Китайският пазар на нови автомобили е по-голям от този в САЩ, както и от този в Европа. Скоро китайският пазар ще е по-голям от тези в САЩ и Европа, взети заедно, предупреди Марк Рехтин от MotorTrend. Това ще даде сериозни отражения на автомобилите, които ще купуват западните клиенти, тъй като автомобилните производители ще променят дизайна на моделите, както и техниката на колите, спрямо предпочитанията на клиентите на най-големия им пазар.
Това ще се отрази и на марките, които се предлагат на развитите пазари, като вече едва ли остана някой, който да не е разбрал че големите китайски марки готвят глобална експанзия. И тъй като американският и европейските пазари нямат особен потенциал за растеж, това означава, че китайските марки ще трябва да заемат пазарен дял от тези, които вече са на пазара.
Lynk & Co – луксозната марка на Geely (като китайците са собственик и на Volvo) планира да продава 125 000 коли на година в Щатите. Ако това се случи, то Lynk & Co ще продава повече от Lincoln.
Освен това, в Щатите вече се продават коли, произведени в Китай –Volvo S90 и Buick Envision. Колко добри са китайските коли? Според шефовете на Volvo, качеството на S90, който се произвежда в Дакин, е по-добро от това на колите, произвеждани в Европа. Помните ли подигравателното отношение към японските коли през 80-те години? Сега японските компании държат 39% от пазара на нови коли в Щатите, така че подценяваването на новаците е недалновидно.
Но в случая на Volvo става въпрос за производство на Geely с платформи на Volvo и производство и инженеринг също на Volvo. Що се отнася до колите, които са създадени в Китай, развити са там и се произвеждат там, то китайците все още се учат. Качеството се подобрява, но е трудно тези коли да бъдат сравнявани с японските или европейските.
Според консултантската компания ZoZo Go в момента има 36 големи автомобилни компании в Китай, които произвеждат серийно коли. Лидерите са събрани в Голямата шестица (те получават финансиране и сериозна подкрепа от държавата): SAIC, Beijing, First Auto, Dongfeng, Guangzhou и Changan, които държат около 75% от продажбите в Китай. Към тях трябва да добавим и Голямата тройка на частните компании: Geely, BYD и Great Wall. Следват 21 смесени компании на китайски производители със западни автомобилни компании и 6 независими автомобилни компании. Китайските компании са амбициозни, разполагат с пари и производствен капацитет да бълват милиони коли.
И докато медиите се вълнуват от търговската война на Тръмп с Китай, агенция Bloomberg съобщи, че китайските автомобилни производители на коли и доставчици на части и компоненти, вече са похарчили 31 милиарда долара, за да стъпят в Америка и подготвят производство, дилърства и т.н.
Дори компании, които още нямат коли, които да са готови за пазара, вече оперират в Щатите. Пример за това е Zotye, като китайците вече наеха няколко ветерани от американската автомобилна индустрия, за да им помогнат да изградят търговска структура и т.н. Сайтът на Zotye обяви, че марката ще стане първата китайска компания, която ще продава коли в Щатите с китайската си марка, като това трябва да започне през есента на 2020 година. Zotye все още няма хомологация за свой модел, който да предлага в Щатите, но е факт, че проектът напредва.
„Предстоят много промени – призна главният изпълнителен директор на Zotye САЩ Дюк Хейл. – Държачите за чаши в купето са твърде малки, трябва нов интерфейс за круиз контрола, инструкциите за собствениците на колите идват само на китайски и т.н. Трябват ни по-модерни въздушни възглавници и т.н. Но пък имаме функции – като „меко” затварящите се врати, които при Hyundai присъстват при Genesis G90, естествено и при луксозните европейски марки.”
Планът за настъплението на Zotye е семпъл – началото трябва да бъде поставено с коли, които са с 20% по-евтини от тези на масовите марки.
При едно от последните изследвания на autolist.com, в което участваха 1264 американци, една трета от тях заявиха, че това, че колата е произведена в Китай ще повлияе на избора им. 49 процента декларират, че това няма значение за тях и 21 процента не са сигурни дали това има значение.
Накратко, китайците идват на американския пазар, така както по-рано го направиха европейците, след тях японците и после и корейците.