В средата на следващото десетилетие светът ще престане да съществува, като това не е предсказание на древните маи или на Нострадамус. Защото в случая става дума за края на автомобилния свят – такъв, какъвто го познаваме. А причината е, че неговото основно оръжие – двигателят с вътрешно горене, вече изглежда обречен.
Крооувърът Audi e-tron е едно от основните оръжия на немците.
До септември 2018 г. сегментът на електромобилите беше приеман малко несериозно и често ставаше повод за саркастични усмивки. Отчитаха се баснословните продажби на Nissan Leaf, както и поредния туит на Илон Мъск. А обещанията на големите автомобилни производители за скорошната пълна електрификация на моделната им гама бяха подминавани с лека ръка.
Моделът на Audi разполага с някои технологии, които досега бяха непознати за публиката - като камери, които заменят външните огледала, например..
Сега обаче всичко се променя, защото идва тежката артилерия. Това са германците – същите тези хора, които изобретиха двигателя с вътрешно горене. Те видяха потенциала на електромобилите и са готови да се възползват от него. Само за две седмици Daimler, BMW и Volkswagen представиха своите машини на ток - съответно Mercedes-Benz EQC, BMW iNext и Audi e-tron, които показват бъдещето. А в него явно няма място за двигателя с вътрешно горене.
Концернът Daimler също избра SUV-модел, за да покаже потенциала на електромобилите - Mercedes-Benz EQC.
Как ще бъoе изместен той? Благодарение на три типично немски черти – компетентност, характеристики и сервиз. Прибавете към това и огромният финансов ресурс, с който разполагат три от най-големите играчи в автомобилната индустрия и ще добиете представа за това, как те ще се справят с конкуренцията в този сегмент.
Лукс и високи технологии са обединени в едно при кросоувъра на Mercedes.
С тази сила всички ще трябва да се съобразяват. Досега Tesla беше сама и няма как да успее да промени правилата, нормите и навиците, натрупани в автомобилния свят за повече от един век. Ако обаче до нея застанат Daimler, BMW и Volkswagen, то революцията изглежда неизбежна.
Daimler планира да пусне 10 различни електромобила до 2022 г. BMW разработва 12 модела на ток, които да бъдат готови през 2025 г. Амбиците на Volkswagen са още по-големи – не по-малко от 80 електрически модела само за 7 години. И това е само началото, защото със сигурност след германската тройка ще потеглят и останалите големи производители.
BMW iNext е само прототип, който трябва да покаже как виждат бъдещето баварците.
Германците не само ще продават своите машини, но ще им осигурят и съответния сервиз. Те ще използват натрупания от Tesla опит за развитие на инфраструктурата – най-вече при изграждане на мрежа от зарядни станции. И което е най-важното .- немците действат умно. Те предвидливо изчакаха да узрее идеята за електромобила, като първоначално тестваха технологията на не толкова значими машини - като BMW i3, VWe-Golf, например.
Салонът на тези електромобили изглежда футуристично, но явно ще трябва да свикваме с това.
В същото време немците се опитваха да не изостават. Все пак те са измислили автомобила и не могат да допуснат някой друг да им отнеме славата. И изглеждат напълно готови за това, което предстои.
Снимки: Производителите