IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Разликите не са само в мощността и разхода на гориво

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Турбодвигателите стават все по-популярни, като автомобилните производители масово се насочват към тях за сметка на атмосферните мотори. Какво кара купувачите да се насочват към агрегатите с турбина? Ето 9 отговора на този въпрос:

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Икономичност


При атмосферните мотори около 1/3 от енергията от изгарянето на горивото, е напълно безполезна и излиза с отделените газове. Турбокомпресорът позволява да се използват високите температури и налягането на газовете, които да увеличат подаването на въздух в буталата. Това води до икономия на гориво – например, автомобил от C-сегмент в градски условия харчи с около 2,5 л бензин на 100 км по-малко. Разликата на дълъг път е близо литър.

Въртящ момент

Бензиновият турбомотор осигурява висок въртящ момент в широк диапазон на оборотите, започвайки от най-ниските нива. Това става благодарение на лопатките на турбината или просто с преминаване на газовете покрай турбината. При еднаква мощност двигателят с турбо ускорява далеч по-бързо от атмосферния мотор.

Работа при разреден въздух

При по-висока надморска височина (1500-2000 метра) на атмосферния двигател започва да не му стига въздух. Освен това самият въздух е разреден и по тази причина буталата стартират компресията от ниски нива. В същото време блокът за управление на турбомотора променя режима на работа на турбината и продължава да се захранва пълноценно с въздух.

Размери

Турбодвигателят има по-малко тегло и по-малки размери на цилиндрите, които на всичко отгоре са и по-малко на брой. А това повишава икономичността и компактността на самия автомобил. В момента се използват дори 2- или 3-цилиндрови мотори. Компактните размери позволяват и лесното проектиране на хибридни силови агрегати.

Екология

Турбомоторите са по-ефективни при изгарянето на горивото в цилиндрите и съответно имат по-ниски нива на вредни емисии. Например, благодарение на използването на малки турбодвигатели концернът Peugeot-Citroen успя да заеме първо място по ниски нива на CO2 в Европа – 110,3 г/км. За сравнение, средният показател на производителите на континента е 123,7 к/км.

По-малко шум

Турбината, стояща на пътя на отработените газове, намалява техния поток. Съответно същото се случва и с излизащия от система шум. Разбира се, автомобилите с атмосферни двигатели също трябва да покриват определи норми за шум, но при тях това се постига по-трудно в сравнение с турбомоторите.

Тунинг

За тези, които искат да увеличат мощността на своя автомобил именно турбомоторът дава широки възможности. Увеличението може да стигне дори два пъти. Факт е, че от това надеждността и ресурсът на мотора страдат, но това е друга история.

Гама двигатели

Когато производителят има нужда от няколко двигателя с различна мощност – например за различни пазари, то тази гама лесно може да бъде постигната от един мотор. Нужно е само да се промени режимът на работа на неговата турбина. Или пък да се постави втора турбина. Двигател, произведен в голяма серия, е по-евтин за обслужване.

Дизел

Дизеловите двигатели през последните 20-25 години по принцип не минават без турбо. Благодарение на това те предлагат нисък разход на гориво, комбиниран с висок въртяш момент. Дизеловият мотор работи на сравнително ниски обороти и съответно има по-малко време да приготвяне на сместа за изгаряне. За получаване на необходимата мощност е нужно да се изгаря много гориво в голямо количество въздух, а това се осигурява именно от турбината.

0 от 500
  • #4
    10 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ако си искал да тръгнеш от 1500 оборота да изпреварваш нормално. Аз преди карах 1.6 16В бензин 110кс ~1200кг, сега съм с 1.2 110кс ~1250кг. Преди на баир не можех и да си помисля да изпреварвам. На много баири на последна (5-та) предавка със зор поддържах скорост при положение че двигателя е в обороти. Сега няма баир на който на 6-та не мога да ускоря. Бавничко но ускорява.
  • #3
    19 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    бензиновия турбо мотор е за карачи и такива, които не ги мързи да играят със скоростите !и който го може- колата му върви фантастично !на който не го може- космоса му е крив !
  • #2
    20 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Пример имам кола с 16 клапанов атмосферен бензин 95 коня, приличен разход и вървеж. Качвам се на един приятел на новата кола, смален турбиниран двигател със същата мощност. Тръгвам да изпреварвам на планински път, "нема никой". Забележка, първо мини две предвки на долу, да вдигнеш оботротите и тогава тръгвай :D Съжалявам, но за мен това е неприемливо.
  • #1
    19 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    ха ха половината неща не са верни