Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Роботизираната трансмисия с два съединителя дебютира при VW Golf R32

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

През 2003 г. Volkswagen стана първият производител в света, който направи автоматизирина скоростна кутия с двоен съединител (DSG) за серийни автомобили. Именно тази трансмисия откри нова ера в историята на автомобилите.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Първата в света масова роботизирана скоростна кутия DSG (Direct-Shift Gearbox) с два съединителя е разработена със съвместните усилия на Volkswagen и BorgWarner. А първият сериен автомобил, на който се поставя тя, е хот-хечът VW Golf R32 с 3,2-литров двигател V6, развиващ 341 к.с. и 320 Нм въртящ момент.

Кутията с 6 предавки а DQ250 с „мокри” съединители е достъпна за R32 като опция и с нея хот-хечът ускорява по-бързо, отколкото с механичните скорости. Развиването на 100 км/ч от място отнема 6,4 секунди срещу 6,2 на версия с ръчни предавки. Разликата идва от „робота”, който благодарение на своята конструкция превключва по-бързо от човека.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

При този тип трансмисия всяка следваща предавка се включва автоматично, но не в процеса на превключване, а по-рано. Затова и тя се нарича преселективна. Първо се отваря единият съединител и почти едновременно се затваря втори (единият е а четните предавки, другият – за нечетните). Предимството на тази технология е, че благодарение на бързото превключване практически не се прекъсва притока на мощност от двигателя, което също помага за ускорението.

Първият „робот” DSG позволява и намаляване на разхода с 20% в сравнение с традиционния хидромеханичен автомат. В случая преселективната кутия няма хидротрансформатор и планетарни предавки, което води до по-малко загуби от вътрешното триене. Самият агрегат също е по-лек, въпреки че е доста по-сложен конструктивно. Той повтаря механичната скоростна кутия, но в случая я управлява сложна електрохидравлична система. Затова и тази кутия е по-скъпа и по-сложна за производство.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Плюсовете на новата трансмисия обаче са значителни. След VW Golf R32 кутията DSG е поставена на спортното купе Audi TT 3,2, а след това започва да се внедрява и на други модели на VW Group. Тя стига дори до хиперколата до Bugatti Veyron, чийто 7-степенен агрегат е разработен съвместно с фирмата Ricardo.

Не цялата историята на DSG е толкова гладка. През 2008 г. излиза печално известният 7-степенен агрегат DQ200 със „сухи” съединителя за по-слаби мотори, разработен съвместно с компанията LuK. Тази кутия става легендарна, но не с успехите си, а с много ремонти и модернизации, на които е подложена. Тя е слабо надеждна, като по нея се повреждат почти всички основни детайли.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

За няколко години Volkswagen провежда много сервизни акции и променя конструкцията, за да се справи с проблемите. Въпреки това, компанията не се отказва от този тип кутии. Така през 2018 г. повече от 40% от продадените Golf-ове са с DSG, докато при Polo процентите са над 30. При T-Roc и Tiguan повече от половината закупени автомобили са с DSG, а при удължения  Tiguan Allspace – близо 90%. При Passat дялът на тази скоростна кутия е 60% за седана и 70% за комбито, а при Arteon – 80%.

В момента Volkswagen предлага 6- и 7-степенни роботизирани DSG за въртящ момент до  250 Нм (DQ200-7), 400 Нм (DQ260-6 и DQ400-6), 420 Нм (DQ381-7) и 550 Нм (DQ500-7). Има и 6-степенна хибридна скоростна кутия DSG (DQ400E-6, до 400 Нм) с вграден в нея електромотор за моделите Golf GTE и Passat GTE.

Снимки: Volkswagen

Тагове: volkswagen dsg
0 от 500
  • #4
    18 rate up comment 17 rate down comment
    не лъжете ( преди 5 месеца )
    всички проблеми на тези кутии са оправени ГАРАНЦИОННО ! на вуйчака на полото след 7 години се прояви проблем и в порше го оправиха БЕЗ ПАРИ !!!! не лъжете, само за да се намирате на работа !
  • #3
    22 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Само, че тези грешки да не са на твой гръб, защото ремонта на този *** започва от две хиляди нагоре.
  • #2
    16 rate up comment 9 rate down comment
    Бай Оня ( преди 5 месеца )
    При мен е ДСГ DQ 250 6 скорости на Леон 2.0 ТДИ 184к от 16000км с чим на мотора и кутията от Revo Stage 1 230к и 500нМ. И никога ама никога не бих заменил за Автомат или Ръчка.Най бързата кутия!
  • #1
    28 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    определено с този кутия VW промениха драстично индустрията ! естесвено ,който е първи и произвежда най много се натрупват и грешки!