IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Porsche се отказа от първия си модел

Type 64 може да струва 20 милиона долара и има интересна история

Porsche се отказа от първия си модел

От няколко месеца насам в интернет шества един изключително рядък автомобил – Porsche Type 64 от 1939 г., за който се твърди, че това е първият модел на марката. Колата излиза утре на търг и се очаква без проблем да постигне цена от 20 милиона долара.

Но се оказа, че има малък проблем – от Porsche твърдят, че Type 64 не е първият модел на компанията, а най-верните фенове на марката са на мнение, че Type 64 дори не е Porsche.

„Искаме това да е пределно ясно, Type 64 не е първото Porsche”, заяви Франк Юнг, шеф на историческия архив на Porsche. Той уточни, че първият модел на Porsche, създаден през 1948 г., е изложен в музея на компанията в Щутгарт.

Досега обаче най-големите медии в света – от Top Gear до The New York Times редовно определяха Type 64 като „първото” Porsche, което се отрази на апетитите на колекционерите, които утре ще наддават за колата в Пебъл Бийч, като аукционът е част от Автомобилната седмица в Монтерей.

Организатор на търга е RM Sotheby’s, като в каталога за аукциона Type 64 е описан като „най-старият автомобил, който носи емблемата на Porsche”.

Откъде обаче идва това объркване? Type 64 има доста сложна история, но тя обяснява как се е стигнало до днешното положение. Фердинанд Порше, блестящ автомобилен инженер и член на нацистката партия, започва да прави автомобили през 1931 г. Той създава и „Народния автомобил” на Хитлер – KdF-Wagen, който по-късно се превръща в Костенурката на Volkswagen.

Това е важно, тъй като през 1939 година, като част от пропагандната програма на Хитлер и нацистите за популяризиране на германската индустрия, е планирано автомобилно състезание между Берлин и Рим. Затова Порше създава състезателна версия на KdF-Wafen – Type 64. Колата получава аеродинамична и олекотена каросерия, а Порше използва някои от най-модерните технологии от самолетната индустрия по това време, за да превърне автомобила с мощност под 40 конски сили в пистова машина.

В началото на септември 1939 г. избухва Втората световна война и плановете за състезанието се провалят, а синът на Фердинанд – Фери прибира сглобените 3 бройки Type 64. От тях само една оцелява през войната и Фери я ползва за личен автомобил.

Porsche Type 64

Фери полага началото на Porsche през 1948 г. с модела 356, а при представянето му на писта в Инсбрук, Type 64 е използван като втория автомобил, който преследва новия модел по трасето. Малко преди това представяне обаче на капака на Type 64 е добавено името Porsche.

Франк Юнг твърди, че това 356, представено в Инсбрук и носещо №1 е първото истинско Porsche. Колата се намира в музея на компанията и в Porsche се гордеят, че компанията е една от малкото, успели да запазят първия си автомобил.

И тъй като надписът Porsche е бил добавен на капака на Type 64 малко преди демонстрацията в Инсбрук, то този автомобил не е истински модел на Porsche, твърди Юнг.

„Целта на Type 64 е била да покаже откъде идва марката Porsche – обяснява Юнг, който обаче признава, че 64 и 356 споделят обща ДНК. – Но това е било повече или по-малко маркетингово упражнение.”

Според него най-точното определение за Type 64 е „състезателна версия на автомобила, предхождащ Volkswagen”.

Porsche Type 64

Юнг допълва, че Type 64 e „много важна част от историята на Porsche” и разказва, че представители на компанията са се срещнали с организаторите на утрешния търг, за да им изяснят позицията си относно Type 64, както и да ги предупредят, че нямат право да използват архивните фотографии на марката. Юнг потвърди, че Porsche няма да наддава за Type 64 и обясни, че от RM Sotheby’s са им отказали да променят формулировката си за Type 64.

0 от 500