IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автомобилни посоки: по стъпките на Момчил

Крепостта Подвис пази спомена за един от най-забележителните български водачи през XIV век

Автомобилни посоки: по стъпките на Момчил

Може да ви се стори изненадващо, но българите почти нямат легенди за най-ярките фигури от средновековната си история. Няма кой знае какви народни предания нито за Калоян, нито за Иван Асен II, нито за Иван Александър. Вместо тези велики владетели народната памет е съхранила спомена за три загадъчни личности от самия край на Второто българско царство. В този епизод на Българските крепости тръгваме по следите тъкмо на една от тях: Момчил, властелина на Родопите.

ЗА РАЗЛИКА ОТ ПОВЕЧЕТО ДРУГИ древни крепости Момчиловата е съвсем лесно достъпна с автомобил. Просто хванете пътя от Смолян за Мадан и се отклонете за село Градът. Приличен асфалтов път ще ви отведе чак до подножието на някогашната цитадела Подвис. Загубена за векове, тя се появи на картата едва в последните три десетилетия след няколко етапа разкопки.

Автомобилни посоки: Историята на Момчил
Снимки: КОЛЕЛА

ПОСТРОЕНА Е ОЩЕ В ЕПОХАТА на Юстиниан Велики върху останките от древно тракийско светилище. После първата крепост е опожарена при славянските нашествия и отново възстановена някъде около XI век. Но най-интересна е съдбата й в средата на XIV век, когато Подвис става твърдината на Момчил.

Автомобилни посоки: Историята на Момчил

ТОВА Е ЕДИН ОТ СЪВСЕМ МАЛКОТО български водачи от онази епоха, за които знаем сравнително много. Роден в началото на века, дълги години той живее като разбойник по границите на Византия, България и Сърбия. Много от набезите му са в българските земи и най-вероятно това довежда до преследване от страна на цар Иван Александър. Момчил бяга в Сърбия при Стефан Душан, а после е привлечен за съюзник от Йоан Кантакузин, претендента за византийския престол в прословутата гражданска война срещу императрица Ана Савойска.

Автомобилни посоки: Историята на Момчил

"НИЕ, БЪЛГАРИТЕ, трябва да осъзнаем, че Византия е бариерата срещу ислямския свят в Азия", отбелязва проф. Христо Матанов, историк от Софийския университет. "Малцина от българските владетели го осъзнават. Може би Тервел е един от малкото, които разбират, че ако Византия загине, се изправяме лице в лице срещу един напълно непредсказуем противник...".

Автомобилни посоки: Историята на Момчил
Йоан Кантакузин - блестящ пълководец, византийски император, а също и един от най-значимите историци на XIV век. Но също така човекът, отворил пътя на азиатските нашественици към Балканите

ПРЕЗ XIV ВЕК ОБАЧЕ отслабената Византия не играе вече тази роля. "И гражданските войни, които са пет в този период, оказват влияние. Особено втората, от 1341 до 1347. Първо, тя обезлюдява Тракия - един от все още пишещите по това време византийски историци я нарича "скитска пустиня" и място, където градовете стърчат като самотни класове след буря. Второ, след 1344 страните в тази война извикват първите османски наемници от Азия и те, със своя номадски инстикт за завоевание, намират своя път от Азия към Европа", подчертава проф. Матанов.

Автомобилни посоки: Историята на Момчил

МОМЧИЛ Е СРЕД ОНЕЗИ МАЛЦИНА българи, които осъзнават значимостта на Византия като щит срещу азиатски нашественици. Първоначално той подкрепя Кантакузин, който го обявява за управител на областта Меропа - от Смолян чак до Ксанти. Но Кантакузин вика на помощ и Умур бег, предводителя на айдънските турци. Наемниците от Азия опустошават българските села и Момчил започва да воюва с тях. А воюването явно му се е отдавало: и Кантакузин, и турските хронисти пишат с възхита за бойните умения и огромния му ръст ("висок като минаре", възкликва османският поет Енвери).

Автомобилни посоки: Историята на Момчил

ПЪРВОНАЧАЛНО МОМЧИЛ има успех срещу силите на Кантакузин и Умур бег. При Гюмюрджина императорът е разбит от българите и ударен с меч, но го спасява шлемът му.
През лятото на 1345 обаче щастието се обръща. На 7 юли Момчил отива в крепостта Перитор, подготвен за дълга обсада. Но населението й неочаквано отказва да му отвори вратите. Българският отряд остава заклещен между стените и поне пет пъти по-многобройния противник. Родопският владетел загива в битката. Трогнатият от смелостта му Кантакузин го оплаква на бойното поле и позволява на жена му и на братовчед му Райко да се върнат в родината.

Автомобилни посоки: Историята на Момчил

НЕЗАВИСИМАТА РОДОПСКА ДЪРЖАВИЦА престава да съществува. Но според някои предания Райко се връща в Подвис и остава да владее близките села. А неговите потомци създават Райково, днешния квартал на Смолян. Дали в тази легенда има късче истина, едва ли някога ще научим. Но Момчиловата крепост остава да пази спомена. И в добавка към него ще ви нагости и с прекрасна гледка към някогашните земи на Меропа.

Автомобилни посоки: Историята на Момчил

* "БЪЛГАРСКИТЕ КРЕПОСТИ" е съвместен проект на "КОЛЕЛА" и Volkswagen България

Тагове: volkswagen touareg
0 от 500
  • #4
    0 rate up comment 1 rate down comment
    ( преди 6 години )
  • #3
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    По нашите земи има толкова много история, но за съжаление ние не я уважаваме достатъчно и не я показваме на света по най-добрият начин. С толкова много история можем да бъдем наистина една доста примамлива туристическа дустинация. Това обаче няма как да стане с лошата инфраструктура, пътища, обслужване, липса на качествен персонал, гета, престъпност и му-рга-ви 0р-ки на всяка крачка, които не само точат държавата под формата на помощи, но и създават дребна престъпност и кражби в масов вариант.
  • #2
    3 rate up comment 7 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 6 години )
    не можах да разбера каква е връзката между автомобилите и Момчил?
  • #1
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    красиво място... лятото искахме да отидем, но имаше свлачище по пътя Смолян - Мадан и доста неприятно се заобикаляше