IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Предимства и недостатъци на централно разположения двигател

Изминаха 50 години, откакто Porsche пренесе концепцията от пистата на шосето в модела 914

Предимства и недостатъци на централно разположения двигател

Местоположението на двигателя е много важно за динамиката на един автомобил. Принципно терминът „централно разположен двигател“ се използва за автомобили, в които той е поместен между шофьора и задния мост. То има отношение към разпределението на теглото, инерцията, пространството за пътниците и икономичността.

Най-важното нещо в един автомобил е стабилността. Централно разположеният двигател влияе директно върху тази стабилност. Принципно един автомобил е стабилен, когато теглото се разпределя поравно между четирите колела. Най-тежкият компонент е двигателят и когато той бъде разположен в средата, разпределението на масите се доближава до идеалното. В същото време се намалява и моментът на инерция, което позволява на автомобилът да сменя посоката бързо. Така нараства стабилността.

Porsche

Когато двигателят е в средата, вместо в предната част на автомобила, по-голяма тежест се прехвърля върху задните гуми, което подобрява сцеплението и освобождава предните колела при спиране. Автомобилите с централно разположен двигател могат да спират по-бързо, защото с накланяне на каросерията напред тежестта на двигателя остава в средата, а не пред предните колела.

А какво се случва с управлението? Когато говорим за идеално управление, особено при спортните автомобили, най-важно е балансираното сцепление между предните и задните гуми в завой. Изнесена в средата на автомобила тежест на двигателя помага и в това отношение. Автомобилът става по-бърз в завои без да се стига до недозавиване или презавиване прекалено рано.

Тази концепция позволява на окачването да поглъща по-добре силите, пренасяни при преминаване през неравности и позволява постигане на по-добър комфорт на возене.

Porsche

Разбира се, ако концепцията на централно разположения двигател бе идеална, тя щеше да е най-разпространена. Един от най-големите й недостатъци е пространството в купето. Обикновено автомобилите с поместени зад седалките двигатели предлагат място само за двама пътници. Освен това купето е изнесено по-силно напред.

Когато двигателят е поместен зад купето, той не влиза в директен контакт с вятъра. Степента на охлаждане намалява и това може да доведе до сериозни проблеми. При новите автомобили тези проблеми се решават с поставяне на по-големи отвори за въздух зад вратите и в задната част на каросерията.

Ferrari

На последно място, автомобилите с централно разположен двигател са по-опасни. Тъй като гумите са с по-високо сцепление и балансът е оптимизиран, автомобилът достига по-висок лимит на динамика, но когато премине границата, контролът е труден за овладяване.

Снимки: Porsche, Ferrari

0 от 500
  • #3
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    трансахел е идеалното разположение при автомобилите
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До колкото разбирам Порше първи са го въвели в шосейните автомобили, до тогава само състезателните за писта са били така. В общи линии това е наъ-добрата позиция на двигателя ако правиш спортна кола. Можеш да изпуснеш контрола много по-късно отколкото при предно разположен двигател.
  • #1
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Статията отново внушава, че едва ли не Порше са създателите на централно разположения двигател. Да, ама не! Както и да е с централно разположен двигател колата става наистина много опасна в ръцете на човек, който не е свикнал с нея. Започва да се върти, като пумпал при недозирано подаване на газ в завоя. Свикнал си на задно с по-тежка задница и искаш да излезеш от завоя с вратите напред, ама с централно разположен двигател не става така. Малко по-рано и контролирано се подава газта.