fallback

Защо бъдещето принадлежи на Toyota Mirai, а не на Tesla

Новото поколение на водородния автомобил може да преобрази света

Toyota за пръв път показа концептуалния модел за бъдещото второ поколение на Mirai, серийния си модел с водородни горивни клетки. Колата ще бъде представена официално на автосалона в Токио догодина. И ако всичко върви по план, може да се окаже един от най-важните модели в цялата история на автомобила.

На японски mirai значи бъдеще. Още снимки на новата Toyota Mirai можете да видите в галерията под статията

Освен с около 30% по-голям обхват с едно зареждане (до 700 километра), второто поколение ще се отличава и с доста по-конвенционален дизайн. Първата генерация, която в момента се продава на отделни пазари по света, прилича малко на първия опит на детето ви да построи нещо от тухлички Lego. Второто поколение има очертанията на елегантен "гран туризмо" автомобил и даже донякъде напомня на спортната Kia Stinger, както отбелязаха от германското издание на Auto Motor und Sport.

Като силует новият Mirai действително напомня на Kia Stinger

Новата Mirai ще е по-ниска и по-широка, стъпила върху 20-цолови джанти стандартно, и със задно предаване. Интериорът също прави голяма стъпка напред - с 12.3-инчов дисплей, изцяло дигитални инструменти и видимо по-качествени и скъпи материали. Целта ни е хората да избират Mirai не защото е с горивни клетки, а защото им харесва като кола, обясни главният инженер Йошикадзу Танака.

Ако наистина японците успеят да постигнат това - да направят Mirai универсално привлекателна - това може да обърне посоката на развитие на автомобилната индустрия. Колите с водородни клетки (FCEV) имат много предимства пред налаганите в момента електромобили с батерии (BEV).

Първо, те се зареждат много по-бързо - три-четири минути вместо часове. Второ, понеже произвеждат електроенергията на борда, а не се налага да я складират в огромни батерии, те тежат чувствително по-малко (макар да са по-тежки от тези с двигател с вътрешно горене). Трето, горивните клетки са надеждни и издръжливи, с дълъг живот, докато баснословно скъпите батерии на електромобилите имат ограничен живот и трябва да се подменят на няколко години. И четвърто, FCEV работят добре при всякакви климатични условия, докато капацитетът на батериите на BEV спада драстично при по-ниски температури.

1. СИЛОВА ЕЛЕКТРОНИКА - контролира генерацията на електричество, зареждането и разреждането на батериите; 2. КОНВЕРТОР - увеличава волтажа на произвежданата от горивната клетка енергия до 650 волта; 3. ЕЛЕКТРОМОТОР - захранван от горивната клетка и батерията, в текущия Mirai е с мощност 154 конски сили и с 335 Нм макс. въртящ момент; 4. ГОРИВНА КЛЕТКА - чрез катализатори задейства химична реакция между водород и кислород, произвеждайки енергия и вода; 5. БАТЕРИЯ - никел-металхидридна, в нея се складира енергията от рекуперацията при спиране и спускане. Подпомага горивната клетка при ускорение; 6. РЕЗЕРВОАРИ - съхраняват водорода под налягане от 700 атмосфери Графика: TOYOTA

Но най-голямото предимство на водородните коли е извън тях самите. Генерацията на електричество от реакцията между водород и кислород дава единствено вода като отпаден продукт. И, което е още по-важно, това е отличен начин да се отстрани главният недостатък на т. нар. "възобновяеми източници на енергия". Сега големият проблем с генерацията от вятър, слънце и пр. е, че тя е непредсказуема и непостоянна. Когато няма достатъчно слънце или вятър, се налага да се ползват заместващи мощности с изкопаеми горива. И обратно, когато има твърде много слънце и вятър, това подлага на прекомерно натоварване електропреносните мрежи. Германия, един от водещите производители на енергия от ВЕИ, често трябва принудително да изключва мощности, за да предпази системата от срив (като при това на собствениците им се изплащат компенсации). В същото време германците понякога са принудни да плащат на съседни държави, за да изнасят към тях излишната енергия и да намалят натоварването върху мрежата.

Дизайнът на първото поколение Mirai не му спечели много почитатели

Спасението е енергията, генерирана при подобни пикове, да се съхранява, докато стане необходима. Но съхранението в литиево-йонни батерии е прекалено скъпо, а и животът им е ограничен. Много по-разумно би било тази енергия да се използва за производство и складиране на водород, от който после при нужда да се произвежда обратно електричество.

