Историята на Golf I e дълга, но не много интересна. През 1974 се появява първият Volkswagen с разположен напречно и отпред двигател и това е един от първите модели с тази концепция в своя клас. Opel Kadett приема тази конструкция през 1979, а Ford Escort през 1980.
Каросерията на VW Golf I e дело на ItalDesign на Giorgettо Giugiarо, като с времето тя се превърна в класика. До днес южноафриканският CitiGolf запазва възможно най-близко първоначалния дизайн отпреди 35 години.
През 1976 идва първият GTI, през 1979 първият седан Jetta, a през 1980 и първият Golf Cabriolet. Продажбите на Golf I в Европа приключват през 1984, но кабриолетът се изработва чак до 1993 г.
CityGolf днес се предлага с три двигателя – 1.4i (55 kW), 1.4i (62 kW) и 1.6i (74 kW), всички се комбинират с механична скоростна кутия с пет степени. От следващата година историята на производството на първото поколение Golf приключва след 36 години.
Заводът в Уитънхаге в Порт Елизабет ще бъде преустроен за производство на Polo и Jetta, като преустройството ще струва на Volkswagen 275 милиона евро.