Повечето оцелели крепости от средновековна България са мъчно достъпни и в затънтени краища на страната. Но има и изключения. Ако минавате по подбалканския път, на влизане в Сопот просто погледнете към планината, и ще видите една от най-интересните.
НАРИЧАТ Я АНЕВСКОТО КАЛЕ, по близкия квартал Анево. Но всъщност това е цитаделата на някогашния град Копсис, столица на най-могъщия български болярски род и място, което играе важна роля не само в нашата, но и в сръбската история. Трябва да последвате табелите от Анево и да хванете тесния път, водещ към планината. Той свършва точно до останките на средновековната църква на Копсис.
Оттук трябва да хванете маркираната пътека нагоре към крепостта. Изкачването е стръмно, но не е прекалено дълго. Половин час по-късно ще видите отблизо останките от родовия замък на болярите Смилец, Радослав и Войсил.
В КРАЯ НА XIII ВЕК ТЕЗИ ТРИМА БРАТЯ владеят така нареченото Средногорско княжество - обширна и богата област от Копсис до днешния Сливен. Това е време на силни боляри и слаби царе. Владетелите в Търново трябва да се съобразяват и с амбициите на собствените си васали, и с Византия, и с могъщата татарска Златна орда. След принудителното изгнание на цар Георги I Тертер амбициозният Смилец използва шанса си и сам се възкачва на българския престол. Царуването му продължава шест години, до завръщането на Тертеровия син Тодор Светослав от заложничество при татарите.
НЯМА СВЕДЕНИЯ КАКВО СЕ Е СЛУЧИЛО със Смилец - според един византийски историк той просто "изчезва". Но роднините му му продължават да играят ключова роля в събитията на полуострова. По-малката му дъщеря Теодора се омъжва за сръбския престолонаследник Стефан Дечански и ражда Стефан Душан, бъдещия най-велик сръбски владетел. По-голямата Марина се намесва в българските борби за власт чрез съпруга си деспот Алдемир, чичо на Светослав Тертер, но в крайна сметка е прогонена в изгнание.
БРАТЯТА МУ РАДОСЛАВ И ВОЙСИЛ също имат апетит към търновския трон. Радослав дори опитва поход с византийска подкрепа, за да го завземе, но е разбит и ослепен от Алдемир, съпруга на племенницата си. Войсил завършва дните си като византийски военачалник, но така и не успява да си върне Копсис. Съдбата на това семейство добре отразява хаоса, в който е изпаднало Второто българско царство в онази епоха. Но само политически ли е този хаос, или превратностите оказват влияние и върху икономиката, отслабвайки допълнително страната преди османските нашествия? Как изглеждат в това отношение българските земи в началото на XIV век?
"ВСЪЩНОСТ - ОТНОСИТЕЛНО ДОБРЕ", отговаря на този въпрос проф. Христо Матанов, историк от Софийския университет и един от най-задълбочените изследователи на последните десетилетия на Второто българско царство. "Трябва да имаме предвид, че българските земи никога не са били водещи в Европа в икономическо отношение. Те винаги са се намирали на някакво, да кажем, средно ниво. През XIV век го поддържат - сведения за това намираме и в сметководните книги от епохата, и в обстоятелството, че в България венецианци, дубровчани и други купуват голямо количестнво жито... Археологията показва, че занаятчийството също е на сравнително добро ниво. България участва активно в този обмен между Югоизточна и Западна Европа: примерно изнася храни и суровини, а внася оръжие. Причините за падането й не са икономически".
ДНЕС КОПСИС Е ЕДНА ОТ НАЙ-ЗАПАЗЕНИТЕ български крепости - на някои места стените й се издигат до 12-13 метра. Което чак не е за вярване, като се има предвид колко дълго е пренебрегвана от държавата. Аневското кале е описано още от Иван Вазов и Константин Иречек, но трябва да мине цяло столетие, чак до 80-те години на ХХ век, преди най-после да се направят сериозни разкопки.
ТЕ УСТАНОВЯВАТ С ДОБРА ДОБРА ТОЧНОСТ кога е създадена тази крепост - някъде в началото на XIII век, а също и гибелта й, която съвпада с османските нашествия. Но има още много детайли в историята на могъщия Копсис, които тепърва трябва да се попълват. Надяваме се само да има от кого.
Още снимки от крепостта Аневско кале вижте в галерията:
* "БЪЛГАРСКИТЕ КРЕПОСТИ" е съвместен проект на Bulgaria ON AIR и Volkswagen България.