Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Разликите не са само в мощността и разхода на гориво

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Турбодвигателите стават все по-популярни, като автомобилните производители масово се насочват към тях за сметка на атмосферните мотори. Какво кара купувачите да се насочват към агрегатите с турбина? Ето 9 отговора на този въпрос:

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Икономичност


При атмосферните мотори около 1/3 от енергията от изгарянето на горивото, е напълно безполезна и излиза с отделените газове. Турбокомпресорът позволява да се използват високите температури и налягането на газовете, които да увеличат подаването на въздух в буталата. Това води до икономия на гориво – например, автомобил от C-сегмент в градски условия харчи с около 2,5 л бензин на 100 км по-малко. Разликата на дълъг път е близо литър.

Въртящ момент

Бензиновият турбомотор осигурява висок въртящ момент в широк диапазон на оборотите, започвайки от най-ниските нива. Това става благодарение на лопатките на турбината или просто с преминаване на газовете покрай турбината. При еднаква мощност двигателят с турбо ускорява далеч по-бързо от атмосферния мотор.

Работа при разреден въздух

При по-висока надморска височина (1500-2000 метра) на атмосферния двигател започва да не му стига въздух. Освен това самият въздух е разреден и по тази причина буталата стартират компресията от ниски нива. В същото време блокът за управление на турбомотора променя режима на работа на турбината и продължава да се захранва пълноценно с въздух.

Размери

Турбодвигателят има по-малко тегло и по-малки размери на цилиндрите, които на всичко отгоре са и по-малко на брой. А това повишава икономичността и компактността на самия автомобил. В момента се използват дори 2- или 3-цилиндрови мотори. Компактните размери позволяват и лесното проектиране на хибридни силови агрегати.

Екология

Турбомоторите са по-ефективни при изгарянето на горивото в цилиндрите и съответно имат по-ниски нива на вредни емисии. Например, благодарение на използването на малки турбодвигатели концернът Peugeot-Citroen успя да заеме първо място по ниски нива на CO2 в Европа – 110,3 г/км. За сравнение, средният показател на производителите на континента е 123,7 к/км.

По-малко шум

Турбината, стояща на пътя на отработените газове, намалява техния поток. Съответно същото се случва и с излизащия от система шум. Разбира се, автомобилите с атмосферни двигатели също трябва да покриват определи норми за шум, но при тях това се постига по-трудно в сравнение с турбомоторите.

Тунинг

За тези, които искат да увеличат мощността на своя автомобил именно турбомоторът дава широки възможности. Увеличението може да стигне дори два пъти. Факт е, че от това надеждността и ресурсът на мотора страдат, но това е друга история.

Гама двигатели

Когато производителят има нужда от няколко двигателя с различна мощност – например за различни пазари, то тази гама лесно може да бъде постигната от един мотор. Нужно е само да се промени режимът на работа на неговата турбина. Или пък да се постави втора турбина. Двигател, произведен в голяма серия, е по-евтин за обслужване.

Дизел

Дизеловите двигатели през последните 20-25 години по принцип не минават без турбо. Благодарение на това те предлагат нисък разход на гориво, комбиниран с висок въртяш момент. Дизеловият мотор работи на сравнително ниски обороти и съответно има по-малко време да приготвяне на сместа за изгаряне. За получаване на необходимата мощност е нужно да се изгаря много гориво в голямо количество въздух, а това се осигурява именно от турбината.

0 от 500
  • #35
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Ха JEEP съгласен съм с теб Аз имах 2 коли на които съм се насладил едната бе с 4,2 V8 а другата с 6.0 W12 Еми кефа си кеф А относно турбото , хубаво нещо е но на двигател минимум 6 цилиндъра и най малко 3000 куб .... друго всичко е мъка
  • #34
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Турбото си е турбо - кефа е по-голям! Не знам що сравнявате малолитражни турбинирани с големи атмосферки?? Що не сравняваме правилно - големите с големи и малките с малки - само че едните с турбо - другите без.. Що се отнася за повечето проблеми с турбо колите.. има като станат на километри - ма цената на кефа - нова турбина :) Скуката при атмосферките е безкрайна и безсилието е умопомрачаващо.. Изключая няколко специални случая (Миата) не е масовата атмосферка.
  • #33
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    JEEP сега си ги представи с турбо и пак си помисли
  • #32
    4 rate up comment 3 rate down comment
    JEEP ( преди 5 месеца )
    Клел съм се в ТДИ преди време, и още го уважавам неимоверно, но откакто не ме интересува колко харчи и покарах 6 и 8 цилиндрови атмосферни бензинови двигатели над 4000 кубика, малко се промених, друго е малко като чукнеш газта и да подскочи 3 тона машина :)
  • #31
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Абе ( преди 5 месеца )
    Повечето коментиращи никога не са карали съвременен турбиниран мотор, но иначе ръсят "мозък" наляво и надясно. Мила родна картинка!
  • #30
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Баш майторе, така ти викат, щото не ти знаят името, но като ти гледат майсторлъка да те е... у майстора! Всеки майстор хвали немските коли и тези с турбо. Няма как да е иначе от тях си вади хляба. Ти вземи се качи на едно ГТ-86 или Миата и ела да ми разправяш пак за кеф с турбо. Да не говорим какви други атмосферки приятни за каране има. Ах какви 8-маци, ах, ах, ах...нищо не разбираш от коли. Твоята работа е все едно да вземеш една сапунерка с много пиксели и да викаш, че е по-добра от Канон.
  • #29
    6 rate up comment 8 rate down comment
    Баш Майстора ( преди 5 месеца )
    Да Ви кажа турбото си е Турбо, запомнете го добре, може да е просто и вярно, ама е така. Който е карал с турбо не се връщал, освен по принуда.
  • #28
    17 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Пълни простотии! Турбо мотора има само едно преимущество, че има повече мощ при по-ниски обороти. Точно това усещане, че „много върви“ лъже хората. Особено някой, който слиза от атмосферна малолитражка и се качи пак на малолитражка, но с турбо. Вика си, че е смУлет, а то само в ниските обороти, а където му свърши вътака там пък атмосферката почва да върви. При нея има плавно линейно ускорение, а не да те лашка и да мислиш, че върви. Да не говорим, че атмосферата е в пъти по-надеждна и здрава.
  • #27
    9 rate up comment 1 rate down comment
    случаен ( преди 5 месеца )
    Рядко неграмотен превод от неспециалист.
  • #26
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Масъл Кар, риспонс, драйвинг, експириънс. И днес е денят на будителите! Мъкаа, мъка!