Към всички тези предимства FCEV имат и един голям недостатък: липсата на инфраструктура. BEV могат да се зареждат от съществуващите мрежи с инсталирането на определен брой относително достъпни като цена зарядни станции. За водорода обаче е нужна изцяло нова инфраструктура, като цената на една станция в момента е около 1 милион евро.

Разработки с горивни клетки на Honda, BMW, Hyundai и Daimler

Това е така, защото водородът е летлив и избухлив, и трябва да се съхранява при ниски температури и под високо налягане. В първото поколение на Mirai резервоарите работят при 700 атмосфери и за да издържат на налягането, в тях се влагат повече въглеродни влакна, отколкото в Lambroghini Aventador. С напредъка на технологията обаче тези проблеми се решават, уверяват от Toyota.

По водородния път вървят също BMW (в партньорство с Toyota), Daimler, Honda и Hyundai. С малко подкрепа от политиците технологията би могла да стане напълно конкурентна в рамките на няколко години. И да ни донесе една от редките победи на здравия разум срещу маркетинга.

Още снимки на новата Toyota Mirai вижте в галерията:

fallback
  • #85
    Аззз ( преди 4 години )
    Леко манипулативна статия. Примерно да изкараме колко лоши са електрическите коли.. как на студено батерията рязко намалявала- реално до 10% , а в нашите ширини може и по-малко. Колко безбожно скъпи били батериите - Ами има тойоти с по над 10г. Скоро и тесли ще станат на десет г. Цените на батерията падат и т.н. Ама ся сме се хванали да фалим клетките .
  • #84
    niko ( преди 4 години )
    Екоталибани са тези които фанатично вярват в някаква идея само защото е прогресивна, различна и не е от 19 век, без да се съобразяват с реалността,практичността, икономията, надежността и сигурността.Хората се радват на модерните технологии, но винаги ще предпочетът нещо надежно и безопасно.Водородната технология е нещо което излиза прекалено скъпо все още, да Тойота са голяма компания и могат да произведът такъв автомобил дори само за престиж и да докажат, че го могат.
  • #83
    инж. Иван Статев от ( преди 4 години )
    инж. Иван Статев от ( преди 1 ден )Да на водорородните атомобили. Същите ще могат да се зареждат и в гаражни условия с високо ефективна електролиза с КПД 94% до изграждане на световна ифраструктора. А по метода на Росен Кирилов от Перник високо ефективна електролиза може да се монтира и на самия автобил, където автомобила изцяло да се зарежда с обикновена вода. Водата щe се омикотява чрез стария познат метод на магнитното поле. С един литър вода ще може да се измине разтояние, колкото с 0,5л б ...
  • #82
    110 ( преди 4 години )
    Защо не е посочен истинския основен минус на водорода? А той е, за електролизата се изисква страшно много енергия, т.е. КПД на целия процес е много малък.Преходът към водород е осъюествим, НО само при наличието на МНОГО излишна енергия от веи, нещо което към момента не е вярно.
  • #81
    рон бургунди ( преди 5 години )
    Батериите предизвикват рак...точка. По далече ит тия дарци. Теслата седана отвътре е толкова дървена. Отзад седалките са като пейки. Джипката им е по добре ,ама е супер скъпа. Аз за същите пари ще карам нова кола и ще имам останали пари до живот за бензин.
  • #80
    анонимен ( преди 5 години )
    Стига в здравия разум да се включат и САЩ.
  • #79
    анонимен ( преди 5 години )
    проблема на водородните коли е, че въздуха не се състои само от кислород. На изхода има и доста азотни съединения!
  • #78
    анонимен ( преди 5 години )
    онзи ден тествах бмв 530е хибрид. По книжка пробега е 58км, на практика е 12км при нормално каране.
  • #77
    LosHo ( преди 5 години )
    За какви глупости говорите ! Какви бомби, какви 5 марки !Градски автобуси на водород има от години в по-големите европейски градове и столици ! Това е отдавна доказана технология, но малко по- трудно изпълнима за леки коли. Тойота са намерели начин технологията да е достъпна и за колите това е !Колко автомобили Тесла вече се подпалиха сами... чак им загубих бройката... Браво на Тойота и всички останали компании, които търсят този вариант !
  • #76
    пена ( преди 5 години )
    Я автора на статията да каже каква водородна кола кара :)
fallback
Последни