fallback

Колко да помпаме гумите през зимата?

10 градуса спад в температурата на въздуха могат да смъкнат налягането с до 0.2 бара

В този епизод на "Визия Нула" ще си поговорим за нещо, което е толкова очевидно, че повечето от нас дори не се замислят за него: налягането в гумите.  

Подходът на повечето хора е да напомпат добре гумите си, обикновено при сезонната смяна, и после само да хвърлят едно око за видима деформация. За съжаление това води не само до допълнителни разходи, но и чувствително повишава риска за пътуващите.

Контактната повърхност на гумата с пътя е с големината горе-долу на подметката ви. От това малко късче зависи поведението на колата, способността й да завива, да спира и да запазва сцепление дори на хлъзгава настилка. Но ако гумата не е правилно напомпана, контактната повърхност намалява значително. И като казваме "правилно", имаме предвид и двете крайности.

Графика: Continental Tires

Спадналата гума се деформира и на практика стъпва на пътя само с ръбовете на протектора. Прекалено напомпаната гума пък се издува в средата и контактната й повърхност се стеснява. И в двата случая сцеплението се влошава, а спирачният път се увеличава, и то доста. Да не говорим, че самата гума се износва по-бързо.

За съжаление разлики в налягането от няколко десети бара не могат да се видят с просто око. В същото време гумата неизбежно губи въздух с течение на времето - понякога доста бързо, ако маршрутът ви включва неравности, легнали полицаи и така нататък.

Затова съветът ни е редовно - тоест веднъж в месеца - да проверявате и коригирате налягането. Манометър като този ще ви струва само няколко лева. На почти всички автомобили в последните 20 години има указания за правилното налягане - с още една допълнителна стойност, ако превозвате тежки товари.

Хубаво е да помпате гумите, преди да са загрели - тоест след не повече от 2-3 километра бавно шофиране. Ако все пак ви се наложи друго, добавете около 0.2 бара към показателя на манометъра. И  после проверете пак налягането, когато гумите изстинат.

Причината е очевидна: загретият въздух се разширява и налягането нараства. Десет градуса спад в температурата могат да смъкнат налягането в гумата с 0.1-0.2 бара. По тази причина някои производители съветват през зимата да помпате гумите си малко повече. Други обаче се въздържат от такава препоръка, вероятно защото рискът да прекалите и да влошите управляемостта на автомобила си е твърде голям. По-разумно е просто през зимата да проверявате налягането по-често.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на Suzuki България  

  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    като преди това ти вакумират гумите
  • #5
    анонимен ( преди 5 години )
    Истината е в акъла! Как разбираш, че са ти сложили азот ми е много интересно? По касовата бележка с по-голямата сума ли? Масово лъжат, че слагат азот или в най-добрия случай е доста разреден с въздух. В Бойколандия, всичко е менте! Малко са местата, където наистина ти слагат азот. Това обаче го разбираш на следващата година, когато престолите гуми в гаража/мазето са с 0,5-1.0 атм. надолу.
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    истината е в азота
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Колите вече имат датчици които показват колко атмосфери е гумата докато се движиш
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    Напомпай си ги в главата, че очевидно бая е поспаднала
  • #1
    . ( преди 5 години )
    3 Атмосфери минимум ако мислите за гумите си, особенно ако са нископрофилни!
Последни