fallback

Колко да помпаме гумите през зимата?

10 градуса спад в температурата на въздуха могат да смъкнат налягането с до 0.2 бара

В този епизод на "Визия Нула" ще си поговорим за нещо, което е толкова очевидно, че повечето от нас дори не се замислят за него: налягането в гумите.  

Подходът на повечето хора е да напомпат добре гумите си, обикновено при сезонната смяна, и после само да хвърлят едно око за видима деформация. За съжаление това води не само до допълнителни разходи, но и чувствително повишава риска за пътуващите.

Контактната повърхност на гумата с пътя е с големината горе-долу на подметката ви. От това малко късче зависи поведението на колата, способността й да завива, да спира и да запазва сцепление дори на хлъзгава настилка. Но ако гумата не е правилно напомпана, контактната повърхност намалява значително. И като казваме "правилно", имаме предвид и двете крайности.

Графика: Continental Tires

Спадналата гума се деформира и на практика стъпва на пътя само с ръбовете на протектора. Прекалено напомпаната гума пък се издува в средата и контактната й повърхност се стеснява. И в двата случая сцеплението се влошава, а спирачният път се увеличава, и то доста. Да не говорим, че самата гума се износва по-бързо.

За съжаление разлики в налягането от няколко десети бара не могат да се видят с просто око. В същото време гумата неизбежно губи въздух с течение на времето - понякога доста бързо, ако маршрутът ви включва неравности, легнали полицаи и така нататък.

Затова съветът ни е редовно - тоест веднъж в месеца - да проверявате и коригирате налягането. Манометър като този ще ви струва само няколко лева. На почти всички автомобили в последните 20 години има указания за правилното налягане - с още една допълнителна стойност, ако превозвате тежки товари.

Хубаво е да помпате гумите, преди да са загрели - тоест след не повече от 2-3 километра бавно шофиране. Ако все пак ви се наложи друго, добавете около 0.2 бара към показателя на манометъра. И  после проверете пак налягането, когато гумите изстинат.

Причината е очевидна: загретият въздух се разширява и налягането нараства. Десет градуса спад в температурата могат да смъкнат налягането в гумата с 0.1-0.2 бара. По тази причина някои производители съветват през зимата да помпате гумите си малко повече. Други обаче се въздържат от такава препоръка, вероятно защото рискът да прекалите и да влошите управляемостта на автомобила си е твърде голям. По-разумно е просто през зимата да проверявате налягането по-често.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на Suzuki България  

  • #16
    Чук ( преди 1 година )
    #5 мойте с въздух пък кат престоят и се самонадуват, ***
  • #15
    до 14 ( преди 4 години )
    Абсолютно никаква :) освен че този, дето ти е напомпал азота в гумите, е с няколко левчета по-богат
  • #14
    докс ( преди 4 години )
    Съдържанието на азот в атмосферния въздух е 78%. Каква е разликата за водача на ежедневно каране в града и един път седично извън него за помпането с азот, и то със съмнително качество?
  • #13
    112 ( преди 4 години )
    Ако автомобилът ви има екстрата да показва налягането в гумите напомпайте ги с азот и не се занимавайте повече с тях.
  • #12
    . ( преди 4 години )
    По нашите пътища - 3 атмосфери, освен ако не е дебела джиповска гума.
  • #11
    анонимен ( преди 5 години )
    Има и още едно проблемче, което тази година ме отказа от една чисто нова тойота и една шкода- каското. Няма как да платя заплата и половина на година на бившите СИК и ВИС за да спя спокойно :)
  • #10
    анонимен ( преди 5 години )
    като ти екслодира гумата вследстние на кондензираната вода която от високата температура се е образувала в пара въздуха под налягане който е в главата ти ще изравни налягането с обкръжаващата среда
  • #9
    Dam ( преди 5 години )
    Тея с азота да ви питам ако ще пътувате 4 човека с багаж на дълго, ходите още азот да ви добавят или си карате с налягането както когато сте сами в колата?
  • #8
    анонимен ( преди 5 години )
    #6 Това на раменете ти май са го вакумирали и са забравили да го напълнят с нещо!
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    От азота има известна полза в мотоспорта. Извън него е само начин да се доят балъците
Последни