Най-големият удар по Volkswagen от аферата Дизелгейт може би тепърва предстои, коментираха германски медии, след като стана ясно, че компанията е на път да стане обект на най-големия колективен иск в историята на германските съдилища.
Над 400 000 собственици на автомобили, произведени от концерна, се обединяват в съдебен иск заради измамите с тестовете за емисии. Точният брой на ищците ще се изясни по-късно днес, когато е първото устно изслушване на жалбата.
Юристите на VW изразиха увереност, че в крайна сметка искът ще бъде отхвърлен, но прогнозираха, че делото може да се проточи до четири години и вероятно ще приключи във Върховния съд.
Независими наблюдатели обаче не са толкова уверени в изхода. Съдебният иск ще е първият по новоприетото законодателство за Musterfeststellungsklage - правен инструмент, донякъде близък с американската практика за защита на колективни права.
Като цяло в Европа колективни искове като американските не действат. Затова и след Дизелгейт десетки хиляди собственици на автомобили внесоха индивидуални искове в регионалните съдилища в Германия. Към края на 2018 изплатените по тях обезщетения надхвърлят 380 милиона евро, като са разгледани около 144 000 иска. Остават още около 60 000.
Адвокати, замесени в колективния иск, настояват, че за концерна ще е по-лесно и изгодно да плати по 5 000 евро на всеки участник, отколкото да губи време и пари в разглеждане и удовлетворяване на индивидуални искове. Това обаче би означавало още 2 милиарда евро за компенсации към близо 30-те милиарда, които VW плати като глоби и обезщетения на северноамериканските си клиенти.