IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Bentley Blower - легендата, която не спечели нито едно състезание

90 години след създаването му спортният автомобил получи нов шанс за живот

Bentley Blower - легендата, която не спечели нито едно състезание

В началото на септември тази година Bentley обяви, че смята да произведе дузина реконструирани модела Blower от 1929 г. За тази цел инженерите на британската компания ще демонтират оцелелия спортен автомобил и с помощта на съвременни компютърни технологии, ще направят точни копия на частите му. Докато специалистите настройват 3D скенерите, нега си припомним историята на оригиналния 4 ½-литров Supercharged - легендата, която не спечели нито едно състезание.

Bentley Blower

Уолтър Оуен Бентли се съпротивлява до последно. "Да оборудваш двигател с механичен компресор означава да изкривиш дизайна му и да навредиш на динамиката ... Категорично не харесвам такъв банален начин за увеличаване на мощността, това противоречи на моите инженерни принципи", кавалерът на Ордена на Британската империя е непримирим и, разбира се, не иска да похарчи нито едно пени за подобни експерименти.

По това време финансите на компанията се управляват от милионера, състезател и първият от така наречените Bentley Boys (Момчетата на Бентли) Улф Барнато, който през 1926 г. спасява задъхващата се компания от разруха. Поддавайки се на уговорките на един от най-успешните фабрични пилоти, сър Хенри Бъркин, също един от Bentley Boys, който настоява, че отборът има нужда от по-бърза техника, Барнато се съгласява да финансира изграждането на 50 бройки на новия спортен модел. По-малко на биха били достатъчни за участие в състезания между серийни автомобили.

Bentley Blower

"Въоръжаването" на 4,5-литровия двигател с механичен компресор е поверено на инженера Амхърст Вилиърс. Преди това той е проектирал Napier-Campbell Blue Bird, автомобилът с мощност от 500 конски сили, който през 1927 г. поставя световен рекорд за скорост - 281 км/ч. Благодарение усилията на Вилиърс Bentley Blower е лесно разпознаваем по компресора, разположен пред радиатора. Интересно е, че местоположението не е продиктувано от технически съображения (например за по-добро охлаждане), а от естетически. Вилиърс, който също така е и художник, че двигателен отсек с разположен в него механичен компресор, няма да изглежда много красиво.

Bentley Blower

Всичко останало по автомобила обаче, е направено като по учебник. Двигателят получава оригинален блок на цилиндрите, нови бутала, подсилени мотовилки, маслена помпа, по-голям картер и колянов вал с противотежести. Всички тези мерки позволяват от 4-цилиндровия двигател на състезателната версия да се извлекат 245 конски сили - със 115 повече от атмосферната версия (при турър версията мощността е съответно 175 и 110 к.с.).

Bentley Blower

Автомобилът е представен на широката публика по време на автомобилното изложение в Лондон през октомври 1929 г., а първите клиенти получават своите бройки на турер версията през зимата. Цената на голото шаси е 1150 паунда, със 100 повече от модификацията с атмосферен двигател. По-голямата част от клиентите искат Blower да бъде в открита каросерия, чийто основен производител е компанията Vanden Plas. Само петима си купуват варианти с твърд покрив, които са значително по-скъпи. Един от тях, 4-местен турер, например, струва 1720 паунда.

Bentley Blower

Уви, замисленият като ефективно и смазващо съперниците оръжие, 4 ½-литровият Supercharged не постига много в състезанията. Наистина, в способни ръце Blower може да ускори до 120 мили в час (193 км/ч). Не много по днешните стандарти, но за 30-те години на миналия век това е невероятна скорост за превозно средство с аеродинамиката на камина и окачване върху елипсовидни ресор. Толкова висока, че в продължение на две години никой от конкурентите не успява да счупи рекорда на Бентли на писта "Брукландс".

Bentley Blower

С тези изключителни спринтьорски качества обаче, спортният автомобил рядко стига до финала. Разкъсани гуми, течове на гориво и масло, водещи до пожари, чупене на мотовилките, многократни повреди на части на окачването ... Сякаш някакъв технически Господ не искаше да види Blower сред победителите. Най-добрият резултат на автомобила е второ място в общото класиране, зад вечния съперник Bugatti, спечелено през 1930 г. в Гран При на Франция.

Bentley Blower

Година по-късно компанията на Уолтър Оуен Бентли фалира и се появяват нови собственици - Rolls-Royce. Последният 4 ½-литров Supercharged им е предаден в началото на 1933 г., буквално в навечерието на появата на новата порода Bentley - "безшумни спортни коли". Те са по-съвършени и много по-бързи, но за разлика от по-големите си роднини, могат просто да живеят без да се състезават.

Bentley Blower

Невероятно е каква шега изиграва съдбата с компресорния Blower: 4 ½-литровият модел печели 24 часа на Le Mans през 1928 г., но с атмосферната версия. След това Bentley Boys взимат още две поредни победи - през 1929 и 1930 г. И в двата случая зад волана е Барнато (негови съотборници са Бърнард Рубин и Бъркин) - човекът, който лично "прокара" механичните компресори за моделите на Bentley. Само че тези две победи са постигнати с Speed ​​Six - най-бързите версии на модела 6½ Litre. И както се вижда от индекса, обемът на двигателя (в този случай редови "шестак") е увеличен с два литра, както първоначално Уолтър Оуен Бентли смяташе за правилен.

Снимки: Bentley