Статистиката за разхода при плъг-ин хибридите изглежда интересно. Повечето производители дават впечатляваща информация – между 1,1 и 2 литра на 100 километра. Но какво значи този среден разход?
Разходът на бензин в реални условия зависи изключително от профила на употреба. Който кара само на ток, ще получи разход на бензин нула. Но какво се случва, ако хибридът изобщо не бъде зареден в мрежата? Разходът може да бъде изчислен от средния разход по WLTP и електрическия пробег по WLTP. Германският сайт на Motor1 си направи труда да сравни някои плъг-ин хибриди.
„Разход без зареждане“ е разходът в режим за запазване на заряда. Както показва нашата таблица, стойностите тук са различни. Те варират между 6 литра за Opel Grandland X Hybrid4 до близо двойно повече при Ford Tourneo Custom PHEV:
Разход по WLTP | Пробег по WLTP | Utility Factor | Разход без зареждане | |
л/100 км | л/100 км | |||
Audi A3 e-tron Sportback | 1,8 | 40 km | 0,69 | 5,78 |
Audi A6 55 TFSI e | 1,6 | 55 km | 0,78 | 7,29 |
Audi A7 50 TFSI e | 1,6 | 54 km | 0,78 | 7,13 |
Audi A8 60 TFSI e | 2,5 | 47 km | 0,74 | 9,51 |
Audi Q5 50 TFSI e | 2,2 | 45 km | 0,72 | 7,98 |
Audi Q5 55 TFSI e | 2,1 | 45 km | 0,72 | 7,62 |
Audi Q7 55 TFSI e | 3,1 | 43 km | 0,71 | 10,72 |
Ford Kuga PHEV | 1,4 | 56 km | 0,79 | 6,52 |
Ford Tourneo Custom PHEV | 3,6 | 40 km | 0,69 | 11,56 |
Opel Grandland X Hybrid | 1,4 | 55 km | 0,78 | 6,38 |
Opel Grandland X Hybrid4 | 1,3 | 59 km | 0,79 | 6,05 |
Polestar 1 | 0,7 | 124 km | 0,93 | 9,94 |
Volvo S60 T8 Tw.E. | 1,5 | 58 km | 0,79 | 7,29 |
Volvo S90 T8 Tw.E. | 1,7 | 57 km | 0,79 | 8,08 |
Volvo V60 T6 Tw.E. | 1,7 | 59 km | 0,80 | 8,43 |
Volvo V60 T8 Tw.E. | 1,7 | 59 km | 0,80 | 8,43 |
Volvo V90 T8 Tw.E. | 1,7 | 57 km | 0,79 | 8,08 |
Volvo XC40 T5 Tw.E. | 2,0 | 45 km | 0,72 | 7,25 |
Volvo XC40 T8 Tw.E. | 2,0 | 54 km | 0,78 | 8,91 |
Volvo XC60 T8 Tw.E. | 2,3 | 54 km | 0,78 | 10,25 |
Volvo XC90 T8 Tw.E. | 2,5 | 46 km | 0,73 | 9,28 |
Примерът с Polestar 1 показва, че и автомобил с много висок електрически пробег и нисък разход на гориво може да има висок разход, ако не се зарежда в контакта.
За съжаление много производители дават данни за разхода и пробега по стария цикъл NEFZ. Тогава формулата не е точна. Така правят BMW, Land Rover, Mitsubishi, Porsche и Skoda. Mercedes подава единствено пробега по WLTP, но не и разхода. От декември 2020 г. обаче всички данни трябва да са по WLTP.
Ето как функционира формулата. Официалният разход на плъг-ин хибридите по WLTP се пресмята от разхода в режим за задържане на енергията (CS) и разхода в режим на ток. Данните се съчетават с Utility Factor (UF). Този фактор определя колко честа е вероятността един автомобил да се кара в електрически режим. Колкото по-голям е електрическият пробег, толкова по-висок е този фактор.
И накрая: формулата, по която се пресмята, е CS=WLTP-разхода/(1-UF).
Снимки: Opel