IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Китайците са вече тук, не го забравяйте

Анализ на предстоящата глобална експанзия на китайските марки

Китайците са вече тук, не го забравяйте

Китайският пазар на нови автомобили е по-голям от този в САЩ, както и от този в Европа. Скоро китайският пазар ще е по-голям от тези в САЩ и Европа, взети заедно, предупреди Марк Рехтин от MotorTrend. Това ще даде сериозни отражения на автомобилите, които ще купуват западните клиенти, тъй като автомобилните производители ще променят дизайна на моделите, както и техниката на колите, спрямо предпочитанията на клиентите на най-големия им пазар.

Това ще се отрази и на марките, които се предлагат на развитите пазари, като вече едва ли остана някой, който да не е разбрал че големите китайски марки готвят глобална експанзия. И тъй като американският и европейските пазари нямат особен потенциал за растеж, това означава, че китайските марки ще трябва да заемат пазарен дял от тези, които вече са на пазара.

Lynk & Co – луксозната марка на Geely (като китайците са собственик и на Volvo) планира да продава 125 000 коли на година в Щатите. Ако това се случи, то Lynk & Co ще продава повече от Lincoln.

Освен това, в Щатите вече се продават коли, произведени в Китай –Volvo S90 и Buick Envision. Колко добри са китайските коли? Според шефовете на Volvo, качеството на S90, който се произвежда в Дакин, е по-добро от това на колите, произвеждани в Европа. Помните ли подигравателното отношение към японските коли през 80-те години? Сега японските компании държат 39% от пазара на нови коли в Щатите, така че подценяваването на новаците е недалновидно.

Но в случая на Volvo става въпрос за производство на Geely с платформи на Volvo и производство и инженеринг също на Volvo. Що се отнася до колите, които са създадени в Китай, развити са там и се произвеждат там, то китайците все още се учат. Качеството се подобрява, но е трудно тези коли да бъдат сравнявани с японските или европейските.

Според консултантската компания ZoZo Go в момента има 36 големи автомобилни компании в Китай, които произвеждат серийно коли. Лидерите са събрани в Голямата шестица (те получават финансиране и сериозна подкрепа от държавата): SAIC, Beijing, First Auto, Dongfeng, Guangzhou и Changan, които държат около 75% от продажбите в Китай. Към тях трябва да добавим и Голямата тройка на частните компании: Geely, BYD и Great Wall. Следват 21 смесени компании на китайски производители със западни автомобилни компании и 6 независими автомобилни компании. Китайските компании са амбициозни, разполагат с пари и производствен капацитет да бълват милиони коли.

И докато медиите се вълнуват от търговската война на Тръмп с Китай, агенция Bloomberg съобщи, че китайските автомобилни производители на коли и доставчици на части и компоненти, вече са похарчили 31 милиарда долара, за да стъпят в Америка и подготвят производство, дилърства и т.н.

Дори компании, които още нямат коли, които да са готови за пазара, вече оперират в Щатите. Пример за това е Zotye, като китайците вече наеха няколко ветерани от американската автомобилна индустрия, за да им помогнат да изградят търговска структура и т.н. Сайтът на Zotye обяви, че марката ще стане първата китайска компания, която ще продава коли в Щатите с китайската си марка, като това трябва да започне през есента на 2020 година. Zotye все още няма хомологация за свой модел, който да предлага в Щатите, но е факт, че проектът напредва.

„Предстоят много промени – призна главният изпълнителен директор на Zotye САЩ Дюк Хейл. – Държачите за чаши в купето са твърде малки, трябва нов интерфейс за круиз контрола, инструкциите за собствениците на колите идват само на китайски и т.н. Трябват ни по-модерни въздушни възглавници и т.н. Но пък имаме функции – като „меко” затварящите се врати, които при Hyundai присъстват при Genesis G90, естествено и при луксозните европейски марки.”

Планът за настъплението на Zotye е семпъл – началото трябва да бъде поставено с коли, които са с 20% по-евтини от тези на масовите марки.

При едно от последните изследвания на autolist.com, в което участваха 1264 американци, една трета от тях заявиха, че това, че колата е произведена в Китай ще повлияе на избора им. 49 процента декларират, че това няма значение за тях и 21 процента не са сигурни дали това има значение.

Накратко, китайците идват на американския пазар, така както по-рано го направиха европейците, след тях японците и после и корейците.

0 от 500
  • #3
    5 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Xiaomi и Huawei са много далеч от лидерите на пазара. Сравнете ги с това което HTC произвежда за Google (Pixel например), за да разберете какво имам впредвид. Изглеждат добре само на спецификции и на дизайн. Който се занимава професионално е много наясно. И да по-евтини са. Относно изказването на шефовете на Волво, б0клуците които продават на клиентите си за премиум също са много далеч от премиумите. Ако ги продават в масовият клас, някой по-малки модели може и да си струват, ама премиум чайник
  • #2
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Ръстат на китайския пазар е ограничен административни - за да купиш нова кола трябва да ти разрешат да си купиш регистрационен номер. Също в много градове се изисква да имаш собствено парко място.
  • #1
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Преди няколко години се подигравахме и на Xiaomi и Huawei ама каква стана тя