Япония е дала много на автомобилния свят: примерно най-продавания модел в историята (Toyota Corolla), рали легенди като Mitsubishi Lancer Evo и Subaru Impreza WRX, първите масови хибриди и най-продавания до момента електромобил (Nissan Leaf). Но създавала ли е някога наистина готина кола, нещо, с което да се появите в Кан или на езерото Комо и да съберете одобрителните кимвания на снобите? Всъщност - да. Запознайте се с Mazda Cosmo.
СЪС СИГУРНОСТ НЕ ТОВА ще е моделът, за който ще се сетите, когато ви кажат "Mazda". Cosmo е един от най-редките модели на производителя от Хирошима и, с едва 1176 продажби, трудно може да се нарече пазарен успех. Но автомобилният редактор на GQ Мат Джоунс го смята за "най-готиния" японски автомобил изобщо, и ни се струва, че това не е без основания.
ПРОТОТИПЪТ НА COSMO е представен на Токийския автосалон преди 54 години и предизвиква доста повдигнати вежди. Дотогава Mazda прави главно лекотоварни машини и малки градски автомобилчета. Преходът към двуместно спортно купе с новаторски двигател се струва на мнозина твърде смел. Но тъкмо това е целта на компанията: да създаде автомобил, който да й служи като визитна картичка и да я утвърди като напредничава и дръзка.
Роторен, или още Ванкелов, двигател
ПРЕЗ 1967 СЕ ПОЯВЯВА и първата серийна кола, продавана на някои пазари като Cosmo (в чест на космическата надпревара), а на други като 110S). Тъкмо с нея Mazda за пръв път въвежда роторния двигател, изобретен току-що от германеца Феликс Ванкел. С триъгълни ротори вместо добрите стари бутала, този мотор предлага малък обем и висока мощност, макар и на цената на доста солиден разход. В началото японците го правят в съвместно предприятие с германската NSU и френската Citroen, но постепенно остават единствени на този фронт.
Първата Cosmo е с двигател с обем 982 куб. см и мощност 110 конски сили. Максималната скорост е 185 км/ч, доста добро постижение за 60-те години. Цената е относително висока, около 4100 щатски долара, но все пак доста под тази на конкурента Toyota 2000GT. Освен това Cosmo намира удобна вратичка в японското законодателство, където по онова време има драстична разлика в данъка за автомобили с обем под и над един литър.
COSMO СЕ ХАРЕСВА И С с елегантния си дизайн, дело на Хайджи Кобаяши и Кеничи Ямамото. Но през 60-те години японските коли все още имат репутацията, с каквато се ползват днес китайските, да речем. Извън Страната на изгряващото слънце никой не иска да инвестира доста пари, за да се показва в спортна Mazda. За да привлекат внимание, японците решават да участват с две 110S на едно от най-тежките автомобилни състезания в света - 84-часовия Marathon de la Route на Нюрбургринг. Мощността на двете машини е ограничена на 130 конски сили, за да се увеличи издръжливостта, и наистина двигателят се представя блестящо. Едното Cosmo отпада в 82-ия час на състезанието заради счупено окачване, второто завършва на престижната четвърта позиция.
Второто, третото и четвъртото поколение на Cosmo никога не успяват да постигнат обаянието на първото
ПЪРВОТО ПОКОЛЕНИЕ СЕ ПРОИЗВЕЖДА в две различни серии до 1972 година, след което е спряно. Общо са сглобени едва 1176 коли - което обяснява и защо днес добре запазен екземпляр струда над 100 000 евро. По-късно Mazda още три пъти се връща към името Cosmo, но по-късните поколения нямат нито стила, нито чара на първото.
Въпреки всичко обаче 110S съвсем не е неуспех: този автомобил поставя Mazda на картата на сериозните производители и отваря пътя към по-късни модели с Ванкелов двигател - като любимата на тунерите RX7 и дори като 787B, с която Mazda спечели 24-те часа на Ман през 1991.