fallback

Защо бъдещето принадлежи на Toyota Mirai, а не на Tesla

Новото поколение на водородния автомобил може да преобрази света

Toyota за пръв път показа концептуалния модел за бъдещото второ поколение на Mirai, серийния си модел с водородни горивни клетки. Колата ще бъде представена официално на автосалона в Токио догодина. И ако всичко върви по план, може да се окаже един от най-важните модели в цялата история на автомобила.

На японски mirai значи бъдеще. Още снимки на новата Toyota Mirai можете да видите в галерията под статията

Освен с около 30% по-голям обхват с едно зареждане (до 700 километра), второто поколение ще се отличава и с доста по-конвенционален дизайн. Първата генерация, която в момента се продава на отделни пазари по света, прилича малко на първия опит на детето ви да построи нещо от тухлички Lego. Второто поколение има очертанията на елегантен "гран туризмо" автомобил и даже донякъде напомня на спортната Kia Stinger, както отбелязаха от германското издание на Auto Motor und Sport.

Като силует новият Mirai действително напомня на Kia Stinger

Новата Mirai ще е по-ниска и по-широка, стъпила върху 20-цолови джанти стандартно, и със задно предаване. Интериорът също прави голяма стъпка напред - с 12.3-инчов дисплей, изцяло дигитални инструменти и видимо по-качествени и скъпи материали. Целта ни е хората да избират Mirai не защото е с горивни клетки, а защото им харесва като кола, обясни главният инженер Йошикадзу Танака.

Ако наистина японците успеят да постигнат това - да направят Mirai универсално привлекателна - това може да обърне посоката на развитие на автомобилната индустрия. Колите с водородни клетки (FCEV) имат много предимства пред налаганите в момента електромобили с батерии (BEV).

Първо, те се зареждат много по-бързо - три-четири минути вместо часове. Второ, понеже произвеждат електроенергията на борда, а не се налага да я складират в огромни батерии, те тежат чувствително по-малко (макар да са по-тежки от тези с двигател с вътрешно горене). Трето, горивните клетки са надеждни и издръжливи, с дълъг живот, докато баснословно скъпите батерии на електромобилите имат ограничен живот и трябва да се подменят на няколко години. И четвърто, FCEV работят добре при всякакви климатични условия, докато капацитетът на батериите на BEV спада драстично при по-ниски температури.

1. СИЛОВА ЕЛЕКТРОНИКА - контролира генерацията на електричество, зареждането и разреждането на батериите; 2. КОНВЕРТОР - увеличава волтажа на произвежданата от горивната клетка енергия до 650 волта; 3. ЕЛЕКТРОМОТОР - захранван от горивната клетка и батерията, в текущия Mirai е с мощност 154 конски сили и с 335 Нм макс. въртящ момент; 4. ГОРИВНА КЛЕТКА - чрез катализатори задейства химична реакция между водород и кислород, произвеждайки енергия и вода; 5. БАТЕРИЯ - никел-металхидридна, в нея се складира енергията от рекуперацията при спиране и спускане. Подпомага горивната клетка при ускорение; 6. РЕЗЕРВОАРИ - съхраняват водорода под налягане от 700 атмосфери Графика: TOYOTA

Но най-голямото предимство на водородните коли е извън тях самите. Генерацията на електричество от реакцията между водород и кислород дава единствено вода като отпаден продукт. И, което е още по-важно, това е отличен начин да се отстрани главният недостатък на т. нар. "възобновяеми източници на енергия". Сега големият проблем с генерацията от вятър, слънце и пр. е, че тя е непредсказуема и непостоянна. Когато няма достатъчно слънце или вятър, се налага да се ползват заместващи мощности с изкопаеми горива. И обратно, когато има твърде много слънце и вятър, това подлага на прекомерно натоварване електропреносните мрежи. Германия, един от водещите производители на енергия от ВЕИ, често трябва принудително да изключва мощности, за да предпази системата от срив (като при това на собствениците им се изплащат компенсации). В същото време германците понякога са принудни да плащат на съседни държави, за да изнасят към тях излишната енергия и да намалят натоварването върху мрежата.

Дизайнът на първото поколение Mirai не му спечели много почитатели

Спасението е енергията, генерирана при подобни пикове, да се съхранява, докато стане необходима. Но съхранението в литиево-йонни батерии е прекалено скъпо, а и животът им е ограничен. Много по-разумно би било тази енергия да се използва за производство и складиране на водород, от който после при нужда да се произвежда обратно електричество.

