IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Porsche 911 GT1 – спортната класика на 90-те

Шосейната версия e един от най-търсените колекционерски автомобили в света

Porsche 911 GT1 – спортната класика на 90-те

Добре дошли в света на креативната лудост, на движението на лимита, на експериментирането на воля. Добре дошли в сивата зона между моторния спорт и блясъка на супер автомобилите. Запознайте се с Porsche 911 GT1 – една от състезателните и спортните класики от 90-те.

Историята на GT1 не може да бъде разказана лесно. Тя няма ясни граници и чисто посочени правила. Тя започва с регламента на ФИА за клас GT1. За да хомологира болидите си за състезанието в Льо Ман или в сериите FIA GT, в средата на 90-те години Porsche трябва да произведе 25 броя шосейни екземпляри на болида си. Дотук с теорията за феномена, наречен 911 GT1.

gt1

В действителност между 1996 и 1998 г. са създадени три версии на GT1, които се различават в детайлите си една от друга. Нито една от тях не е произведена 25 пъти, но ФИА затваря очи и допуска два екземпляра от GT1 от 1996 г., 21 от модела от 1997 г. и само един шосейно регистриран автомобил от 1998 г. за хомологационна база. Последният се намира в музея на марката в Щутгарт.

Спорно е дали GT1 има правото да носи титлата „най-бърз сериен автомобил на 90-те“ или тя трябва да бъде присъдена на модела GT2 (993) от 1996 г. с 430 к.с. и 295 км/ч максимална скорост.

Конструкцията на автомобила е дръзка. За да бъдат покрити критериите за безопасност, Porsche залага на хибриден принцип. Предната част е от 993, в задната част има тръбна рама, а двигателят е шестцилиндров битурбо от Група С с обем 3,2 литра.

gt1

Мощността му е 600 к.с. и охлаждането му е с вода, вместо с въздух. Той е монтиран пред кутията и в GT1 може да бъде определен като централно разположен. Максималният му въртящ момент е 600 Нм, а задният диференциал е с блокаж между 40 и 60 %. Картерът е сух, а мазителната система работи с 12 литра масло.

Фаровете и стоповете са от модела 911 (996), представен през 1997 г. В салона откриваме състезателни седалки и арматурно табло от 911. За овладяване на огромната мощност отпред работят стоманени дискове с диаметър 380 мм. Джантите са 18-цолови, а окачването е повдигнато в сравнение със състезателния модел.

След края на състезателната програма в клас GT1 през 1998 г. Porsche спира производството на 911 GT1. Днес изключително редките модели чупят рекорди на аукционите. Наскоро един от тях бе продаден за близо 5 млн. евро. 

Снимки: Porsche

Вижте още снимки в галерията: