IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Дори Албания забрани вноса на трошки

България май ще остане единствената страна в региона без ограничения за употребяваните коли

Дори Албания забрани вноса на трошки

Албанското правителство взе решение да забрани вноса на автомобили на възраст над 10 години още от 1 януари 2019, съобщава в. "Koha Jone". Мярката е с цел да се ограничи замърсяването на въздуха в градовете. Старите автомобили, внесени преди 1 януари, ще могат да бъдат регистрирани най-късно до края на март. Така България е на път да остане единствената държава на Балканите, в която вносът на употребявани автомобили не подлежи на никакви ограничения.

Дори Албания забрани вноса на трошки
Дори и велоалеите в Тирана изглеждат някак по-различно от софийските. Снимка SHUTTERSTOCK

Албания започна да затяга екологичния контрол върху автомобилите още през 2016. След акции на властите много собственици бяха принудени повторно да монтират свалени преди това катализатори. С последните промени на практика се разрешава само вносът на машини, отговарящи на стандарт Евро 5 или Евро 6. За момента само около 3% от автомобилите в страната ги покриват, а Албания има една от най-високите възрасти на автопарка в Европа - 20 години. Същата е и средната възраст на колите в България, но двете страни се различават значително по броя им - около 535 000 регистрирани автомобила в Албания срещу над 4 милиона у нас.

Дори Албания забрани вноса на трошки
В миналото над 90% от автопарка на Албания се падаше на старите Mercedes-и, но в последните години делът им понамаля

Новите мерки са свързани и с рестрикциите, въведени в Германия и други западноевропейски държави за дизелови двигатели със сертификат Евро 4 или по-нисък. Опасенията са, че тези рязко обезценили се коли се насочват най-вече към Източна Европа.

България е единствената страна в региона, ако не броим Косово, която няма ограничителен режим за вноса на стари автомобили. Единственото препятствие е дължимата екотакса, но тя е пренебрежимо ниска (310 лева за автомобили над 10 години). Румъния дълги години контролираше вноса с подобна екотакса, но в съвсем друг размер - от порядъка на 1000 - 1500 евро според мощността на автомобила. Преди две години румънското правителство я отмени като част от по-мащабна акция за намаляване на данъчното облагане. Само за година след това обаче вносът на трошки почти се утрои и сега се подготвя връщането на таксата.

Дори Албания забрани вноса на трошки
До две години автомобили като този ще бъдат забранени в над 40 големи градове в Западна Европа. Естественият им път след това води на изток

Дори Сърбия не позволява вноса на автомобили под Евро 3 (тоест произведени преди 2001 година). Екологичното министерство в Белград неотдавна внесе предложение летвата да се вдигне още по-високо. До средата на миналото десетилетие сръбското правителство изобщо не позволяваше вноса на употребявани коли, за да стимулира собственото си производство в завода на "Застава".

Българските власти започнаха да вземат мерки за ограничаване на замърсяването с приетите преди седмица промени в Закона за местните данъци и такси, които за пръв път въвеждат надценка в данъка според екологичната категория на автомобила. Засега обаче предвидените ставки са нищожни и в повечето случаи ще увеличат данъка за старите коли със суми от порядъка на 10 до 40 лева.

 

0 от 500
  • #22
    6 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    незнам тази бананова държава с кого ще се сравнява скоро време може би сама със себе си северозападна врачанския балкан срещу югоизточна странджа
  • #21
    18 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    животът и здравето са над всичко !! старите и неподдържани коли са убийци ! като не можеш да поддържаш колата в състояние, което не е опасно за околните - просто ще ти е невъзможно да притежаваш такава - елементарно е дори за комунист!
  • #20
    18 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Ето един типичен пример за бесен дилър на нови автомобили! Набил се сам. Вземал човека маса кредити и като не може да ги посаси, ще коли и беси. Затвори ще строи за сънародниците си. Колата е услуга, която се полага по конституция на всички. А да не говорим, че катастрофите са от превишена скорост.
  • #19
    24 rate up comment 20 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    забрана за внос на коли над 5 години трябва да има НЕ 10 !!! жесток данък за коли не отговарящи на еко -нормите ! затвор за собственици на пунктове за ГТП , които пускат негодни голи и прегледите , като цяло да за жестоки !!! аман от убийски на пътя, каращи абсолтни *** - без гуми, без спирачки, без застраховки...... колата е ЛУКС - ще се плаща скъпо набий си го в канчето Ганьо !
  • #18
    21 rate up comment 20 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Колата била луксозна стока? Трябвало да се примирявам? Имало обществен транспорт? Абе ти да не си някой политик или си имаш откленения? Имаш ли представа колко хора пътуват по 50-60км на ден за да са на работа, бе? Я си пий каквото ти е по рецепта и не се прави на някакъв дето не си.
  • #17
    21 rate up comment 17 rate down comment
    До Анонимен ( преди 9 месеца )
    Не дилърите са ти виновни, и не са те алчни. Ти трябва да се примириш, че без кола няма да умреш. Има обществен транспорт. Колата е луксозна стока. Не може всеки в България да кара абсолютни баракуди, които са снаждани от няколко коли, на по 350хил км и не отговарят на никакви екостандартни, за да пълним гушите на алчните, безскрупулни измамници, наречени автоджамбази. Накарай малко съвестта ти да се събуди...!
  • #16
    19 rate up comment 3 rate down comment
    Пешо ( преди 9 месеца )
    В Албания автомобилите били 535 000, пък в България близо 4млн., да но населението на Албания е 3,1 млн, а на България малко под 7...
  • #15
    27 rate up comment 18 rate down comment
    Man ( преди 9 месеца )
    Абсолютно трябва да се въведе забрана за внос на коли над 10 години! До кога здравето ще на заден план и не ми излизайте с номера, че хората нямат пари, защото това, което всъщност нямат е АКЪЛ! Да, обидно е, но е ФАКТ, че 2/3 от сънародниците ми имат силно ограничен интелект.
  • #14
    26 rate up comment 18 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Дилърите на нови амвомобили и местните представителства се активираха. Толкова много да мразиш собствения си народ и така да се преструваш на загрижен, а реалната ти цел да си напълниш кесията. Всички да вземем по 40 000 лева кредит за кола, това е вашата мечта.
  • #13
    35 rate up comment 10 rate down comment
    Лудория ( преди 9 месеца )
    Коментирате Албания, ама само защото били приели някаква наредба. Добре де, ами ако аз съм албанец и искам да си внеса Ферари F40 догодина, което е на повече от 10 години, какво става? Навярно няма да мога ли?! Автомобилите, които използваме, храната, която ядем, са следствие, а не причината за него. И баща ми иска да кара нова кола, ама с пенсия 300 лв. каквото може, това ще си купи. Ако му беше 2000 лв. щеше да си купи такава от магазина.