IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо всъщност мигачът ви цъка?

Някога този звук е бил просто нежелан страничен ефект от технологията

На пръв поглед въпросът може да ви се стори налудничав. Крокото тиктакане ни подсеща, че мигачът ни е включен, и освен това е един от най-малко дразнещите звуци в съвременните коли.


мигач


Но всъщност има добра причина да го зададем.

Ранните автомбили не са имали мигачи. После все по-натовареният трафик наложил те по някакъв начин да предупреждават, когато ще завиват. Но чак до края на 30-те години вътре в колите нямало лампичка, която да се включва при активирани мигачи.

Това нововъведение принадлежи на американската компания Buick. За да бъде лампичката мигаща, инженерите на компанията разработват проста електрическа верига, в която токът протича до биметална пластинка. Тя се нагрява и измества, правейки контакт, и лампата светва. После пластинката изстива и прекъсва контакта, и така до безкрай. Именно звукът от деформацията на тази пластинка е всъщност звукът на мигача. Никой не го е планирал като звуково предупреждение - той е просто ефект от технологията на мигащата лампичка.


мигач


После технологията еволюирала и простата електрическа верига била заменена от електромагнит и реле - което също цъкало, когато превключвало.

В наши дни обаче и от двете технологии няма и помен - мигането на светодиодните лампички по таблото се управлява директно от компютъра. Но цъкането на мигача е нещо, с което сме отраснали, и производителите предпочитат да не го премахват. В повечето съвременни коли обаче звукът идва от аудиосистемата и е изкуствено синтезиран.

 

0 от 500