Кой е създал 4х4 задвижването? По този въпрос се спори ожесточено от години и вероятно ще продължи да се спори. Причината е много проста: невъзможно е да се отговори.

Land Rover Defender е един от най-успешните и славни 4х4 автомобили в историята. Други обаче имат по-съществена роля за усъвършенстването и налагането на технологията
Прекалено много изобретатели са работили по темата независимо едни от други; в прекалено много различни области на автомобилостроенето двойното предаване се появява почти едновременно.
Всъщност първите транспортни средства с 4х4 датират много преди появата на двигателя с вътрешно горене - те са английски парни машини от началото на ХIХ век. При камионите и селскостопанските машини развитието на технологията е далеч по-ранно. Но тук ще говорим най-вече за леките автомобили със задвижване на всички колела.
15-те най-важни 4х4 автомобила в историята:
През 70-те германската армия поръчва на VW създаването на лек всъдеходен автомобил за военни нужди. Така се ражда VW Typ 183, по-популярен като Iltis. Докато тестват прототипите на полигона във Финландия, там се намира и един инженер от Audi, на име Йорг Бензингер. Вдъхновен от видяното, Бензингер предлага на тогавашния шеф по развойната дейност на Audi Фердинанд Пиех да разработят състезателен модел с подобна система - AWD без централен диференциал. Пиех убеждава началниците във VW и през 1980 готовата кола е представена в Женева. Състезателната й версия печели два пъти Световния рали шампионат. Audi quattro, както и моделите на Subaru, налагат идеята за 4х4 в масовите леки автомобили.


2