Американците обичат да казват, че всичко до 2 литра се отнася за кутия със сок, но не и за двигател на автомобила. Преследването на икономия на гориво и намаляването на вредни емисии обаче оставиха далеч в миналото времената, в които малките като обем двигатели се поставяха само на градски малолитражки. В наши дни дори огромни на размери автомобили използват мотори, чийто работен обем е колкото тази прословута кутия за сок.
Натиск върху инженерите оказват от всички страни - еколози, маркетолози, клиенти и законодатели. Те искат от тях нисък разход на гориво и минимални вредни емисии, което съответно води до избор на по-малки двигатели, чиято мощност се увеличава с помощта на турбини. Колко надеждна е тази комбинация, е отделен въпрос. Фактът обаче е един - индустрията продължава да бълва здравеняци със сърца на колибри. Ето и няколко примера за това:
През 2014 г. в Европа се появи петото поколение на Ford Mondeo, което при дължина от над 4800 мм получи 1,5-литров бензинов турбомотор със 160 к.с. Това беше прието от купувачите, но нещата не приключиха дотук. Оказа се, че базовата версия на модела разчита на още по-малък силов агрегат. Става въпрос за 3-цилиндров бензинов турбодвигател от семейството EсoBoost, чийто работен обем е 1,0 литър.
Създаденият в техническия център на Ford във Великобритания мотор цели 6 пъти спечели титлата "Международен двигател на годината". При Mondeo той развиваше 125 к.с., но има и по-мощна версия със 140 к.с., която се поставя на Focus и Fiesta.
Снимки: Производителите