Кой е създал 4х4 задвижването? По този въпрос се спори ожесточено от години и вероятно ще продължи да се спори. Причината е много проста: невъзможно е да се отговори.

Land Rover Defender е един от най-успешните и славни 4х4 автомобили в историята. Други обаче имат по-съществена роля за усъвършенстването и налагането на технологията
Прекалено много изобретатели са работили по темата независимо едни от други; в прекалено много различни области на автомобилостроенето двойното предаване се появява почти едновременно.
Всъщност първите транспортни средства с 4х4 датират много преди появата на двигателя с вътрешно горене - те са английски парни машини от началото на ХIХ век. При камионите и селскостопанските машини развитието на технологията е далеч по-ранно. Но тук ще говорим най-вече за леките автомобили със задвижване на всички колела.
15-те най-важни 4х4 автомобила в историята:
Първите спортни коли с 4х4, включително и Quattro, разпределят въртящия момент поравно (50-50) към предната и задната ос. Но при големите ускорения в състезанията тежестта се прехвърля назад. Затова от Peugeot решават да направят своето 205 T16 така, че 40% от въртящия момент да отиват отпред, а 60% - отзад. За да се балансира колата, двигателят е монтиран централно, точно пред задната ос. Резултатът е фантастична състезателна машина (шампион в WRC през 1985 и 1986), негодна обаче за ежедневна употреба, тъй като има само две места и на практика нулеви удобства. Но заради налудничавите правила за хомологация французите са принудени да произведат и 200 цивилни бройки, които днес са колекционерска мечта.


2