IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Дори Албания забрани вноса на трошки

България май ще остане единствената страна в региона без ограничения за употребяваните коли

Дори Албания забрани вноса на трошки

Албанското правителство взе решение да забрани вноса на автомобили на възраст над 10 години още от 1 януари 2019, съобщава в. "Koha Jone". Мярката е с цел да се ограничи замърсяването на въздуха в градовете. Старите автомобили, внесени преди 1 януари, ще могат да бъдат регистрирани най-късно до края на март. Така България е на път да остане единствената държава на Балканите, в която вносът на употребявани автомобили не подлежи на никакви ограничения.

Дори Албания забрани вноса на трошки
Дори и велоалеите в Тирана изглеждат някак по-различно от софийските. Снимка SHUTTERSTOCK

Албания започна да затяга екологичния контрол върху автомобилите още през 2016. След акции на властите много собственици бяха принудени повторно да монтират свалени преди това катализатори. С последните промени на практика се разрешава само вносът на машини, отговарящи на стандарт Евро 5 или Евро 6. За момента само около 3% от автомобилите в страната ги покриват, а Албания има една от най-високите възрасти на автопарка в Европа - 20 години. Същата е и средната възраст на колите в България, но двете страни се различават значително по броя им - около 535 000 регистрирани автомобила в Албания срещу над 4 милиона у нас.

Дори Албания забрани вноса на трошки
В миналото над 90% от автопарка на Албания се падаше на старите Mercedes-и, но в последните години делът им понамаля

Новите мерки са свързани и с рестрикциите, въведени в Германия и други западноевропейски държави за дизелови двигатели със сертификат Евро 4 или по-нисък. Опасенията са, че тези рязко обезценили се коли се насочват най-вече към Източна Европа.

България е единствената страна в региона, ако не броим Косово, която няма ограничителен режим за вноса на стари автомобили. Единственото препятствие е дължимата екотакса, но тя е пренебрежимо ниска (310 лева за автомобили над 10 години). Румъния дълги години контролираше вноса с подобна екотакса, но в съвсем друг размер - от порядъка на 1000 - 1500 евро според мощността на автомобила. Преди две години румънското правителство я отмени като част от по-мащабна акция за намаляване на данъчното облагане. Само за година след това обаче вносът на трошки почти се утрои и сега се подготвя връщането на таксата.

Дори Албания забрани вноса на трошки
До две години автомобили като този ще бъдат забранени в над 40 големи градове в Западна Европа. Естественият им път след това води на изток

Дори Сърбия не позволява вноса на автомобили под Евро 3 (тоест произведени преди 2001 година). Екологичното министерство в Белград неотдавна внесе предложение летвата да се вдигне още по-високо. До средата на миналото десетилетие сръбското правителство изобщо не позволяваше вноса на употребявани коли, за да стимулира собственото си производство в завода на "Застава".

Българските власти започнаха да вземат мерки за ограничаване на замърсяването с приетите преди седмица промени в Закона за местните данъци и такси, които за пръв път въвеждат надценка в данъка според екологичната категория на автомобила. Засега обаче предвидените ставки са нищожни и в повечето случаи ще увеличат данъка за старите коли със суми от порядъка на 10 до 40 лева.

 

0 от 500
  • #12
    21 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Ами като не искате да плащате за магистрала не я ползвайте, има алтернативни пътища. МАгистрала Хемус не се вижда кога ще се дострои, половината магистрала Тракия е в трагично състояние, половината магистрала изобщо не може да се кара в дясната лента, защото е на вълни, другата половина е в безкрайни ремонти и нелепи ограничения от 90-70-50км.ч.?!!??
  • #11
    30 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    В Албания направиха магистрала и вдигнаха цените безбожно, никой не я ползва. Няма как да я изплатят. Сега налагат забрана за до 10 години на кола.По-малко хора ще си позволяват собствен превоз. И каква става тя? Ще карат само богатите, а другите да не им се пречкат. Не е чудно защо иска да се въведе и у нас.
  • #10
    21 rate up comment 20 rate down comment
    gwegwe ( преди 10 месеца )
    Тука глупендърите скачат на протест, че искат да вдигнат ГО-то на по-старите коли, както е в цял свят. ББ и правителството им е виновно, че са необразовани и непредприемчиви. Лош материал. ПП. Никой не е отговорен за стандарта ти на живот освен САМИЯ ТИ!
  • #9
    19 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Еко таксата била 300 лева аз като си внесох от Германия колата, която е с евро 6 платих също еко такса вярно 200лв. а колата е 2 годишна, само 100лв. разлика с това ако някой внесе 20 годишна. Да сложат и у нас таван за 10 годишни коли, да започнат при техническите прегледи да замерват и вредните газове и нещата ще се пооправят. До сега никога като съм минавал технически преглед с предишните ми коли не са ми замервали газовете. При нас просто е разграден двор.
  • #8
    13 rate up comment 22 rate down comment
    да да ( преди 10 месеца )
    а тук *** искат да се вдигат заплатите - отгоре на кое ? че много работите, много произвеждате ? на кое отгоре бе? работите , като за 5 лева на ден искате да ви плащат 50 лв - как да стане ????????? молете се бай тошо да се дигне от гроба и с декрете да вдигне заплатите, а ??? ама господ *** не ги чува и вижда - щото са *** и орепки !
  • #7
    11 rate up comment 19 rate down comment
    да да ( преди 10 месеца )
    Албания е много по напред от нас, сърбите, румънците, и прочие! просто ние си мислиш че те още са като при комунистите , НО НЕ ! албанците се занимават основно с контрябанда на оръжие, наркотици проституция и прочие ! техните мафии владеят не само ЕС , дори руските разветки се съобразяват с тея! отделно ВСИЧКИ резнаци наливат яко пари в тях щото са в европа и са трамплин за инвазия на религиятата им много са напред шиптърите във всяко отношение !
  • #6
    26 rate up comment 22 rate down comment
    Loco ( преди 10 месеца )
    Средната класа у нас се състои от програмистите, които са асоциални и се вълнуват повече дали ще легализират марихуаната, и онези на държавна хранилка, които също не са от протестиращите, по обясними причини. Истината е, че вносът на тоталщети е най-доходната престъпна дейност в България и никой не смее да я пипне
  • #5
    37 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Когато средната класа почне да прави протести, а не тези които взимат 300лв заплата, тогава ще се оправи тази държава.
  • #4
    43 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Прост ни е народа, това е. Дигнаха данъка на старите *** с 6 лева и те тръгнаха да свалят правителството. Ами как да се очаква да забранят вноса на стари коли тогава?
  • #3
    16 rate up comment 18 rate down comment
    Ивит ( преди 10 месеца )
    Коментарът на none е превъзходен.