IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо дефектните амортисьори имат пряко влияние върху безопасността

С годините много шофьори свикват с автомобилите си и не разпознават износването

Защо дефектните амортисьори имат пряко влияние върху безопасността

Противно на възприятията, основната задача на амортисьорите не е да изравняват неравностите и ударите от пътя. Тази задача е поверена на пружините и на шасито.

Задачата на амортисьорите е в това да обират люлеенето и вибрациите, предизвиквани от пружините. Без това „омекотяване“ при всяка дупка автомобилът ще се гмурка, след това ще се повдига и след това отново ще се гмурка. При люшкането стабилността на автомобила намалява опасно. Колкото по-бързо амортисьорите изравнят люшканията, толкова по-добре.

Принципно амортисьорите са преобразуватели на енергия. Те преобразуват енергията от движение на пружината в топлина. Това става по следния начин – буталото на амортисьора се движи в пълен с масло цилиндър. Точно дефинирани пропускателни клапани в буталото спират движението на буталото толкова силно, че люшкането от пружината намалява още отначало.

При преминаване през неравност първо се натоварва пружината. На нейното действие не трябва да пречи амортисьора, който в тази фаза се сгъва. След като пружината изравни неравността, амортисьорът трябва да спре разгъването на пружината, което протича с голяма сила. При този процес той също се разгъва.
Във втората фаза амортисьорът има по-голяма сила, отколкото при сгъване. В зависимост от състоянието на пътя, скоростта и външната температура амортисьорът може да загрее до 120 градуса Целзий. Добрите амортисьори издържат това термично натоварване.

Damper

Амортисьорите са една от най-важните части на автомобила, тъй като при дефектите имат директно влияние върху безопасността. Контактът на гумата с пътя намалява и по този начин стабилността и спирачният път се влошават. Частите от окачването, лагерите и пружините се износват по-бързо. Опасността от аквапланинг нараства, а стабилността в завои и при заобикалящи маневри намалява. Действието на ABS се влошава, а фаровете на автомобила ни започват да заслепяват насрещно движещите се коли.

Ако имате притеснения дали амортисьорите ви са изправни, може да направите елементарна проверка сами. Без правилните инструменти обаче тя е само сигнал за неизправност.

Тестът е добре познат. Натиснете един след друг четирите ъгъла на автомобила силно надолу и пуснете. Ако поклащането продължи повече от две разлюлявания, трябва да извършите проверка в сервиз.

Визуална проверка също може да помогне. Погледнете цялата контактна площ на всяка от гумите. Ако има неравномерно износване, това може да означава дефектен амортисьор.

При силна неизправност усещането при шофиране е „отпуснато“. Това се забелязва най-силно в завои. В същото време от окачването може да се чуе и звук от тропане.

Независимо от марката на вашия автомобил, амортисьорите се износват с течение на времето. Затова с годините вероятно може да свикнете с дефекта и да не успеете да го разпознаете.

Важно относно безопасността е че и четирите амортисьора влияят на люшкането на каросерията. Затова смяна не може да бъде извършена само на един от тях, а за най-сигурно препоръчителна е едновременна смяна и на четирите.

Damper

Износването на частите е особено голямо, когато заводските настройки – обикновено в свободни сервизи – бъдат променени. При снижаване на каросерията в екстремен случай може да се стигне и до разкъсване на ламарината, каквито случаи са познати в практиката. При покупка на старо е добре да се провери дали окачването на автомобила не е променяно допълнително.

При дефектни амортисьори автомобилът ви е застрашен и от отказ за издаване на удостоверение за преминат технически преглед. В някои държави в Европа проверяващите органи имат право да спрат автомобила от движение.

Снимки: интернет

0 от 500
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Motion ( преди 1 година )
    Аз му говоря за експлоатация и сервизен живот на амортисьора като устройство, той започва да ми говори колко хубаво возела новата Дачия в сравнение с остарелия ни автопарк. Като видя, че не можеш да дадеш аргументи срещу казаното, започна да го избиваш към конкретни марки, модели и години да ги сравняваш с други такива. Значи си успял да възприемеш за какво говоря. А Дачията вози по-добре не само защото е с нови амортисьори, а просто защото е проектирана и изработена в 21 век с CAD/CAM/CAE.
  • #14
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Няма да ме промениш, недей да спориш. Отиди да тестваш една дачия. Само гледай да е чисто нова. Наистина ли не ти прави впечатление каква е разликата с колите на българина? Огромна. Дачията вози по добре.
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Motion ( преди 1 година )
    Амортисьорите обаче са като лагерите и зъбните колела например. Инженерите са вложили някакъв ресурс в тях и изчисляват планиран живот. Реалното изделие може да изкара 5 пъти по-малко от очакваното, може и 8 пъти повече. Затова периодично се проверява. Виждал съм 35 год лагери които работят като нови, виждал съм и 3 год лагер разбит. Затова питах за спирачните апарати. И те са хидравлични механизми като амортисьорите и са обект на износване. Но не хукваш да ги сменяш превантивно на 100k, нали?
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Motion ( преди 1 година )
    Има елементи като ремъците например, които си се водят консуматив и са обект на по-ускорено амортизиране и износване. Те се сменят на зададен интервал, защото влиянието на неравностите, управлението и т.н. са минимални. Карай по паваж, карай по стъкло, на 50k км повечето ремъци просто са си изгубили сигурността и свойствата. Затова такива елементи дори да изглеждат здрави и да нямат външни белези, е добре да се сменят заради сигурност.
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Motion ( преди 1 година )
    Веднага ти отговарям - освен амортисьорите, и майсторите са били за смяна. Когато не слушат отзивите от водача и очевидно не се справят да установят проблема, това значи да намериш хора, които знаят какво правят. Както казах, ако колата се люлее и подскача на 30k км, няма ли да смениш веднага амортисьори? А ако живееш около хубави пътища, на 100k ли ще сменяш просто така? Няма нищо вечно, нито амортисьори, нито двигател, нито електроника и т.н. Но по тази логика трябва на 100k да сменяш колата!
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Няма да споря повече. Пожелавам на себе си да имам възможност да сменям амортисьори по често. Иначе, и аз съм правил бг неща.
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    По твоята логика - имах един стар ситроен, играеше на магистралата, не можеше да стои в права траектория. Монтьорите казваха че амортисьорите са здрави. Бяха амортисьори на 200к км. Като ги смених колата изведнъж залепна за пътя. Новите амортисьори са свръх важни. Друг е въпросът че може и без.
  • #8
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Motion ( преди 1 година )
    Пак ти казвам. Амортисьор може да смениш и на 30k км, много преди посочените от теб, ако се окаже, че има проблем с него, може и да не смениш 250k км, ако след проверка работи напълно нормално и няма никакви признаци за компроментиране на стабилността, спирачния път и управляемостта на автомобила. Сменя се веднага щом спре да демпферира добре неравностите по една или друга причина, камо ли теч. И пак ще попитам - ти на 100 000 км сменяш ли цял спирачен апарат, ей така, за всеки случай?
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Motion ( преди 1 година )
    В Бyлгaриcтaн*
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Motion ( преди 1 година )
    Да не говорим, че никъде по ръководствата за ремонт няма дадени такива задължения от производителя, който е конструирал автомобила и най-добре знае какво трябва да се прави. Всички части на ходовата част по учебник се проверяват при всяко редовно обслужване на автомобила, и това не отнема цял ден. Сменят се при първи признаци или съмнения за повреда или загуба на способностите си. Това важи и за амортисьорите. Това, че в *** се сменят чак когато протекат идва не от друго, а от манталитет