IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Дори Албания забрани вноса на трошки

България май ще остане единствената страна в региона без ограничения за употребяваните коли

Дори Албания забрани вноса на трошки

Албанското правителство взе решение да забрани вноса на автомобили на възраст над 10 години още от 1 януари 2019, съобщава в. "Koha Jone". Мярката е с цел да се ограничи замърсяването на въздуха в градовете. Старите автомобили, внесени преди 1 януари, ще могат да бъдат регистрирани най-късно до края на март. Така България е на път да остане единствената държава на Балканите, в която вносът на употребявани автомобили не подлежи на никакви ограничения.

Дори Албания забрани вноса на трошки
Дори и велоалеите в Тирана изглеждат някак по-различно от софийските. Снимка SHUTTERSTOCK

Албания започна да затяга екологичния контрол върху автомобилите още през 2016. След акции на властите много собственици бяха принудени повторно да монтират свалени преди това катализатори. С последните промени на практика се разрешава само вносът на машини, отговарящи на стандарт Евро 5 или Евро 6. За момента само около 3% от автомобилите в страната ги покриват, а Албания има една от най-високите възрасти на автопарка в Европа - 20 години. Същата е и средната възраст на колите в България, но двете страни се различават значително по броя им - около 535 000 регистрирани автомобила в Албания срещу над 4 милиона у нас.

Дори Албания забрани вноса на трошки
В миналото над 90% от автопарка на Албания се падаше на старите Mercedes-и, но в последните години делът им понамаля

Новите мерки са свързани и с рестрикциите, въведени в Германия и други западноевропейски държави за дизелови двигатели със сертификат Евро 4 или по-нисък. Опасенията са, че тези рязко обезценили се коли се насочват най-вече към Източна Европа.

България е единствената страна в региона, ако не броим Косово, която няма ограничителен режим за вноса на стари автомобили. Единственото препятствие е дължимата екотакса, но тя е пренебрежимо ниска (310 лева за автомобили над 10 години). Румъния дълги години контролираше вноса с подобна екотакса, но в съвсем друг размер - от порядъка на 1000 - 1500 евро според мощността на автомобила. Преди две години румънското правителство я отмени като част от по-мащабна акция за намаляване на данъчното облагане. Само за година след това обаче вносът на трошки почти се утрои и сега се подготвя връщането на таксата.

Дори Албания забрани вноса на трошки
До две години автомобили като този ще бъдат забранени в над 40 големи градове в Западна Европа. Естественият им път след това води на изток

Дори Сърбия не позволява вноса на автомобили под Евро 3 (тоест произведени преди 2001 година). Екологичното министерство в Белград неотдавна внесе предложение летвата да се вдигне още по-високо. До средата на миналото десетилетие сръбското правителство изобщо не позволяваше вноса на употребявани коли, за да стимулира собственото си производство в завода на "Застава".

Българските власти започнаха да вземат мерки за ограничаване на замърсяването с приетите преди седмица промени в Закона за местните данъци и такси, които за пръв път въвеждат надценка в данъка според екологичната категория на автомобила. Засега обаче предвидените ставки са нищожни и в повечето случаи ще увеличат данъка за старите коли със суми от порядъка на 10 до 40 лева.

 

0 от 500
  • #32
    1 rate up comment 14 rate down comment
    и ... ( преди 9 месеца )
    прост ***-прецедент, даващ вето за трошките! йок избирателите на бсп-то дън скочат!!!
  • #31
    16 rate up comment 11 rate down comment
    пази боже ( преди 9 месеца )
    това не е огромния проблем за нормалните хора по света колата е средство за придвижване и и вършене на работа - и грам не робуват на марки и прочие купуват каквото им харесва, карат го докато е в гаранция и хайде следващата нова кола ! А Ганьо - колата е светая светих - безценното на Ам-гъл- за него ляга и умира, ако не може да си го паркра под терасата сън не го лови, ако може да си го паркира насред хола - ще е най щастлив, нищо , че е със стари гуми 2 употреба и кара с крадена нафта ...
  • #30
    18 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    То остава на Ганьо да му забраниш да внася 10 годишни премиуми и то какв а радоста в живота му оастава?Ще трябва да се излага я с 5 годишен Фиат, а с Рено.А комшията ще е извадил късмет 2 години по-рано да се е уредил с 12 годишно БМВ и да го гледа отвисоко.Е то това е направо непоносимо!
  • #29
    15 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Колите били убийци и опасни за здравето. Вие добре ли сте? Защо големите замърсявания ги отчитаме само през зимата? Та лятото колите работят с климатици, даже горят повече. Вижте си фабриките, тецовете и кюмюрените печки вкъщи и тогава говорете! Колите са последният проблем.
  • #28
    20 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    в днешно време за да си беден в България може да има само 2 истински причини 1.тежка инвалидност 2 много тежък мързел само ,че ганьо предпочита да седи и да мрънка по целя ден вместо да се хване и да работи здраво ! ако иде на запад - където си мисли , че всичко е мед и масло за да живее на половина толкова добре, като тук без да работи, трябва да се хване на поне 2 работи ........ ама нейсе тук е най -зле при бай тошо как хубаво беше....
  • #27
    21 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Какъв автобус сънувате - това да не е София. Я вижте по селата какво е. Даже в малките градове с 20+ хиляди жители - НЯМА автобуси, ама никакви - или такси, или собствена кола или на велосипед. Други опции няма
  • #26
    1 rate up comment 16 rate down comment
    Президента Генерадев ( преди 9 месеца )
    Бедността не е порок. Ще внасяме каквото евтинко има. Албанците са по-богати от нас. Веднага налагам вето на закон, който вдига данъка на москвич с 5 лв и данкъка на нова кола с 50.
  • #25
    19 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    На мозъка, според когото колата е услуга, полагаща се по конституция: като казваш уверено няква глупост, тя си остава глупост. Колата е луксозна стока, за която се плаща. Колкото повече замърсява и застрашава другите, толкова повече ще плащаш. Или ще ходиш с автобуса, тъкмо ще ти остане време да прочетеш конституцията
  • #24
    16 rate up comment 16 rate down comment
    д-р Исня ( преди 9 месеца )
    Това на снимките Албания ли е? Вече не мога да кажа, че България прилича на Албания! То май само в Африка останаха няколко държави, с които можем да се съревноваваме.
  • #23
    8 rate up comment 13 rate down comment
    99 ( преди 9 месеца )
    Значи аз предпочитам да ползвам градски транспорт при всяка възможност, но през моя софийски квартал ОК транспорта е претъпкан, спирките са далеч от кварталните улици, а ако падне 1см сняг или дъжд трамвайте спират. Е как да оставя колата, с какво да стигна до центъра на работа? Аз си знам, има ли лошо метереологично време, транспорта не работа и тогава директно тръгвам с колата. Оправете транспорта и веднага оставям колата. И не казвайте не може - във Велико Търново как може?