На 14 март се състоя официалното представяне на Tesla Model Y, компактният кросоувър, който ще стане четвъртият модел в гамата на американската компания. Първите тийзери на модела се появиха още през 2017 г., а през цялата минала година информацията за модела постоянно се увеличаваше. Така, наред с други неща, стана ясно, че салонът ще бъде с три реда седалки, а цената - сравнително не висока.
Такъв бърз преход от концепция към предпроизводствен модел се обяснява с факта, че Tesla Model Y е изграден върху платформата на Model 3 (унифицирането достига 75%). Компактният електрически кросоувър също така получи подобен дизайн. И въпреки че някои вече го нарекоха "малкия брат" на Model X, задните му врати се отварят настрани, а не нагоре. А пък третият ред седалки ще се предлага като опция.
Базовият модел ще има пробег с едно зареждане от 370 км, цената ум ще започва от 39 000 долара, но ще бъде достъпна по-късно от другите модификации. Първи на поточната линия през 2020 г. ще застанат по-мощните версии - с ускорение от място до 100 км/ч за 5,5 сек и пробег от 483 км (Long Range), както и Performance - ускорение от място до 100 км/ч за 3,5 сек и пробег от 448 км.
Трябва да отбележи, че сегментът на компактните електрически кросоувъри засега още не е голям, но корейските производители вече са се установили там. Като, например, KIA е-Niro, който е на пазара от миналата година и предлага пробег от 455 км, а цената му в Европа е около 34 300 долара.
Неговият брат по концерна - Hyundai Kona Electric, се гордее с 64-киловатчасова батерия и пробег до 480 км. Проведените тестове показаха, че този електрически кросоувър се отличава с добра икономика и пробег, близък до обявения от производителя. Цената му в Германия например, започва от 34 600 евро.
Конкурентите от концерна VAG все още "катерят" пътя, но датите за появата на новите модели вече се знаят. Така например, Audi Q4 e-tron, който наскоро бе показан на автомобилното изложение в Женева, ще влезе в серийно производство догодина. Пробегът от внушителната 80-киловатчасова батерия също е обещаващ - 450 км (по цикъла WLTP). Задвижването на четирите колела се осигурява от 2 електродвигателя (по един на всяка ос) със сумарна мощност от 300 коня и ускорение от място до 100 км/ч за 6,1 сек.
На същата платформа на MEB ще бъде направен и SEAT el-Born. Батерията му е по-скромна - 62 кВтч, но пробегът с едно зареждане не е много по-малък - 420 км по същия цикъл WLTP. Електромоторът с мощност 200 к.с. трябва да ускори el-Born до 100 км/ч за 7,5 сек. Появата на модела в дилърските центрове на SEAT също е насрочена за края на 2020 г.
Може да бъде споменат и Skoda Vizion iV, но той все още е само концепт и точната дата на появата на серийния модел още не е определена. Макар че като се има предвид немската педантичност и огромната привлекателност на този сегмент, е възможно чешките съратници да изпреварят Tesla Model Y на финалната права.
Снимки: Производителите