, но сега обемът е увеличен с 60 литра, до общо 375.
ИЗОБЩО НОВИЯТ FOCUS е получил умерени подобрения в доста области. За съжаление сред тях е и цената. Нашата тестова кола - в ниво ST Line и добавени двузонов автоматичен климатик и автоматични чистачки - заковава летвата на 49 200 лева. Което е малко стряскащо за доскоро най-достъпния автомобил в този сегмент. Но е факт, че в автомобилния свят напоследък се вихри сериозна инфлация, и няма как да очакваме, че Focus ще остане изключение от правилото.