IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо центърът на тежестта е толкова важен?

Непознаването на основни принципи може да има опасни последици

Защо центърът на тежестта е толкова важен?

Във ежедневието си живот всеки собственик на автомобил практически не се замисля за промените по превозното средство при поставяне на допълнителна тежест. За да се разбере как влияят те върху автомобила, трябва да се знае, какво представлява центърът на тежестта. 

Какво е център на тежестта? Това е условната точка, върху която може да се съсредоточи цялото тегло на автомобила. Тя се разполага на определено място и определя каква тежест ще бъде насочена върху осите на превозното средство. При леките коли принципът на разпределение е между двете оси, тъй като така автомобилът става по-устойчив и това позволява той да се държи по-уверено на пътя.

Центърът на тежестта може да се промени, ако автомобилът бъде натоварен. Затова е важно, да се помни, че подобно нещо може да доведе до преобръщане на машината по време на движение. Ето няколко примера, при които точката на тежестта се измества:

 - Претовареният багажник принуждава центъра на тежестта да се измести нагоре.

 - Разположените в салона на автомобила предмети също повдигат този център нагоре.

И в двата случая превозно средство с допълнително тегло, което не е предвидено в конструкцията му, губи своята устойчивост на пътя. Самото понятие "център на тежестта" е важно при разпределение на теглото при ускорение, спиране и различни маневри (като завои, например).

В своите проекти на автомобилна конструкция инженерите се опитват да я направят така, че центърът на тежестта да бъде разположен максимално близко до пътната настилка. Особено важно е това за спортните автомобили. Ясно е, че всеки седан е по-стабилен на пътя, отколкото кросоувър с голям пътен просвет.

С понятието "център на тежестта" е свързана и "силата на тежестта". Съсредоточеното в центъра тегло на автомобила направяла силата на тежестта към  центъра на Земята. Устойчивостта на превозното средство се запазва, докато силата на тежестта се намира във въображаем четириъгълник, проектиран между четирите колела. Именно те са опорните точки на всяка превозно средство. И ако векторът на силата на тежестта излезе от този периметър, се появява опасност от загуба на устойчивост от автомобила и от преобръщането му.

Пример за това е преминаване през завой с висока скорост. В случая силата на тежестта се смесва с инерцията във вътрешната страна на завоя и така се стига до опасност от изхвърляне настрани и съответно преобръщане. Налага се внезапно спиране, при което силата на тежестта отива рязко напред и така също се увеличава от преобръщане. При висока скорост загубата на равновесие е възможна дори при най-прости маневри.

Изводът от всичко споменато дотук е, че понятията "център" и "сила на тежестта" са от особена важност за безопасното шофиране. Разбирайки принципите на физическата промяна на тези параметри, водачът може да се предпази от животозастрашаващи пътно-транспортни произшествия.

Снимка: Autocar

 

0 от 500
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    carpe_diem ( преди 7 месеца )
    А СУВ-овете много обичат да се преобръщат и в града при супер ниски скорости, ако някой "пилот" "без да иска" мине на червено и съвсем леко ги чукне отстрани ;) Като цяло внушават някаква сигурност, ама колкото и степени на окачването да имат, са си тежки коли с висок център на тежестта. За Модел Х е ясно, с половин тон в пода е танк... А и човек колкото да кара по правилата, ако иска да може да реагира на екстремна ситуация (дори предизвикана от някой друг), си трябва стабилен автомобил.
  • #6
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Ето и примера ( преди 7 месеца )
    Надявам се линкът да не бъде изтрит, защото е точно по темата и няма никакви рекламни послания https://youtu.be/L24xzJkCGdk Вижда се как батерията е по-ниско от оста/центъра на гумите и прави обръщането почти невъзможно, дори когато засилват автомобила странично и блокират колелата в пясък, което е трудно да се случи в реални условия. Останалите SUV се преобръщат при висока скорост и рязко завиване дори на гладък асфалт.
  • #5
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До долния ( преди 7 месеца )
    Или просто си купи електромобил. За Тесла модел Х, който попада в категорията "Ясно е, че всеки седан е по-стабилен на пътя, отколкото кросоувър с голям пътен просвет." Хайде сега авторът да ми обясни, как така този кросоувър, въобще не можаха да го преобърнат? На практика центърът му на тежестта се намира под оста на гумите и се държи като кукла невеляшка, която сама се изправя обратно след като я пукнеш настрани.
  • #4
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Накратко статията казва не си товарете колата ако искате да живеете. Всъщност и вие не се качвайте в колата, освен ако не се с теглото, при което производителя е смятал стойностите.
  • #3
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Ричи Рич ( преди 7 месеца )
    Браво пич, добре че ме подсети, трябва да питам шофьора ми дали знае как се сменят степените на въздушното окачване , че да не стане беля.
  • #2
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Ако спазваш ограниченията и не се правиш на състезател статията не би трябвало да те вълнува! Карам с максимум 10-15 км/ч над ограниченията и никога не съм имал какъвто и да е проблем с колите: седан, хечбек и СУВ. По едни и същи маршрути с едни и същи скорости и трите вида коли се държат по съвсем адекватен начин без изобщо да има каквато и да е наченка за поднасяне или нестабилност. Разбира се и гумите са важни. Карам с добри гуми, купени нови и не повече от 4-5 г.
  • #1
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Моя СУВ има 5 степени на въздушното окачване, в града го карам на втора степен така наречения комфортен режим, когато съм в офроуд режим отивам на 5-та степен, на магисрала свалям на най-ниската степен, която доста се доближава до просвета на лека кола, всъщност карам в режим ауто и колата сама си эпределя режима, според терена и скороста. Нака, че не слагайте всички СУВ под общ знаменател.