Към всички тези предимства FCEV имат и един голям недостатък: липсата на инфраструктура. BEV могат да се зареждат от съществуващите мрежи с инсталирането на определен брой относително достъпни като цена зарядни станции. За водорода обаче е нужна изцяло нова инфраструктура, като цената на една станция в момента е около 1 милион евро.

Разработки с горивни клетки на Honda, BMW, Hyundai и Daimler

Това е така, защото водородът е летлив и избухлив, и трябва да се съхранява при ниски температури и под високо налягане. В първото поколение на Mirai резервоарите работят при 700 атмосфери и за да издържат на налягането, в тях се влагат повече въглеродни влакна, отколкото в Lambroghini Aventador. С напредъка на технологията обаче тези проблеми се решават, уверяват от Toyota.

По водородния път вървят също BMW (в партньорство с Toyota), Daimler, Honda и Hyundai. С малко подкрепа от политиците технологията би могла да стане напълно конкурентна в рамките на няколко години. И да ни донесе една от редките победи на здравия разум срещу маркетинга.

Още снимки на новата Toyota Mirai вижте в галерията:

fallback
  • #75
    Учен ( преди 4 години )
    Глобалният проблем на човечеството е, не как да добиеш енергия, а как да я съхраниш за момента в който ти потрябва. Единият начин са батериите, а другият водород. От батериите в последствие добиваш директно Ел. Енергия, а от водорода гориво. Не говоря за автомобила на Тойота , а за по добрата перспектива за съхранение, като водород.
  • #74
    Loco ( преди 4 години )
    Водородни бомби, леле мале... а тия тостери като Тесла, дето са на 700-900 волта, какво са, електрически столове? А 50 квтч батерия не крие никаква пожарна опасност, нали? Ама нали в България всеки е хем химик, хем атомен физик, хем футболен треньор...
  • #73
    Бай хой ( преди 4 години )
    Да караш боНба си е опасно
  • #72
    анонимен ( преди 4 години )
    Баси, уж сме за разоръжаване а ще праим водородни бомби!Направо не ми се мисли кво ще остане от Кьолн ако гръмне само един автобус. За радиацията да не говоря.
  • #71
    анонимен ( преди 4 години )
    Наистина има много път да се измине, докато се случи водородното бъдеще. Конкретно в Европа все още бройката на станциите за пълнене е под 200. Отделно, че Източна Европа никаква я няма. А за нас ... оставяме демо университетската станция в Загреб и какво излиза - най-близката е в Грац. Но ще се промени картинката, това е сигурно. Вероятно батериите ще са за по-къси преходи. Водородът ще доминира автобуси и камиони. Поне в Кьолн гледам, че новите автобуси с водород са за по-дългата линия.
  • #70
    Пламен ( преди 4 години )
    Пишете глупости.. Водорода няма бъдеще в автомобилният транспорт. Природата работи с най краткият алгоритъм Сега той е слънце, фотоволтаик, батерия, мотор... Другото са празни приказки и опит за повтаряне на модела добиваме суровина транспортираме и продаваме на балъците да се возят... само, че в еко вариант. Бъдещето следващите 100 години е на Тесла т. е електромобилите с батерия. Електромобилите с горивни клетки не са бъдещето...
  • #69
    анонимен ( преди 4 години )
    Водорода може и да решава някои проблеми на батериите, но за сметка на това въвежда редица други свързани с производството, транспортирането, съхранението и резервоара. На мен по-скоро ми се вижда безумие да ползавш водород, който отключва една дълга верига почваща с електричество за производство и в крайна сметка да завърши отново с електричество, което по същество движи колата, а не горенето на водород.
  • #68
    Мираж ( преди 4 години )
    Да караш кола на водород за екологията е същото, като Бил Гейтс да иде да хапва пилета пред гладни сомалийчета за борба с глада.При добив на водород за изминаване на 100 км се отделя същото СО2, което един дизелак отделя при изминаване на 300 км.
  • #67
    Жоро ( преди 4 години )
    Като му сложат и една батерия от тесла цена няма да има , пробег 1500км.
  • #66
    Свети Илон ( преди 4 години )
    Анатема!!!Свети Илон над всички!!!
fallback
Последни