Модерните автомобили са компютри на колела и са натъпкани с техника. Те паркират сами, четат мейлите ни на глас и скоро ще се движат сами. Но не винаги всичко работи добре. Няколко примера.
1. Лоша видимост назад…
Често недоволстваме от широката задна колона, която ни пречи да виждаме по диагонал назад. Но това не е всичко. Модели като Toyota C-HR или Nissan Micra (на снимката), са изработени така, че могат да скрият няколко велосипедиста наведнъж. Това е далеч от оптимално в града. Ако вместо ламарини има повече стъкла, видимостта ще е по-добра.
… и през челното стъкло
Понякога челното стъкло е прекалено претрупано. Под огледалото е поставена кутия, пълна с камери и сензори – за дъжд, за светлина, за пешеходци и колоездачи. Тази техника помага на системите за асистенция и е полезна, но трябва ли да пречи на видимостта? Volvo V60 например скрива зад огледалото си цял светофар.
2. Спестено на грешното място
Често в автомобилната индустрия се търси спестяването на няколко цента. Глупаво е, когато това става на места, които нервират шофьора истински. Например в Citroën Berlingo шофьорът трябва да отваря капачката на резервоара със запалителния ключ. Така бе преди 20 години. Днес дори в малките автомобили капачката е свързана с централното заключване.
При Ford Fiesta няма дръжки на покрива, а твърдата пластмаса на VW T-Cross е всичко друго, но не и приятна на допир. Тук има място за подобрение.
3. Красотата на първо място
Ключът на Volvo е истинско удоволствие за окото и ръката. Повърхността му от кожа и метал се усеща много добре. За съжаление бутоните са прекалено малки и са поставени отстрани. Със сребристия си гланц те се различават само с внимателен поглед, а през нощта изобщо не. Вместо вратата, така често ще отворим багажника.
4. Една идея повече
Чувствителните на допир екрани в новите модели са нещо задължителни. Дори най-евтините модели ги притежават – често с големината на таблет. В идеалния случай те улесняват управлението и намаляват армадата от бутони.
Някои производители направо прекаляват и дори бутонът за силата на музиката изчезва. Вместо да завърти колелцето, водачът трябва да насочи погледа си към екрана и да уцели точно определена повърхност.
5. Прекалено силно
Досега не сме чували за случай, в който шофьорът е изскачал изнервен от автомобила, защото отвсякъде се разнасят предупредителни сигнали. Но при някои френски това вероятно ще бъде възможно. Когато вратата бъде отворена по време на движение, например при маневриране, започва да звучи силна сирена, която може да те накара да изпаднеш от колата.
Renault Zoe, от друга страна, напомня с невероятно ярка светлина, че е време за посещение в сервиза. Тази светлина, която се появява на всеки 10 хиляди километра, е особено неприятна на тъмно.
6. Къде е илометражът?
Аналоговите скали на скоростомера и оборотомера вече не са модерни и често зад волана има само един голям дисплей. Той предлага много информация, включително за силите на напречно и надлъжно ускорение или за наличния въртящ момент. Така е например при BMW 3-Series.
Но къде е километражът за общата измината дистанция? Той може да бъде открит само в менюто на бордовия компютър. Няма да е лошо на таблото да се виждат километражът, часовникът и външната температура. Нищо повече.
Снимки: ADAC