След всеки снеговалеж българските шофьори се разделят на два лагера: едни, които са отделили 10 минути в студената сутрин да почистят колата си от снега, и други, които са сметнали това усилие за уронващо достойнството им.
В трафика втората група се носи, ръсейки след себе си пелена от сняг, често без да вижда какво се случва около нея. От време на време по някоя голяма буца се откъртва от покривите им и се стоварва върху автомобилите зад тях. В някои случаи това може да стресне или да отнеме видимостта на следващите ги шофьори. В други - да счупи стъкло или дори да причини наранявания.
Най-странното е, че българският Закон за движение по пътищата, приет през 1999 и поправян или допълван цели 78 пъти оттогава, сякаш не забранява категорично такова поведение. Член 100, ал. 4 казва, че шофьорът е длъжен "да поддържа стъклата и огледалата чисти". Другаде има подобно изискване и за номерата, но значи ли това, че по останалите части на автомобила може да се оставят пряспи?
Този автомобил сякаш е спазил изричните изисквания на закона и си е почистил фаровете, мигачите, стъклата и номерата. Което не значи, че не е опасен
Съществува също член 179, ал. 1, който наказва със 150 лева "който изхвърля, оставя или разпилява по пътя предмети или вещества, които създават опасност за движението". Но самата му формулировка изисква белята вече да се е случила - тоест буците лед от покрива да са паднали. Пътните полицаи не могат да го ползват, за да наказват превантивно непочистените автомобили.
Automedia се опита да получи повече информация по казуса от пресцентъра на МВР, откъдето ни пренасочиха към говорителя на дирекция Национална полиция. Той ни обясни, че изискването автомобилът да е изправен "предполага" и да е почистен, и ни препоръча да отправим запитване... към пресцентъра. Показателно е обаче, че дори в съветите към шофьорите в зимни условия, разпространени от Пътна полиция на 16 ноември, се казва само "Провери и поддържай чисти, видими, регулирани и в изправност фаровете, стоповете, габаритите, мигачите".
От друга страна, не е речено, че нещо непременно трябва да е постановено от закона, за да го вършим. Здравият разум дава предостатъчно причини да не оставяме сняг по автомобила си. Нека се спрем само на три от тях:
1. ОПАСНО Е. Дори и тънкият слой по покрива и капака образува след вас шлейф от снежинки, който влошава видимостта на другите шофьори.
Топлината на купето разтопява най-долния слой и рано или късно "подхлъзва" големи буци от покрива към колите зад вас. Те могат да стреснат шофьорите или да им отнемат видимостта напред за фатални секунди. Ако са заледени, могат да счупят предното стъкло - имахме подобен случай с камион на околовръстното шосе миналата година.
Едно клипче от Канада, което показва точно какво може да причини оставеният по покрива сняг: счупено предно стъкло, риск от произшествие, а пътничката до водача е с няколко порязвания от стъклени осколки
2. МОЖЕ ДА ПОВРЕДИ КОЛАТА ВИ. Солидната заледена буца от покрива може да падне и напред, наранявайки чистачките и дюзите. Остатъците от сняг и лед по предното стъкло могат да доведат до изгаряне на моторчето на чистачките. Топящият се сняг по покрива и капака може да проникне в климатичната система, да съсипе въздушния филтър и така нататък.
Ако колата ви е толкова висока, че не стигате лесно покрива, купете си столче - или пък по-съответстваща на ръста ви кола. Не знаем какво извинение би измислила шофьорката на това MINI
3. СТРУВА ВИ ПАРИ. Преспите по колата влошават аеродинамиката, а освен всичко и добавят немалко тегло - което, естествено, повишава разхода на гориво. Освен това затрудняват (с малки изключения) работата на отоплението.