IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как BMW пропусна да стане европейската Tesla?

Моделът E1 доказва, че през 90-те години електромобилите са били готови

Как BMW пропусна да стане европейската Tesla?

Още в началото на 90-те години технологията на електромобилите се развива със стремителни темпове. Повечето производители обаче се занимават повърхностно с тази тема, без да проявяват сериозен интерес. В катализатор на процеса се превръща решение на законодателите в Калифорния, според което поне 2% от автомобилите в щата трябва да бъдат с нулеви вредни емисии.

Концернът GM реагира пуска на пазара неуспешния EV1, но подразделението  BMW Technik се справя далеч по-добре и разработва този невероятен електромобил Е1, който предлага пробег от цели 250 км. Благодарение на специална система за зареждане батерията се пълни за 2 часа, а при използване на стандартна розетка времето се увеличава до 6-8 часа.

BMW E1

Дори с по-малко ефективни батерии на основата на натриев сулфат (капацитет 19,2 кВт/ч) като възможности Е1 от 90-те години на миналия век превъзхожда сегашния баварски електромобил BMW i3.

Машината от първото поколение (червената на цвят) е показана в Мюнхен през 1992 г. Екип на изданието Autocar е поканен на презентацията, като реакцията на британските журналисти е следната: "Е1 предлага отлична форма, добра ефектиност за използване на пространството, приличен комфорт и впечатляващ силов агрегат. Дори по мерките на BMW, това е отличен автомобил".

BMW E1

Баварците са наясно, че за да се харесат на потребителите, електромобилите не трябва да бъдат тежки и скучни. Затова E1 е направен от свръхлеки материали, като цялата тежест пада ниско в пределите на междуосието. Колата тежи едва 900 кг., което е забележително постижение.

Задвижващият агрегат предлага скромните 45 к.с. и 150 Нм, което е напълно достатъчно за движение в града. Основното приемущество е, че максималният въртящ момент е на разположение на водача мигновено. По аналогия с BMW Z1 и Е1 трябва да излезе в ограничена серия, но като цяло идеята е друга - този модел трябва да изпробва технологии за планираното електрическо 3-Series E36. 

BMW E1

Проектът обаче се сблъсква с редица неблагоприятни събития. Чиновниците от щаб-квартирата на BMW са притеснени от разходите. BMW Technik се е фокусирало върху разработката на електромобили и харчи огромни суми. Освен това, липсва инфраструктура за електрически коли, което също е сериозен проблем.

В крайна сметка, един инцидент решава съдбата на BMW E1. През 1993 г. излиза обновеният вариант (зелената кола), като точно при нейния дебют заради проблем в зарядното устройство се запалва и изгаря червената машина. С нея изгарят и надеждите на модела.

BMW E1

А сега си представете, какво можеше да постигне BMW в наши дни, като преди 30-ина години на подразделението Technik беше позволено да продължи изследванията и да пусне на пазара електическо BMW 3-Series. С технологията на литиево-йонните батерии и по-модерен двигател E1 със сигурност щеше да бъде добра алтернатива на градските хечбеци, а електрическото BMW 5-Series вероятно щеше да изхвърли Tesla от пазара.


Още снимки - вижте в галерията.

Снимки: Jalopnik

0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 1 rate down comment
    shvaben ( преди 4 години )
    Ясно е защо автомобилните производители с нежелание разработват ел. автомобилите, а още по-малко пък ги допускат до серийно производство: защото ще им паднат печалбите. Ел. автомобили са по-прости като като конструкция, и почти нямат поддръжка, за разлика от колите с ДВГ с техните хиляди движещи се и съответно износващи се части. В момента в който станеш собственик на автомобил с ДВГ, ставаш абонат на съответния производител за рез. части и поддръжка от което печелят повече от прод. на нов автом
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Всеки може да направи прототип на ел. автомобил. Трудно да е се направи масово производство не виждам как който и да е производител е направил това което Тесла са направили - фабрики за батерии, което е най-важната част.
  • #4
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Neo ( преди 4 години )
    Е1 и GM -ското ev1, не са науспешни, а просто са неудобни и са поръчково убити. Нали се сещате че едни от главните акционери в концерните са замесени и с петролния бизнес. Така е било така е и сега. Прах в очите.. гледайте документалния "кой уби електрическата кола и ще ви стане ясно" /who killed the electric car/
  • #3
    15 rate up comment 8 rate down comment
    112 ( преди 4 години )
    Мечти, мечти ... а сега БМВ са толкова изостанали в този сегмент че напъните им са просто смешни.
  • #2
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Електричар ( преди 4 години )
    Електромобили се произвеждат непрекъснато. Появяват се преди автомобилите с ДВГ и вероятно ще ги надживеят.
  • #1
    8 rate up comment 14 rate down comment
    Роуд Рънър ( преди 4 години )
    Стига ми ги фалехте тия нещастници.Разработили то сега Бмв ай3 не става за нищо па през 1990-та разработили.Дрън дрън.Пълни клоуни са немчугите.