IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Роботизираната трансмисия с два съединителя дебютира при VW Golf R32

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

През 2003 г. Volkswagen стана първият производител в света, който направи автоматизирина скоростна кутия с двоен съединител (DSG) за серийни автомобили. Именно тази трансмисия откри нова ера в историята на автомобилите.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Първата в света масова роботизирана скоростна кутия DSG (Direct-Shift Gearbox) с два съединителя е разработена със съвместните усилия на Volkswagen и BorgWarner. А първият сериен автомобил, на който се поставя тя, е хот-хечът VW Golf R32 с 3,2-литров двигател V6, развиващ 341 к.с. и 320 Нм въртящ момент.

Кутията с 6 предавки а DQ250 с „мокри” съединители е достъпна за R32 като опция и с нея хот-хечът ускорява по-бързо, отколкото с механичните скорости. Развиването на 100 км/ч от място отнема 6,4 секунди срещу 6,2 на версия с ръчни предавки. Разликата идва от „робота”, който благодарение на своята конструкция превключва по-бързо от човека.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

При този тип трансмисия всяка следваща предавка се включва автоматично, но не в процеса на превключване, а по-рано. Затова и тя се нарича преселективна. Първо се отваря единият съединител и почти едновременно се затваря втори (единият е а четните предавки, другият – за нечетните). Предимството на тази технология е, че благодарение на бързото превключване практически не се прекъсва притока на мощност от двигателя, което също помага за ускорението.

Първият „робот” DSG позволява и намаляване на разхода с 20% в сравнение с традиционния хидромеханичен автомат. В случая преселективната кутия няма хидротрансформатор и планетарни предавки, което води до по-малко загуби от вътрешното триене. Самият агрегат също е по-лек, въпреки че е доста по-сложен конструктивно. Той повтаря механичната скоростна кутия, но в случая я управлява сложна електрохидравлична система. Затова и тази кутия е по-скъпа и по-сложна за производство.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Плюсовете на новата трансмисия обаче са значителни. След VW Golf R32 кутията DSG е поставена на спортното купе Audi TT 3,2, а след това започва да се внедрява и на други модели на VW Group. Тя стига дори до хиперколата до Bugatti Veyron, чийто 7-степенен агрегат е разработен съвместно с фирмата Ricardo.

Не цялата историята на DSG е толкова гладка. През 2008 г. излиза печално известният 7-степенен агрегат DQ200 със „сухи” съединителя за по-слаби мотори, разработен съвместно с компанията LuK. Тази кутия става легендарна, но не с успехите си, а с много ремонти и модернизации, на които е подложена. Тя е слабо надеждна, като по нея се повреждат почти всички основни детайли.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

За няколко години Volkswagen провежда много сервизни акции и променя конструкцията, за да се справи с проблемите. Въпреки това, компанията не се отказва от този тип кутии. Така през 2018 г. повече от 40% от продадените Golf-ове са с DSG, докато при Polo процентите са над 30. При T-Roc и Tiguan повече от половината закупени автомобили са с DSG, а при удължения  Tiguan Allspace – близо 90%. При Passat дялът на тази скоростна кутия е 60% за седана и 70% за комбито, а при Arteon – 80%.

В момента Volkswagen предлага 6- и 7-степенни роботизирани DSG за въртящ момент до  250 Нм (DQ200-7), 400 Нм (DQ260-6 и DQ400-6), 420 Нм (DQ381-7) и 550 Нм (DQ500-7). Има и 6-степенна хибридна скоростна кутия DSG (DQ400E-6, до 400 Нм) с вграден в нея електромотор за моделите Golf GTE и Passat GTE.

Снимки: Volkswagen

Тагове: volkswagen dsg
0 от 500
  • #14
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Ето от такива балъци, като долния "безплатно" печелят сервизите. Прост народ колкото си искаш.
  • #13
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Не само в Китай имаха проблеми. В Русия през 2013-2014 искаха да ги забранят въобще. Натиснаха ги да удължат гаранцията. Наистуина я удължиха, но се оказа, че покрива само част от съдържанието на кутията и проблема остана. Проблемната кутия е DQ200 7 скорости. И има сервизна акция за нея. Ако наистина всичките бяха такива *** нали никой нямаше да я купи повече.
  • #12
    28 rate up comment 5 rate down comment
    знаещ ( преди 9 месеца )
    Това е в Германия. За България не зная как стоят нещата, но не вярвам да е по-различна политиката. По-зле може да е, но по-добре отколкото в Германия едва ли. Така, че ВАГ са история за мен и никога повече няма да си взема нещо от тях, каквито и реклами да му правят.Не случайно повечето хора ги смятат за мошеници, което не е лъжа. Добре, че навреме се отървах от колата, че сега щях и с дизелгейт да се занимавам и да ми оправят софтуера, както пак лъжат и мамят..
  • #11
    27 rate up comment 4 rate down comment
    знаещ ( преди 9 месеца )
    Другото интересно нещо е, че първо не искаха да ми я оправят. Обаждах се къде ли не, прехвърляха ме на кого ли не и всички казваха, че колата съм е карал много спортно, давал съм много газ при потегляне и заради моето рисково каране кутията се е счупила. Просто фирмена политика. Всики знаеха за проблема, но се правиха на луди. Заплаших ги със съд и чак тогава се съгласиха, като си платих кутията 3500 евро, а труда беше безплатен от тях. Оправих нещата и продадох колата, която беше само да 1,5 г.
  • #10
    32 rate up comment 5 rate down comment
    знаещ ( преди 9 месеца )
    Та материалите за ремонта се поемат от клиента, а труда безплатен. Материалите естествено ти ги смятат по техни цени и всъщност си плащаш целият ремонт, като цена. Това е за колите в гаранция. Колите с изтекла гаранция ги оправят, като си платиш цялата сума за ремонта, а в повечето случай не ремонтират, а направо сменят трансмисията с нова. Цена в Германия е 3500 евро без труда за Голф 7 2.0 ТДИ. Смяна на масло на същата кутия е 154 евро. И аз се вързах на рекламите и се набутах яко с нея.
  • #9
    23 rate up comment 6 rate down comment
    знещ ( преди 9 месеца )
    Безплатно не ги оправиха и никога не са ги оправяли. Който го твърди ЛЪЖЕ! Първо китайците писнаха за тези кутии, че не стават и започнаха да натискат ВАГ да си оправи недомислиците. Първо отричаха, че има масов проблем и твърдяха, че са единични бройки с дефекти. Когато ги заплашиха по-сериозно започнаха да ги оправят, но забележете само в Китай, като твърдяха, че само там били дефектните. После нещата се разсмърдяха и започнаха и по света да ги оправят, но забележете си плащаш материалите!
  • #8
    18 rate up comment 7 rate down comment
    //// ( преди 9 месеца )
    Само дето BorgWarner са американци.
  • #7
    16 rate up comment 24 rate down comment
    Мемфис ( преди 9 месеца )
    Всичко ново, открито в науката и техниката е направено от германски мозъци! По-голямата част от новите постижения на САЩ са също дело на германци. За ушанките да не говорим, ракети, самолети та дори и най прославеният им АК 47 са измислени също от германци и с руска наглост обявени за техни.
  • #6
    8 rate up comment 21 rate down comment
    безплатно ( преди 9 месеца )
    лижливи пумиари ! всички проблемни кутии се ремонтират безплатно!
  • #5
    19 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Той твоя, човек да не работи в техния сервиз, защото, като изтече гаранцията а тя е пет години ако не е удължена пиеш една студена вода. А в спец. сервизите за скоростни кутии само с този б.к.ук се разправят.