IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Разликите не са само в мощността и разхода на гориво

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Турбодвигателите стават все по-популярни, като автомобилните производители масово се насочват към тях за сметка на атмосферните мотори. Какво кара купувачите да се насочват към агрегатите с турбина? Ето 9 отговора на този въпрос:

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Икономичност


При атмосферните мотори около 1/3 от енергията от изгарянето на горивото, е напълно безполезна и излиза с отделените газове. Турбокомпресорът позволява да се използват високите температури и налягането на газовете, които да увеличат подаването на въздух в буталата. Това води до икономия на гориво – например, автомобил от C-сегмент в градски условия харчи с около 2,5 л бензин на 100 км по-малко. Разликата на дълъг път е близо литър.

Въртящ момент

Бензиновият турбомотор осигурява висок въртящ момент в широк диапазон на оборотите, започвайки от най-ниските нива. Това става благодарение на лопатките на турбината или просто с преминаване на газовете покрай турбината. При еднаква мощност двигателят с турбо ускорява далеч по-бързо от атмосферния мотор.

Работа при разреден въздух

При по-висока надморска височина (1500-2000 метра) на атмосферния двигател започва да не му стига въздух. Освен това самият въздух е разреден и по тази причина буталата стартират компресията от ниски нива. В същото време блокът за управление на турбомотора променя режима на работа на турбината и продължава да се захранва пълноценно с въздух.

Размери

Турбодвигателят има по-малко тегло и по-малки размери на цилиндрите, които на всичко отгоре са и по-малко на брой. А това повишава икономичността и компактността на самия автомобил. В момента се използват дори 2- или 3-цилиндрови мотори. Компактните размери позволяват и лесното проектиране на хибридни силови агрегати.

Екология

Турбомоторите са по-ефективни при изгарянето на горивото в цилиндрите и съответно имат по-ниски нива на вредни емисии. Например, благодарение на използването на малки турбодвигатели концернът Peugeot-Citroen успя да заеме първо място по ниски нива на CO2 в Европа – 110,3 г/км. За сравнение, средният показател на производителите на континента е 123,7 к/км.

По-малко шум

Турбината, стояща на пътя на отработените газове, намалява техния поток. Съответно същото се случва и с излизащия от система шум. Разбира се, автомобилите с атмосферни двигатели също трябва да покриват определи норми за шум, но при тях това се постига по-трудно в сравнение с турбомоторите.

Тунинг

За тези, които искат да увеличат мощността на своя автомобил именно турбомоторът дава широки възможности. Увеличението може да стигне дори два пъти. Факт е, че от това надеждността и ресурсът на мотора страдат, но това е друга история.

Гама двигатели

Когато производителят има нужда от няколко двигателя с различна мощност – например за различни пазари, то тази гама лесно може да бъде постигната от един мотор. Нужно е само да се промени режимът на работа на неговата турбина. Или пък да се постави втора турбина. Двигател, произведен в голяма серия, е по-евтин за обслужване.

Дизел

Дизеловите двигатели през последните 20-25 години по принцип не минават без турбо. Благодарение на това те предлагат нисък разход на гориво, комбиниран с висок въртяш момент. Дизеловият мотор работи на сравнително ниски обороти и съответно има по-малко време да приготвяне на сместа за изгаряне. За получаване на необходимата мощност е нужно да се изгаря много гориво в голямо количество въздух, а това се осигурява именно от турбината.

0 от 500
  • #24
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    само първото не е точно - най висок КПД постигат бензинови мотори са без турбо и с модифициран Аткинсън цикъл. такива имат и Тойота и форд и някой други. но те се слагат само на хибриди. иначе и тази точка е вярна - усреднено.
  • #23
    5 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    удоволствието да караш мощен турбиран двигател с нищо не може да се сравни в ниските тихо кротко лежерно ръката на волана ризата разкопчана музиката трепни трепни като засмуче турбината и отлиташ
  • #22
    25 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    При компресора нямаш лаг и затова ускорението е еластично всички луксозни коли (лимузини и GT) с принудително пълнене ползват такава конфигурация. При единично турбо на ниските обороти няма никой, след това турбото изведнъж се развърта и то много бързо. Такова ускорение е приятно само ако издуеш колата на някоя права, ако трябва да караш по завои като ускоряваш и намаляваш, тази непредвидимост дразни много.
  • #21
    6 rate up comment 9 rate down comment
    Алексей ( преди 5 години )
    Ако някой е карал це-класа 2000 кубика компресор на мерецедес със само 185 коня и 270 нютона въртящ момент и след това ми каже, че атмосферката му е по-кефлийска ... е няма да му повярвам. Здрав мотор, без да е пренавит и едновременно с това дърпа много и е еластичен. Разбира се не е икономичен. Харчи 9 извънграда и то ако не се гази безугледно.
  • #20
    17 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Расовите коли с големи V-образни бензинови двигатели нарочно нямат турбо, за да са по-комфортни, по-приятни за каране и по-надеждни. Някои имат само механичен компресор (суперчарджър), при който няма лаг защото е зацепен постоянно за двигателя. Турбото е за ралиджийки, оризарки, дизели и малолитражки.
  • #19
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Само дето не са :) За хората които не се женят за колите си и ги сменят поне веднъж на 10тилетка това не е проблем.. за останалите - заложете на сигурно - хатмосфер. Скучно, но пък завинаги :)
  • #18
    22 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Турбо-двигателите, са като за една вечер в чалга-дискотека! Ихо-ахо-яко, и после тихо-тихо-тихо!
  • #17
    16 rate up comment 4 rate down comment
    de ( преди 5 години )
    вярно е че атмосферните са по-надеждни в дългосрочен план, но турбото е много по-яко за каране. Не е вярно че трябва да връщаш предавки - това точно се случва при атмосферките - при турбото от 1500-1700 зависи от мотора захапва и си ти.. Дръпването не е като при дизелите, но пък може да ги изрежеш като бензин до към 5-6000 оборота. Най-общо казано - яки мотори! Който не е сигурен как и защо да покара тест кар и да види за какво става дума.
  • #16
    27 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Карам двулитров атмосферен двигател, Евро 5 - модерен имам предвид. Разхода на гориво си е същия, като на турбинирани малолитражки. При добра подръжка, живота на атмосферния е по-дълъг.Не съм карал малък с турбина, но и не смятам да си усложнявам живота. Някъде след 2010-а вече, става трудно, да намериш нови бензинови коли без турбина. Май само Мазда останаха.
  • #15
    20 rate up comment 5 rate down comment
    D[V01D] ( преди 5 години )
    Всичко много хубаво, ама се забравят "малките" недостатъци, като турбодупка (относно частта с върт. момент) или, че на турбото му се е**ва мамата при работа с разреден въздух. В общи линии турбото си е ок, за дизели (трябват си просто), спортни автомобили или project cars, на които собтвениците са финансово потентни. За ежедневно ползване абсолютно излишни дупки за пари.