В този епизод на "Визия Нула" ще си поговорим за нещо, което е толкова очевидно, че повечето от нас дори не се замислят за него: налягането в гумите.
Подходът на повечето хора е да напомпат добре гумите си, обикновено при сезонната смяна, и после само да хвърлят едно око за видима деформация. За съжаление това води не само до допълнителни разходи, но и чувствително повишава риска за пътуващите.
Контактната повърхност на гумата с пътя е с големината горе-долу на подметката ви. От това малко късче зависи поведението на колата, способността й да завива, да спира и да запазва сцепление дори на хлъзгава настилка. Но ако гумата не е правилно напомпана, контактната повърхност намалява значително. И като казваме "правилно", имаме предвид и двете крайности.
Графика: Continental Tires
Спадналата гума се деформира и на практика стъпва на пътя само с ръбовете на протектора. Прекалено напомпаната гума пък се издува в средата и контактната й повърхност се стеснява. И в двата случая сцеплението се влошава, а спирачният път се увеличава, и то доста. Да не говорим, че самата гума се износва по-бързо.
За съжаление разлики в налягането от няколко десети бара не могат да се видят с просто око. В същото време гумата неизбежно губи въздух с течение на времето - понякога доста бързо, ако маршрутът ви включва неравности, легнали полицаи и така нататък.
Затова съветът ни е редовно - тоест веднъж в месеца - да проверявате и коригирате налягането. Манометър като този ще ви струва само няколко лева. На почти всички автомобили в последните 20 години има указания за правилното налягане - с още една допълнителна стойност, ако превозвате тежки товари.
Хубаво е да помпате гумите, преди да са загрели - тоест след не повече от 2-3 километра бавно шофиране. Ако все пак ви се наложи друго, добавете около 0.2 бара към показателя на манометъра. И после проверете пак налягането, когато гумите изстинат.
Причината е очевидна: загретият въздух се разширява и налягането нараства. Десет градуса спад в температурата могат да смъкнат налягането в гумата с 0.1-0.2 бара. По тази причина някои производители съветват през зимата да помпате гумите си малко повече. Други обаче се въздържат от такава препоръка, вероятно защото рискът да прекалите и да влошите управляемостта на автомобила си е твърде голям. По-разумно е просто през зимата да проверявате налягането по-често.
"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на Suzuki България