Напълно електрическите превозни средства се представят на купувачите като несъмнено предимство: те не отделят CO2 в атмосферата, което означава, че защитават планетата. В действителност нещата са малко по-различни, отколкото ги обрисуват.
Съмненията относно екологичността на електрическите автомобили не възникват от нищото - тези превозни средства използват невероятно "мръсни" както при производството, така и при рециклирането, батерии, а токът, с който се "хранят" електричките, често се изработва от също толкова "мръсни" електроцентрали.
В германския концерн Volkswagen са изчислили, че като се вземат предвид производствените емисии на CO2, електрическият e-Golf се сравнява по отношение на екологичността с дизеловия Golf само след като измине 124 000 км. Електрическият BMW i3, отчитайки производството, експлоатацията и емисиите, е само с 15% по-екологичен от обикновения BMW 118d. Тези данни са резултат от прагматични изчисления. Електрическите превозни средства стават много "по-зелени" от традиционните автомобили с ДСВГ само, когато са заредени с наистина чиста електроенергия.
С други думи, електрическите автомобили със сигурност не блестят с екологичност. Поради тази причина основният натиск към автомобилните компании е върху намаляване вредните емисии в процеса на производство на тези коли. Според експерти при производството на всеки един автомобил в атмосферата се отделят 0,4-0,7 тона CO2. Внушителна цифра!
Автомобилните лидери са заети с решаването на амбициозна задача - те се опитват да намалят емисиите до нула. BMW (включително Mini и Rolls-Royce) в момента отделя 0,4 тона CO2 на превозно средство, Nissan - 0,49 тона, Toyota - 0,39 тона, а Volkswagen - разочароващите 0,72 тона.
Намаляването на вредните промишлени емисии е възможно само при модернизиране на производството: нови заводи се строят първо с отчитането използването на "чиста" енергия", получавана от възобновяеми източници. Например, новият мексикански завод на BMW е оборудван с мощна слънчева електроцентрала. Шведската марка Volvo пусна фабрика за производство на CO2-наеутрални материали, които компанията ще започне да използва изцяло през 2025 г. Mercedes също инвестира в тази област: пълен преход към екологично производство е планиран за 2022 г. Според германската компания, екологично неутралните автомобили ще се появят не по-рано от 2039 година.